לפני עשור הגדרנו אותם כקצינים הסרוגים המבטיחים בצה"ל - איפה הם היום?

פרוייקט מיוחד של "חדשות כיפה" לפני יותר מעשור הגדיר אותם כקצינים הסרוגים המבטיחים בצה"ל. 12 שנים אחרי, יצאנו לבדוק איפה הם היום ולאן הגיעו בצבא. רבים כבר פרשו, אחד הורד בדרגה, לאחר פרשייה מביכה, אחר פרש לאחרונה בסערה וקצין אחד הגיע הכי רחוק שאפשר, ואז קרס | הקצינים הסרוגים המבטיחים - 12 שנה אחרי

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/05/24 12:49 ו באייר התשפד

לפני עשור הגדרנו אותם כקצינים הסרוגים המבטיחים בצה"ל - איפה הם היום?
קיימו את ההבטחה?, צילום: CC BY-SA 4.0, Own work, wikipedia, דובר צה"ל

כבר יותר מ-20 שנה ששדרת הפיקוד הבכירה של צה"ל כוללת בתוכה רבים מבני הציבור הדתי-לאומי. לאורך השנים הגיעו קצינים שגדלו בערוגות הציונות הדתית לתפקידי מפתח בצה"ל והפכו לקצינים בכירים בצבא. לפני למעלה מעשור פרסמנו את רשימת הקצינים הסרוגים המבטיחים ביותר, החל ממפקדי גדודים ועד אלופים בצבא, 12 שנים אחרי, יצאנו לבדוק מה עשו אותם קצינים, לאיזה תפקידים הגיעו ומי מהם הצליח לשבור את תקרת הזכוכית.

אל"מ הוד בצר, אז עוזר הרמטכ"ל גנץ

הוד בצר, אל"מ. עוזר הרמטכ"ל

כבר בשנת 2012 היה בצר, קצין דתי מאלקנה, יד ימינו של הרמטכ"ל דאז בני גנץ. השניים שהכירו כבר בשנת 2002 המשיכו לעבוד יחד כשבצר משמש כעוזרו של גנץ כראש מפקדת זרוע היבשה ובהמשך גם כרמטכ"ל, קודם לתפקידו זה שימש בצר כראש מטה הרבנות הצבאית.

מה קרה מאז?

בצר המשיך בתפקידו כעוזר הרמטכ"ל עד לפרישתו בשנת 2015. לאחר מכן היה בצר מועמד לתפקיד המזכיר הצבאי לנשיא המדינה אך לאחר שאפשרות זו נפלה, החליט בצר לפרוש מהצבא. גם לאחר פרישתו, המשיך בצר בשיתוף הפעולה עם גנץ בחיים הפוליטיים כשלסירוגין עסק בצר בתפקידי מפתח בעולם הנדל"ן.

לאחר שחרורו, עבד בצר לתקופה מסויימת בחברת הבנייה רמי שבירו, אך לאחר הודעתו של גנץ על כניסה לחיים הפוליטים, עזב בצר את תפקידו זה והצטרף לגנץ בהקמת מפלגת "חוסן לישראל" הפך לאחד האנשים המקורבים ביותר לגנץ.

במהלך ממשלת האחדות בין המחנה הממלכתי והליכוד בשנת 2020, מינה גנץ את בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החלופי, תפקיד אותו עשה עד לפירוק הממשלה וביטול מוסד ראש הממשלה החלופי. בהמשך עזב בצר שוב את החיים הפוליטיים ושב לעולם הנדל"ן כמשנה למנכ"ל בחברת הבנייה "אאורה".

הוד בצר, נדל"ן ופוליטיקה לסירוגין

הוד בצר, נדל"ן ופוליטיקה לסירוגין, צילום: CC BY-SA 4.0, Own work, wikipedia

אל"מ נוחי מנדל, אז מפקד חטיבת הבקעה

החל את דרכו בגולני ושירת בהמשך במגלן תחת פיקודו של דרור ויינברג ז"ל, בהמשך מילא שורה של תפקידים בחטיבת גולני והנח"ל. בשנים 2003 עד 2005 פיקד על גדוד "חרוב" בתקופה שהתאפיינה בלחימה קשה מאוד בטרור ביהודה ושומרון. בהמשך שימש כסגן מפקד חטמ"ר יהודה, מפקד בסיס האימון של פיקוד המרכז "לכיש" ומקד חטמ"ר הבקעה.

