בדיוק בזמן למתקפה איראנית: הצעד שיאפשר לכם לבנות ממ"ד בבית במהירות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לשר הפנים להאריך את הוראת השעה המאפשרת לבעלי דירות צמודות קרקע או בבנייה נמוכה לבנות ממ"ד ללא צורך בקבלת היתר בנייה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/24 16:04 ב באב התשפד

בדיוק בזמן למתקפה איראנית: הצעד שיאפשר לכם לבנות ממ"ד בבית במהירות
ממ"ד, צילום: Roni Schutzer/Flash90

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות הרב נתן אלנתן, המליצה היום (ג') לשר הפנים להאריך את הוראת השעה לפטור מהיתר בנייה לשם הקמת ממ"ד ליחידת דיור בבנייה נמוכה או ליחידת דיור צמודת קרקע. במהלך הדיון, נציג פיקוד העורף נתונים שהראו כי מאז אושרו התקנות לפטור מהיתר לתוספת ממ"ד בצמודי קרקע ובמבנים של עד 2 קומות, הוגשו 4,470 בקשות לתוספת ממ"ד במבנה מגורים – מתוכן אושרו 3,732. כמו כן, הוגשו 441 בקשות לתוספת ממ"ד במוסדות חינוך.

פטור מהיתר בנייה לצמודי קרקע ולמבני ציבור

כזכור, עשרה ימים לאחר פתיחת המלחמה, אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שורה של החלטות לטיפול בנושאים הקשורים בהיערכות העורף. ביניהם מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל רחבי הארץ. כיום, הקמת ממ"ד אפשרית בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה, על כל המשתמע מכך. תוכנית תמ"א 40/א/1 שחלה על יישובי הצפון, מאפשרת הקמת ממ"ד גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות החלות על המגרש, ועם הרחבתה לכלל חלקי הארץ ניתן יהיה בכל מקום להוציא מכוחה היתר בניה להקמת ממ"ד, גם אם אינו תואם את התוכנית המפורטת.

עוד נקבעו תקנות פטור מהיתר לממ"דים בצמודי קרקע ולמבני בני 2 קומות שקווי הבניין מאפשרים של השטח מאפשרים את הקמת הממ"ד, זאת בהתאם לבדיקה של עורך התוכנית. לפני כשמונה חודשים אישרה המועצה את הרחבת התקנות גם להקמת ממ"ד במבני ציבור. התקנות קובעות כי על מגרש המיועד לשימושים ציבוריים אפשר יהיה לבנות תוספת מרחב מוגן למבנה ציבור קיים בפטור מהיתר בנייה. זאת בהתאם למגבלות של עד גובה 2 קומות ושטח המורחב המגן יהיה עד 30 מ"ר נטו. התקנות יחלו בין השאר על מבני דת, מתנ"סים, מרפאות, מבני תחנות משטרה ומן דוד, משרדי רשויות מקומיות ועוד.