יו"ר יצהר לכיפה: "אנחנו מגלים אחריות במקום שאחרים לא לוקחים אחריות"

אוריה כהן יוצא להגנת תושבי היישוב, שעובר מתקפה בימים האחרונים, וטוען שהתושבים הם שומרי חוק, ומחזק את נוער הגבעות השוכן בגבעות:  "אני לא אגנה את פעולות בני הנוער, אלא אסביר למה זה אסור"

חדשות כיפה מירב כהן 28/11/18 17:02 כ בכסלו התשעט

יו"ר יצהר לכיפה: "אנחנו מגלים אחריות במקום שאחרים לא לוקחים אחריות"
עימות של חיילים ותושבים ביצהר, צילום: צילום מסך יוטיוב

תושבי היישוב יצהר שבשומרון נמצאים נמצאים בעין הסערה אחרי פרסום המסמך פנימי של היחידה הצבאית בו טענה קצינה בכירה כי בצה"ל מתעלמים מפגיעת התושבים בכוחות הביטחון. יושב ראש  היישוב יצהר, אוריה כהן מספר לכיפה על התחושות ביישוב ביום אחרי פרסום המסמך. 

היישוב יצהר, בו מתגוררים מעל ל-1500 תושבים, נוסד בשנת 1983. יו"ר מזכירות היישוב, אוריה כהן, מתאר תחושות קשות בקרב התושבים, שכועסים על רוח הדברים שיצאו מהמסמך: "קושרים את כל היישוב ביחד. מדבר כמה בני נוער מהגבעות שאנחנו מנסים לעבוד איתם. אף אחד לא היה אומר למישהו בתל אביב שיפסיקו לעבוד על התשתיות בעיר בגלל שיש בעיר בני נוער בעייתיים".

כהן טוען כי בני הנוער הללו, שנשרו ממסגרות חינוכיות רבות, צריכים אוזן קשבת "אנחנו מגלים אחריות במקום שאחרים לא לוקחים אחריות", ומוסיף, "אני לא אגנה פעולות של בני הנוער האלה, אלא אנסה לדבר איתם ולהעביר להם מסר שזו לא התנהגות מתאימה ושאנחנו פועלים עם כוחות הביטחון".

מתיחות חדשה בין הצבא לתושבים?

מתיחות חדשה בין הצבא לתושבים?צילום: מדף הפייסבוק של יצהר

לדברי כהן התושבים ביצהר הם שומרי חוק, בני נוער בסיכון מוצאים ביישוב פינה ביישוב: "במשך שנים ארוכות מגיעים אלינו בני נוער מכל רחבי הארץ, מכל מיני שכבות אוכלוסיה, ומרקעים שונים. כאן אנחנו מקבלים אותם, ומתווים להם דרך חינוכית וחברתית באופן חיובי"

מדוע לדעתך המסמך מתייחס דווקא ליצהר והאם יש בעיה בהתנהלות של אנשי הישוב?

כהן טוען שאירועים כאלו מתרחשים בעוד מקומות "כשהנוער מתנהג כך מיד מרחיקים אותם. אנחנו לא מסכימים עם הגישה הזו, אלא להבין שצריך להסביר להם למה זה אסור".

האם המסרים שבני הנוער שומעים מאנשי היישוב כלפי כוחות הביטחון, יכולים לעתים להיות תוקפניים כלפי חיילי צה"ל ולבלבל אותם? 

"המסרים הפנימיים שלנו מאוד ברורים אנחנו עובדים בשיתוף עם כוחות הביטחון ואוהבים את חיילי צה"ל. אלו הדברים שאנחנו אומרים בפירוש לנוער שלנו אבל אני לא אגנה אותם כלפי חוץ". 

כהן טוען שאי אפשר להשוות את הפעולות שלהם לפעולות לא חוקיות אחרות "אני לא מדבר איתך על עברייניים קשים. אלו בני נוער שצריכים עזרה ואנחנו עוזרי להם", והוסיף,"אם יש היבט פלילי שהמשטרה תחקור ותבדוק את הנושא. זה לא התפקיד שלי כאזרח".