מה קרה מאז?

בשנת 2013 מונה מנדל לסגן מפקד אוגדת עזה, תפקיד אתו עשה גם במהלך מבצע "צוק איתן". במהלך המבצע נפטרה אחותו ומנדל ישב שבעה במשך מספר שעות וחזר להילחם עם חייליו. הוא המשיך בתפקיד עד שנת 2016 ואז פרש מצה"ל.

בשנת 2020 מונה מנדל בידי שר הביטחון דאז בנט, כהן כמ"מ רשות החירום הלאומית עם פרוץ מגפת הקורונה, תפקיד אותו עשה במשך מספר חודשים. מנדל שימש גם כראש היחידה להתיישבות ותשתיות לאומיות במשרד הביטחון.

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ירד מנדל לעוטף עזה ולחם בקרבות הבלימה של קיבוץ כרם שלום. במלחמה עצמה שימש כראש מטה חטיבת הנח"ל. מנדל הודח מתפקידו בידי הרמטכ"ל הלוי, זאת לאחר תוצאות התחקיר ההפצצה בשוגג של עובדי ארגון "המטבח המרכזי העולמי" בעזה. המהלך להדחתו של מנדל זכה לתגובות נזעמות מצד פוליטיקאים וכן חיילים בחטיבת הנח"ל.

אל"מ נוחי מנדל, הודח בידי הרמטכ"ל הלוי

אל"מ נוחי מנדל, הודח בידי הרמטכ"ל הלוי צילום: דובר צה"ל

תא"ל שי קלפר - אז מג"ד 51 גולני

בשנת 2012 היה קלפר בדרגת סא"ל ופיקד על גדוד 51. כלפר התגייס לסיירת גולני ובמשך השנים עשה מספר תפקידים בסיירת עד שלבסוף מונה למפקדה. קלפר סומן כבר בתחילת דרכו כ"עילוי" וברבות השנים לקח חלק בעשרות במצבעים ביו"ש ועזה, על אחד המבצעים קיבל צל"ש מטעם מפקד אוגדה 36 דאז, גרשון הכהן.

מה עשה מאז?

כבר בשנת 2012 המשיך קלפר לתפקיד הבא ומונה לפקד על גדוד "הדס" בבה"ד 1, שנה לאחר עבר לפקד על גדוד "גפן" גם הוא בבה"ד 1. לאחר מבצע צוק איתן קודם קלפר לדרגת אלוף משנה ומונה למפקד החטיבה המרחבית שומרון, תפקיד אותו עשה עד לשנת 2016.

בהמשך יצא קלפר ללימודים בארצות הברית, פיקד על המרכז לאימונים באש במל"י ובשנת 2018 מונה למפקד חטיבת גולני. בשנת 2020 סיים את תפקידו בגולני, הועלה לדרגת תא"ל ועבר לפיקוד ההכשרות והאימונים שם היה אחראי על הכשרות היסוד. באפריל 2022 מונה קלפר לפקד על עוצבת הגליל, תפקיד אותו הוא עושה עד היום.

במהלך מלחמת חרבות ברזל, מוביל קלפר את האוגדה בלחימה מול חיזבאללה. הוא התבטא ואמר כי הלחימה צריכה לעבור לצד השני של הגבול לשטחו של חיזבאללה. "זוהי דרך ארוכה, אבל אנו ממוקדים במטרה לשנות את המציאות. פריסת חיזבאללה בדרום לבנון לא תחזור להיות כפי שהייתה ב 2023. כמו אז, גם היום ייקבע הגבול במקום שבו עוברת המחרשה. אנו נחושים להחזיר את הביטחון לצפון".

תא"ל שי קלפר

תא"ל שי קלפר, צילום: דובר צה"ל

תא"ל טל פוליטיס, אז מפקד פלגת הלוחמים של שייטת 13

את פוליטיס הצגנו בכתבה ההיא כסא"ל ט' בשל תפקידו הרגיש. פוליטיס היה בשנת 2012 מפקד פלגת הלוחמים בשייטת 13 ונחשב לאחד הלוחמים הנועזים והמוערכים בחיל הים. במלחמת לבנון השנייה הוביל את חייליו כסגן מפקד גדס"ר גולני. בהמשך הועלה לדרגת סגן אלוף ומונה למפקד פלגת הלוחמים בשייטת, בתפקידו זה, פיקד על הלוחמים במבצע "רוחות שמים", מבצע ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה". גדל בנווה דקלים, היה חתן התנ"ך העולמי בצעירותו וכבר כקצין צעיר יועד לגדולות.

