"מה זה נראה לך פה, פתח תקווה?" | הכירו את קהילת בית ישראל יפו

עם פז"מ מכובד מאוד ומבנה שהיה פעם בית ערבי, הם קצת יותר בנאליים מהמתחרים אבל לא מתביישים בזה ויש אצלם קידוש אחרי התפילה בכל שבת | קהילה בקטנה עם קהילת בית כנסת בית ישראל ביפו

גילעד גולדברג גילעד גולדברג, חדשות כיפה 01/09/24 16:43 כח באב התשפד

"מה זה נראה לך פה, פתח תקווה?" | הכירו את קהילת בית ישראל יפו
בית כנסת בית ישראל, יפו, צילום: ללא

מפרט

בית-הכנסת נמצא ברחוב הבעש"ט 4. הקהילה מורכבת ממשפחות שכבר הרבה שנים ביפו לצד זוגות צעירים ומספר חבר'ה רווקים - בעיקר מכפרי הסטודנטים או בוגרי ישיבת ההסדר המקומית יפו. בגלל מספר המתפללים המועט יחסית, אפשר בקלות למצוא חברויות של אנשים מסוגים שונים לגמרי. וכמו הרבה בתי כנסת בתל אביב ויפו: בכל תפילת ערב שבת פוגשים כמה "פנים חדשות", שזו כנראה גם הפעם האחרונה שרואים אותם.

המבנה של בית הכנסת היה לפני מלחמת השחרור בית ערבי גדול, ומאז ימי קום המדינה עבר מספר שיפוצים, בעיקר קוסמטיים. זו הסיבה לנראות העתיקה של בית הכנסת שיש הרואים בו מבנה וינטג' יפואי קסום ומיוחד ויש הרואים בו סתם בניין עתיק שזקוק לשיפוץ דחוף (עיין ערך חלומות). למרות המחלוקות בעניין המבנה, הכל מסכימים כי המזגנים סבבה, השירותים נקיים והשולחנות והכיסאות חדשים לגמרי. עלוני השבת על כל גווניהם מתעדכנים גם הם בכל שבוע.

הנצחה

בית הכנסת והרחוב בו הוא נמצא מנציחים את אותו אדם. לא ממש ברור מה קדם למה, אבל זה המצב.

התפילה

למרות שמו המיתולוגי של בית הכנסת (האשכנזי), הנוסח תלוי בחזן שמסכים לעלות. אנחנו בית-כנסת יחסית 'שמרני', בקטע טוב. תפילת ליל שבת יכולה אולי להיראות מעט ארוכה מסתם מניין מהיר בבתי כנסת אחרים בגוש דן, אבל זה מתאזן עם תפילת שבת בבוקר שמתקתקת במיוחד.

מתחרים

ביפו יש בדרך כלל יותר בתי כנסת ממתפללים, מה שמכניס את קהילת "בית ישראל" לטופ 3 מבחינת גודל בליגת העל של בתי הכנסת ביפו. פרט לישיבת ההסדר, התחרות העיקרית היא מול בתי-הכנסת 'הצדף' ו'זכרון ברוך' בצפון יפו. עם יד על הלב, מדובר בבתי-כנסת עם אופי יותר מגניב שמותאם לדור הצעיר. תפילות שבת בבוקר מתחילות שם ב-9:00, והמניינים עשויים להכיל ניגוני קרליבך וריקודים. אבל אם אתם מחפשים שמרנות בסטייל, זה רק כאן.

מבלי חלילה לרקוד על הדם, חשוב לציין גם את המיזם של הצעירים שניסו להקים מניין נפרד לעצמם בבית-כנסת "הכהנים", מה שקרס לאחר כשנה. מה שגרם ללא מעט צעירים לחזור אלינו עם דגל לבן, ולהשיב לנו את הצבע לבית-הכנסת.

יפו

יפו צילום: A.Pushkin,Shutterstock

מהנעשה

קידוש אחרי התפילה בשבת בבוקר תמצאו בכל שבת, לא משנה מה העונה או אם יש עכשיו מלחמה. בנוסף, מתקיים לימוד הורים וילדים, מסיבות פורים, חנוכה ועוד.

פז"מ

כידוע, יפו היא עיר של 5,000 שנה. בית הכנסת הוא בן 76 שנים, אבל צעיר ברוחו. הוא נוסד על ידי עולים ושורדי שואה בשנת 1,948. בהתחלה, אודות לנוסח האשכנזי שלו שהיה חריג מהנוסח של רוב בתי הכנסת באזור, הוא היה מכונה בפי כל "האשכנזי". בתוך משפט: "אחי, אתה בא להתפלל באשכנזי הערב?". בשנים האחרונות המקום מותג מחדש, והשימוש המירבי יותר כיום הוא בשמו הרשמי – "בית ישראל".

הקניון הגדול בפתח תקווה

"מה זה נראה לך פה, פתח תקווה?", צילום: גדי סיירא

רגע השיא

ה-"יזכור" בחגים כשמקריאים את שמות הנפטרים שנצברו לאורך 76 שנים.

חלום

יותר מתפללים עם קול יפה שיכולים לעלות חזן. וממון כמובן. חולמים גם על כסף לשיפוץ עצבני, וגם כזה שיאפשר להמשיך את תפעול בית הכנסת. ומעל הכל - שיבואו לבקר אותנו.

רכילויות

"מה נראה לך פה זה פתח תקווה? אצלנו באים להתפלל!".