צולם ביום חול

פסק הדין במשפט מצפה כרמים – ערוץ 2, פוגע לדעת הרב אבינר בכבוד האדם וחירותו. בראיון חריף מאשים הרב את בית המשפט בתמיכה ברמאים, ופוסק שראיון לטלוויזיה צריך להיות כרוך בחוזה חתום.

חדשות כיפה עידן יוסף 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג

בית המשפט פסק שהערוץ השני יוכל להקרין בשבת סרט על המאחז הדתי "מצפה כרמים" למרות התנגדות התושבים. אני מניח שגם אתה מתנגד
כן, כמובן שאסור לחלל שבת, אבל פה זה חמור יותר. אנשים עשו סרט על דעת שלא יוקרן בשבת. יוצר הסרט מכר אותו לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שרוצה לשדר אותו בשבת. בזה הם פוגעים באמון האנשים. זה מה שנקרא כבוד האדם וחירותו. אני לא כופה אנשים לשמור שבת באמצעות מקל. לא צריכה להיות כפיה כזו, ובאותה מידה לא צריך לכפות אנשים תמימים שהצטלמו במרמה ביום חול לסרט שיוקרן בשבת. זה חמור מאוד לתת גושפנקא לרמאות. זה גם לא מטיב את היחסים בין הדתיים והחילוניים. כמו שלא צריך כפיה דתית להכריח חילוניים, לא צריך כפיה חילונית, שמכריחים דתי שהצטלם לעשות דברים נגד אמונתו ומהותו. זאת אומרת, מה שזה חילול שבת, זה דבר מובן מאליו, ואין על מה לדבר, אבל זה גם מעשה חברתי חמור מאוד. השם ירחם…
אפשר לפתור את הבעיה הזו אם יכתב על המסך "צולם ביום חול"?
זה לא פותר כלום. אסור לשדר בשבת. יש בעיה בשידור ויש בעיה בצילום. אולי בעיית השידור חמורה מאשר בצילום, כי בצילום זו סך הכל מצלמה קטנה, אבל בשידור אלו מערכות שלמות. אבל כל זה לא משנה, כי אסור לצלם בשבת ואסור לשדר בשבת. כמו שאסור למכור סחורה גנובה, לא יועיל לשים על הסחורה פתק "סחורה גנובה, אבל לא על ידי". אבל זה פשוט שאסור לחלל שבת, אולם מה שגוררים אנשים דתיים תמימים במרמה זה חמור. אנו יודעים שיש רמאים, אבל שבית המשפט נותן תמיכה לרמאים זה לא מעודד.
אבל גם אנשי ציבור דתיים מופיעים בתוכניות שהוקלטו בימי חול ומשודרות בשבת
הטענה הזו נטענה במשפט על ידי עורכי הדין של הטלוויזיה, שיש רבנים מסוימים שהצטלמו בהסכמתם לתוכניות ששודרו בשבת. עורכי הדין נקבו בשמות הרבנים. בירור בנושא העלה שלא היו דברים מעולם, ורימו את הרבנים הראשיים והרבה אנשים אחרים. גם אותי רימו פעם. צילמו ולא ידעתי שזה ישודר בשבת.
האם צריך להתנות מראש שהחומר לא ישודר בשבת?
לא רק להתנות מראש, אלא גם להחתים מראש. כי אם רק תתנה הם עלולים להכחיש וכו' ובית המשפט יצדיק אותם. לכן צריך להחתים בצורה כזו שזה יהיה חוזה שלא ניתן יהיה לעוקפו. במשפט נטען מצד תושבי הישוב שכל הרבנים הגדולים בימינו אסרו את הדבר. פעם אמרו לי שהרב דב ליאור מתיר טלפנתי אליו והוא הכחיש ואמר: "מה פתאום! איזה שקרנים, אני אוסר".
אבל על ידי כך יוצא שציבור שלם מנותק מהשיח הציבורי ולא יכול להשפיע
נכון. לא עושים מצווה על ידי עבירה. המטרה אינה מקדשת את האמצעים. תמיד אמרו: חבל, ממילא אנשים משדרים בשבת, אז אולי עדיף במקום לשדר דברים אחרים ישדרו דברים עם ערך? לא! לא עושים מצווה ע"י עבירה ולא משתמשים בחילוניים כגויים של שבת.
יש הבדל טלוויזיה לרדיו?
אין הבדל, אבל למיטב ידיעתי ברדיו התופעה לא כל כך נפוצה. העיקרון הוא אותו עיקרון. לא אמרתי שזה לא קיים כלל, אבל כמדומני שזו לא תופעה נפוצה.
איך בכל זאת דתיים מתעדכנים בחדשות השבת?
אחרי שבת. לא בחדשות שהוכנו בשבת.
ואיך יודעים אם אלו חדשות שהוכנו בשבת?
משערים. ברור שאם שבת יצאה ב- 19:50 וב- 20:00 אומרים חדשות למאזינים שלא הקשיבו לחדשות בשבת, זה לא יכול להיות שתוך 10 דקות הכינו חדשות, ולכן צריך להמתין עוד שעה-שעתיים. לאדם יש שכל והוא ידע מתי אפשר להקשיב.
ואם מישהו עובר ברחוב ושומע חדשות, הוא צריך לאטום אוזניו?
זו מחלוקת. יש אומרים שצריך לאטום אוזניים ויש אומרים שדי לא להקשיב.