מה קרה מאז?

בין השנים 2014-2016 היה פוליטיס לסגן מפקד השייטת ולאחר מכן הועלה לדרגת אלוף משנה ומונה למפקד חטיבה 55. בשנת 2017 מונה פוליטיס למפקד השייטת ובתקופת פיקודו על היחידה, זכתה השייטת לצל"ש הרמטכ"ל. בשנת 2019 הוא סיים את תפקידו כמפקד שייטת 13 ומונה לראש מחלקת התכנון באג"ת, תפקיד אותו עשה עד שנת 2021.

בשנת 2021 קיבל פוליטיס את דרגות התא"ל ומונה למפקד בסיס חיפה של חיל הים, ביוני 2023 סיים את תפקידו. בסבב המינויים האחרון בחיל, החליט הרמטכ"ל הלוי שתא"ל פוליטיס יקודם לראש מספן הים, תפקיד אותו הוא עושה עד היום. באופן טבעי, הוא מועמד אפשרי לפקד בעתיד על חיל הים.

תא"ל טל פוליטיס, כנער זכה בחידון התנ"ך

תא"ל טל פוליטיס, כנער זכה בחידון התנ"ך צילום: דובר צה"ל

תא"ל עופר וינטר, אז מפקד החטיבה הדרומית בעזה

כבר בשנת 2012 היה וינטר קצין בולט. וינטר, אז בדרגת אל"מ ומח"ט החטיבה הדרומית בעזה כבר היה מיועד לתפקידים הגדולים ביותר. הוא צמח בסיירת מטכ"ל ומילא שורה של תפקידים ביחידת דובדבן, גדס"ר גבעתי וקיבל את עיטור "העוז" על שורת מבצעים בעזה.

מה קרה מאז?

בשנת 2013 מונה וינטר למפקד חטיבת גבעתי והוביל את החטיבה בהצלחה במבצע "צוק איתן". במהלך המבצע סומן וינטר בידי גורמים קיצוניים, זאת לאחר שאמר לחייליו: "אני נושא עיני לשמיים וקורא עמכם 'שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד', ה' אלוקי ישראל היה נא מצליח דרכינו, אשר אנו הולכים ועומדים להילחם למען עמך ישראל כנגד אויב המנאץ שמך".

וינטר התקדם בצבא, בשנת 2016 קודם לדרגת תא"ל ובשנת 2018 מונה לתפקיד המזכיר הצבאי וכיהן בתפקיד זה תחת אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, נתניהו כשהיה גם שר הביטחון ובני גנץ. בשנת 2020 מונה לפקד על עוצבת האש. בשולי הדחת מפקד גדוד צבר בחשד להטרדה מינית בשנת 2015, נרשמה לוינטר הערה פיקודית, אך הרמטכ"ל דאז גנץ קבע כי פעל כראוי.

במשך מספר שנים נמנע קידומו של וינטר ובעוד קצינים מתקופתו קודמו לדרגות אלוף, מנעו הרמטכ"לים כוכבי והלוי את קידומו, מהלך שגרר לביקורת ציבורית נרחבת מאחר ווינטר נחשב לקצין אמיץ, התקפי ונועז. לאחר שלא מונה גם בסבב המינויים האחרון ושוב לא עלה לדרגת אלוף, הודיע לו הרמטכ"ל הלוי על סיום שירותו בצה"ל. עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הגיע מיוזמתו לחזית ולקח חלק מרכזי בקרבות הלימה סביב קיבוץ בארי.

עופר וינטר, נתניהו יכול היה להשאירו?

עופר וינטר, נתניהו יכול היה להשאירו?, צילום: דובר צה"ל

תא"ל רחל טבת ויזל, אז יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים

במהלך 2012 כיהנה תא"ל ויזל כיוהל"ן - יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, זאת לאחר שכיהנה קודם בשורת תפקידים ביחידת בתי הדין הצבאיים וכיהנה כנשיאת בית הדין הצבאי של פיקוד המרכז. בתפקידה זה הייתה תא"ל טבת - ויזל לקצינה הדתייה הבכירה ביותר בתולדות צה"ל.

מה קרה מאז?

