ריאיון להכניס פועלים פלסטינים? ראש המועצה: "אין דבר כזה עובדים זרים ביהודה ושומרון"

ביישובים רבים ביהודה ושומרון ניטשים ויכוחים נוקבים בשאלה האם להכניס או לא להכניס פועלים פלסטינים ליישובים. שי אלון, ראש מועצת בית אל, אומר ל"חדשות כיפה" על ההחלטה להכניס פועלים לפרוייקט נקודתי: "לא הייתה ברירה, יכולנו להפסיד בבית משפט". ומה הוא חושב על היוזמות הפרטיות להבאת עובדים זרים? "סיפורים, אין דבר כזה עובדים זרים ביהודה ושומרון"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 30/06/24 22:06 כד בסיון התשפד

להכניס פועלים פלסטינים? ראש המועצה: "אין דבר כזה עובדים זרים ביהודה ושומרון"
פועלים פלסטינים, ארכיון, צילום: Gili Yaari,FLASH90

"מתחילת המלחמה אנחנו תקועים עם הרבה פרוייקטים שלא התחילו בכלל, כולל פרוייקטים בתחום הביטחון, תשתיות של גדרות, דרכים, גנים, בתי ספר סופר ומבני ציבור", כך אומר ל"חדשות כיפה" ראש מועצת בית אל שי אלון. בית אל כמובן אינה היישוב היחיד שהבנייה בו נעצרה כליל מאז פרוץ המלחמה וברוב היישובים ביו"ש מתקיים בחודשים האחרונים דיון ער בשאלה האם להכניס או לא להכניס פועלים פלסטינים ליישובים.

"אנשים באו להפגין מולי. אני יכול להבין אותם"

מועצת בית אל החליטה לפני כשבועיים פה אחד להכניס ליישוב פועלים פלסטינים לשני פרוייקטים נקודתיים, זאת למרות האיסור הגורף שהטילה על הכנסת אותם פועלים לשאר הפרוייקטים בעיר. "שני הפרוייקטים כבר היו באמצע הבנייה" אומר אלון, "היו אמורים להיות מוכנים כבר שישה גני ילדים, שני מעונות ופארק" הוא מסביר את הסיבות להכנסת הפועלים.

שי אלון, עובדים פלסטינים לא ייכנסו

שי אלון, עובדים פלסטינים לא ייכנסו, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

אני שואל אותו איך הגיבו התושבים להחלטה, הוא משיב: "זה גרם לפולמוס בקרב התושבים, אנשים באו להפגין מולי. אני יכול להבין אותם ואני גם באותו צד שלהם, אבל אני חייב לקדם משהו. אני בראשון בספטמבר צריך לפתוח גנים, בסוף הרב היישובי איתנו, חברי המועצה תומכים, הם הסכימו פה אחד" הוא אומר ומוסיף: "לדעתי זה יקרה ברוב היישובים ביהודה ושומרון".

למרות ההחלטה הוא מדגיש: "אנחנו קיבלנו החלטה גורפת שלא להכניס פועלים פלסטינים נקודה. ברחובות של בית אל היו תמיד עובדים פלסטינים, היה עובד בתחזוקה, הפועלים באתרי הבנייה, בפינוי האשפה העובדים היו פלסטינים, לכל אלה כיום אין אישור להיכנס".

"או שאנחנו נותנים את זה או שהוא ייקח אותנו לבית המשפט"

אחת הסיבות לאישור אותו פרוייקט הוא ההתחייבות לקבלן המבצע. אלון מסביר כי מרגע שהצבא שב ואישר את כניסת הפועלים הפלסטינים, נוצרה בעיה משפטית אל מול הקבלנים שרוצים להמשיך בעבודה למרות התנגדות התושבים להכנסת הפועלים.

"הקבלן עשה את כל הנסיונות ואמר לנו שאין ברירה או שאנחנו נותנים את זה או שהוא ייקח אותנו לבית המשפט" אומר אלון. "אני יכול למצוא את עצמי כל היום בבתי משפט וגם להפסיד, אין לזה היתכנות כי הצבא בסוף מאפשר להכניס עובדים פלסטינים. מה גם שאין לי פתרונות לקראת שנת הלימודים הבאה".

מה הקריטריונים של הצבא?

"בכפוף לתנאים מאוד מחמירים ואני עוד יותר מחמיר עליהם, זה לא דומה בכלל למה שהיה לפני המלחמה".

פועלים פלסטינים ביו"ש, ארכיון

פועלים פלסטינים ביו"ש, ארכיון צילום: Gili Yaari,FLASH90

בעקבות יישובים אחרים ביו"ש

לאחרונה הודיעה מועצת אפרת כי תכניס פועלים פלסטינים לאתרי הבנייה ביישוב, על כך הוא אומר: "אחרי שראינו שבמקומות כמו עפרה, אלון שבות ועוד מקומות הכניסו פועלים פלסטינים תחת מעטפת ביטחונית, החלטנו גם כן לעשות ככה על מנת להשלים את הפרוייקט הספציפי הזה".

אין כוונה להמשיך את הנוהל הזה בעוד אתרים?

"לא, לא בשלב זה. חברות הבניה אם לא יעבדו, יקרסו ואז יהיה בלאגן במדינת ישראל, אסור לתת להם לקרוס. גם בנוגע לאפשרות של עימות משפטי מול הקבלנים".

עובדים זרים? "כל מי שמדבר על זה מספר סיפורים"

בעוד הפרוייקטים ביו"ש ממשיכים להיות תקועים, נשאלת השאלה מה האפשרויות שעומדות על הפרק, אלון מסביר כי בבית אל נעשו נסיונות להבאת עובדים זרים וגם פועלים ערבים ישראלים, אך כולם לא צלחו והפרוייקטים נותרו תקועים.

פועלים ביו"A, ארכיון

פועלים ביו"ש, ארכיון, צילום: PremChokli,Shutterstock

"ברגע שטיפה התאוששנו, ניסינו להביא עובדים זרים ולא היה בנמצא" הוא מתאר, "אין דבר כזה עובדים זרים ביהודה ושומרון, לפחות לא בעומק השטח, כל מי שמדבר על זה מספר סיפורים. ניסינו להביא עובדים זרים וזה לא צלח".

יוסי דגן הביא עובדים מגיאורגיה

"איפה העובדים?" הוא עונה מיד. "סיפורים כמו חול. התושבים שולחים לי את הכתבות על זה ואני אומר להם 'תראו לי את הפועלים בעיניים', זה הכל סיפורים, כל אחד והעניינים שלו".

ניסית לדבר עם סטרוק, סמוטריץ' או בן גביר?

"הם לא יפתרו את זה, הם בקושי שורדים את עצמם, אני ותן להם משימות יותר פשוטות והם לא מצליחים, אז את זה? לבן גביר שכל היום עושה רעש בתקשורת?".