מעלעל

דברים שלא תרצו לפספס: ההפתעה של "ארץ ישראל שלנו" , ההתנצלות של "מצב הרוח" וגם בקשה קטנה – די להדרת הנשים בעלונים

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 25/12/11 17:45 כט בכסלו התשעב

מעלעל

אף הן היו באותו הנס
חנוכה תמיד נתפס בעיני כחג של מיחזור וחיסכון: פך שמן קטן, שהיה צריך לדלוק גג 24 שעות, שרד בסופו של דבר פי שמונה. נראה שעורכי העלונים החליטו ליישם את המסר הירוק של חנוכה גם במסגרת משלח-ידם: הנושא של הדרת הנשים, שבמציאות מתוקנת היה ראוי לעסוק בו שבוע-שבועיים, עוד יספיק להם לשמונה חודשים. גם השבת בחרו כמה עלונים להתפלש בנושא, ולמען האמת - קשה להגיד שמישהו שם חידש לנו משהו שלא שמענו עד עכשיו. ביקשנו בעבר, ונחזור ונבקש - פשוט די. תפסיקו לצמצם לנו את היהדות לשאלות של שירת נשים ואורך השרוולים, ותחזרו לעסוק בנושאים מהותיים יותר כמו שאתם יודעים.

אמת בפרסום
ההנחה הבסיסית של אדם שקורא כתבה היא שמי שכתב אותה בדק את הדברים שהוא כותב עליהם, ולא ממציא אותם. אלא שבמקרה של "מצב הרוח", נראה שזה לא תמיד כך. תזכורת: בשבוע שעבר פירסם טולי פיקרש כתבה מרכזית, שהשתרעה על פני ארבעה עמודים עתירי תמונות עם הפניית שער בולטת, שבה דיווח על ההקמה המחודשת של צוות הווי בני-עקיבא מחוז דן. צוות-ההווי חוזל"ש, כך פיקרש, בתקופתו של הרב בני נכטיילר ה'חשוך', שסגר אותו בגלל שבצוות שרו יחד נשים וגברים. מצב הרוח שיבחו את המזכ"ל הנכנס דני הירשברג על החלטתו לחדש את צוות-ההווי. השבוע פורסמה שם "הבהרה" מטעם מערכת העלון שבה נכתב שצוות ההווי פורק בכלל לפני כניסתו של הרב בני לתפקיד, ושדני הירשברג מעולם לא הורה להקים אותו מחדש. המשמעות של זה: טולי פיקרש לא עשה את העבודה שלו כמו שצריך, על חשבונם של כל הנוגעים בדבר. איך אפשר לטעות בצורה קיצונית כל-כך? אגב, ההברה עצמה פורסמה בעמוד 8, בגודל של כחמישית העמוד. המדור יחסוך לכם את המתמטיקה: היחס בין גודל הכתבה המוטעית-בבסיסה ובין גודל ההתנצלות של העלון הוא 1:20. בכלל לא יפה.

עדכונים מבין השורות
למי שתהה לאן נעלם הטור הקבוע של אלישיב רייכנר ב"מעייני הישועה" - למעלעל נודע שמערכת העלון בחרה להקדיש יותר מקום לפרסום פעילות הדוכנים של תנועת-התשובה החביבה (מדור הראיונות של משתתפי פרוייקט המשפחה ועוד), על חשבון הפינה התקשורתית של רייכנר. אל חשש, לא אלמן ישראל! בעוד שבועיים יתחיל רייכנר לכתוב טור שבועי ב"מצב הרוח", ככל הנראה בקונספט דומה ל"בין השורות" המקורי. בהצלחה.

מקום המשפט - שמה הרשע?
המדור מעולם לא החזיק יותר מידי מ"ארץ ישראל שלנו" מבחינה עיתונאית. כמה פעמים כבר אפשר למכור לנו "ראיון בלעדי עם הד"ר-ח"כ-הרב מיכאל בן-ארי" או "מסר חשוב לעם ישראל מהרב וולפא"? ועדיין, יש פעמים שצריך להסיר בפניהם את הכובע. השבוע פורסמה בעלון כתבה בשם "הכל נשאר במשפחה" שבו פירט הכתב (האנונימי) רשימה ארוכה של הקשרים המשפחתיים החשודים-משהו בין בחירי המערכת המשפטית בישראל. לדוגמא, בכתבה פורסם שאחותו של מני מזוז הייתה כפופה לו מקצועית כשהיה היועץ המשפטי לממשלה ושדניאלה בייניש (הבת-של) עברה התמחות אצל משפטנית שמקורבת מאוד לאימה. תחקיר מעמיק ומעורר מחשבה. המדור מקווה לראות בעלון יותר כתבות מהסוג הזה ופחות מאמרים בנושא "זכותנו על הארץ לפי רש"י ראשון על התורה".

מפיצים תכנים
ארגוני התשובה של המגזר, "מכון מאיר", "מעייני הישועה" ו"ראש יהודי" הבינו מזמן שאי-אפשר לצמצם את המצוד אחר הדתי הגדול הבא לדוכני הנחת תפילין במדרחוב ולחלוקת ספרוני יהדות קלילים. לכל אחד מהם יש עלון ותיק ומבוסס שבעזרתו הם מפיצים את בשורתם לאומה, או לפחות לנפגעי הדרשה בבית-הכנסת. בעקבות ההצלחה של עלוני-השבת שבהפצתם, החלו "מכון מאיר" ו"ראש יהודי" בהפצת תכנים באינטרנט: "מכון מאיר" הקימו לפני חמש שנים את "ערוץ מאיר לילדים", לצד מאגר השיעורים הוירטואלי העצום שברשותם תחת השם "ערוץ מאיר", ולפני שנה הקימו אנשי "ראש יהודי" את "ערוץ אורות" המוצלח. חגיגות יום-ההולדת לערוצים צוינו ברוב הדר בעלונים שלהם, כש"ערוץ אורות" מפתיע בעלון "בראש יהודי" עם נתונים כמו 750,000 צפיות בתוכניות שונות בחודש ו- 40% מהצופים שמתגוררים באזור המרכז. ב"באהבה ובאמונה" של מכון מאיר הרחיבו קצת פחות על הערוץ שלהם. המדור מאחל לערוצים הצלחה בהמשך הדרך, ושימשיכו לעשות טוב בעם-ישראל.

שטו"ת סלולארי
בחודשים האחרונים, כנראה בעקבות הביקורת המגזרית הרחבה על פינת "שו"ת סמס" בעלונים השונים, מתמעטות השאלות המשונות שמפורסמות בפינה, כך שרוב השאלות לאחרונה נושאות אופי רציני יותר. אחת השאלות שפורסמו השובע ב"עולם קטן" החזירה אותנו כמה חודשים אחורה, לתקופה המגוחכת יותר של הפינה. אחד המסמסים שאל את הרב אבינר "האם באמת קיימות בנות ים?" והסביר להגנתו שקיים דיון עליהם בגמרא ולכאורה מובן מזה שהן קיימות. "הרב אבינר: לא קיים. בגמרא מופיע דיון תיאורטי מה דין יצור כזה". המדור מבקש לשאול את הרב מה דינם של גמדי-בית, הוביטים ואֶלפים לעניין צירוף למניין.