"השוטרים ב"חוות גלעד" פעלו ללא דופי"

כך עולה מתחקיר שערכה משטרת ישראל בעקבות הפינוי האלים בחוות גלעד. בתחקיר נטען כי "השימוש באמצעים היה מידתי, מאופק ומקצועי". המתיישבים קוראים לועדת חקירה חיצונית

חדשות כיפה אורי פולק 06/03/11 00:00 ל באדר א'

משטרת ישראל הציגה היום (א) את ממצאי התחקיר שבחן את הפינוי האלים בחוות גלעד שהתקיים בשבוע שעבר, זאת בעקבות הטענות על התנהלות השוטרים במהלך האירוע. צוות הבדיקה בראשות סגן מפקד מחוז ש"י במשטרה, תנ"צ שוקי זיסו, הציג את ממצאי התחקיר ומסקנותיו, בטענה כי "השימוש באמצעים היה מידתי, מאופק ומקצועי".

"הבסיס החוקי לפעולה היה כדין - צווי הריסה של המנהל האזרחי נחתמו ואושרו ע"י מפקד פיקוד מרכז. עבודת המטה בוצעה בהתאם לנהלים (למרות לוח הזמנים הקצר) וכללה סיורי שטח, קבוצה פיקודית ותדריכים עם הכוחות", נטען בתחקיר המשטרתי, "המשימה שהוגדרה למחוז ש"י מצה"ל בוצעה".

התחקיר מתייחס לטענות בדבר השימוש המוגזם באמצעים לפיזור הפגנות וקובע כי "השימוש באמצעים באירוע מעין זה מוגדר במשטרת ישראל ומחייב את כלל השוטרים גם באיו"ש. נעשה שימוש בכדורים שנקראים אפ"ק (אמצעי פחות קטלני), על פי הדיווחים בשני מוקדים בהם נזרקו אבנים ובקבוקי זכוכית על הכוח, ובמהלך הפרעה בביצוע מעצר. מתחקור השוטרים שהשתמשו באמצעים, ניכר כי השוטרים מיומנים ומאומנים וביצעו תפקידם ללא דופי".


(שימוש מידתי? צילום: מועצה אזורית שומרון)


עוד נטען בתחקיר כי "ביחס לגודל האירוע, מורכבותו, רגישותו ואירועי הסדר - השימוש באמצעים היה מידתי, מאופק ומקצועי. מניסיון העבר עולה כי נעשה שימוש באמצעי פחות קטלני במהלך אירועי הפרות סדר שונים שאירעו בתחומי מדינת ישראל, ובכוונת המשטרה להשתמש באמצעי זה גם בעתיד בכפוף לנהלים בעניין".

בעקבות מסקנות התחקיר טוען ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, כי "אם לאחר כל התמונות והעדויות, כולל אלו שהוצגו היום בועדת החוץ והביטחון, מעיזה המשטרה לטעון שהכל נוהל כיאות, הדבר מוכיח יותר מאלף מונים כי רק ועדת חקירה חיצונית תשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל ובדרגי הפיקוד בגופים השונים - כולל בצה"ל".

בתגובה שנמסרה לכיפה טוען מסיקה כי "תרבות השקר והטיוח שנחשפות במשטרה חמורות לא פחות מעצם האחלימות הקשה שהיא הפגינה". לדבריו "בפרשה חמורה זו נחצו שני קוים אדומים חסרי תקדים: ירי מאסיבי ומתוכנן של כדורי פלסטיק העלולים לסכן חיים באזרחים יהודים, קל וחומר כשבמקרה זה האזרחים לא נקטו כל אלימות. הקו האדום השני הוא נורמת השקרים בדיווחי המשטרה, שנחשפה במלוא כיעורה כשפורסמו הסרטים והצמונות המוכיחים ההיהפך משנטען ע"י פיקוד המשטרה: ירי כדורי פלסטיק ולא צבע, ירי על אזרחים תמימים ותקיפות חמורות ללא כל סיכון או איום של השוטרים היורים".