בג"ץ פסק: חובה לגייס את בני הישיבות - אסור לתקצב את המוסדות

תשעת שופטי בג"ץ קבעו פה אחד במענה לעתירות נגד חוק הגיוס כי חלה על המדינה חובה לגייס את בני הישיבות לצה"ל. מכה נוספת לחרדים: בג"ץ אוסר על העברת התקציבים לישיבות | עדכונים שוטפים

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/24 11:04 יט בסיון התשפד

בג"ץ פסק: חובה לגייס את בני הישיבות - אסור לתקצב את המוסדות
הרכב בג"ץ בדיון, היום, צילום: צילום מסך

תשעת שופטי בג"ץ שדנו בעתירות נגד חוק הגיוס פוסקים היום (ג') פה אחד כי על המדינה לגייס את בני הישיבות, כמו גם לעצור את תקצוב הישיבות. השופטים קובעים בפסק דינם כי "בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. בהתאם, לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם".

לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים

על תקצוב המוסדות החרדיים נכתב בפסיקת בג"ץ כי בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה.

דרעי עם נתניהו

דרעי עם נתניהו, בג"ץ בביקורת חריפה על הממשלה.צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הממשלה פגעה פגיעה קשה בשלטון החוק"

בג"ץ מתח ביקורת חריפה על הממשלה וקבע כי היא "פגעה הממשלה פגיעה קשה בשלטון החוק, ובעיקרון שלפיו כל הפרטים שווים בפני החוק". בפסק הדין נכתב כי החלטת הממשלה הייתה פגומה וזאת בין היתר מאחר שבמסגרתה הורתה הממשלה לרשויות הצבא לנקוט באכיפה סלקטיבית פסולה.

"הודגש כי לאחר פקיעת החוק, הוראות חוק שירות ביטחון חלות באופן שווה הן על תלמידי הישיבות, הן על יתר המיועדים לשירות, ואין עוד עיגון בחוק להבחנה בין שתי הקבוצות. למרות זאת, ביקשה הממשלה להבחין במישור אכיפת החוק בין פרטים על יסוד השתייכותם הקבוצתית. נקבע כי בכך".