כיהנה בתפקיד זה עד לשנת 2016 והובילה שינוי ייעודו ושמו ליוהל"ם - יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר. לאחר פרישתה מצה"ל מונתה טבת - ויזל למנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומאז שנת 2021 היא מכהנת כנציבת קבילות החיילים, אישה ראשונה בתפקיד.

רחל טבת-ויזל

רחל טבת-ויזל, צילום: ללא

אל"מ אופק בוכריס, מפקד עוצבת "נתיב האש"

בשנת 2012 היה בוכריס אחד הקצינים הבולטים ברשימה, זאת לאחר שכיהן בשורת תפקידים יוקרתיים בחטיבת גולני' קיבל צל"ש וכיהן כמפקד החטיבה. בהמשך, הועלה לדרגת תת-אלוף ומונה למפקד עוצבת נתיב האש, אוגדת מילואים בפיקוד הצפון שהפכה בהמשך לחטיבה מרחבית האחראית על הגולן והחרמון.

מה קרה מאז?

בוכריס המשיך להתקדם בצבא עד לפרוץ הפרשייה בה הורשע. במהלך 2016 הוגשה נגדו תלונה ונפתחה נגדו חקירת מצ"ח בחשד לאונס, בוכריס הכחיש את המיוחס לו. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בידי הפרקליטות הצבאית פרש בוכריס מהצבא והודיע כי ינהל את משפטו כאזרח.

בהמשך אותה שנה חתם על הסדר טיעון בו הורשע במעשים בלתי הולמים ובמסגרתו ריצה 9 חודשי מאסר על תנאי והורד בדרגה לדרגת אל"מ. בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" התייצב בוכריס למילואים אך בעקבות ביקורת שנמתחה על כך, הפסיק צה"ל את שירות המילואים שלו.

אופק בוכריס, הורד בדרגה

אופק בוכריס, הורד בדרגה צילום: FLASH90,Flash90

תא"ל הרב רפי פרץ, אז הרב הצבאי הראשי

בשנת 2012 כבר היה הרב רפי פרץ הרב הצבאי הראשי. הוא מונה לתפקיד בשנת 2010 ועוד קודם כיהן במשך שנים ארוכות כראש מכינת עצמונה שבראשה עמד גם בתקופת תוכנית ההתנתקות. הרב פרץ, טיס מסוקים בחיל האוויר, למד בישיבת "מרכז הרב" ובישיבת "הכותל".

מה קרה מאז?

הרב פרץ עדיין כיהן כרבצ"ר במהלך מבצע "צוק איתן" ומתוקף תפקידו קבע את מותם של לוחמי צה"ל אורון שאול והדר גולדין. בשנת 2016 פרש מצה"ל כשקדם לכך עימות עם הרמטכ"ל אייזנקוט סביב הוצאת ענף תודעה יהודית מידי הרבנות הצבאי. לאחר פרישתו שב למכינת עצמונה.

בשנת 2019 נכנס הרב פרץ לחיים הפוליטיים לקדנציה קצרה וסוערת. בשנת 2019 נבחר לראש מפלת הבית היהודי על ידי המועצה הציבורית של המפלגה ולאחר כינון איחוד מפלגות הימין עמד בראש המפלגה. ביוני 2019 מונה לשר החינוך במסגרת ממשלת המעבר. בבחירות לכנסת ה-23 נטש הרב פרץ הסכם עם בן גביר ונכנס לרשימת מפלגת ימינה כמועמד בודד מהבית היהודי, אך בהמשך עזב את המפלגה בגפו, חתם על הסכם קואליציוני עם הליכוד ומונה לשר ירושלים ומורשת.

לאחר שהודיע כי לא יתמודד בבחירות לכנסת ה-24 ולאחר כינון הממשלה סיים את תפקידו כשר. מאז פרש מהפוליטיקה שב הרב פרץ לעמוד בראש מכינת עצמונה בזמן שכיהן במקביל כדיין בבית הדין לגיור של צה"ל. עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" התגייס הרב פרץ למילואים ולקח חלק מרכזי במערך זיהוי החללים הרבים במחנה שורה.

השר רפי פרץ

הרב רפי פרץ, הייתה גם אפיזודה פוליטית. צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

אלוף יאיר נוה, אז סגן הרמטכ"ל

בשנת 2012 היה נווה הקצין הבכיר ביותר ברשימה וכיהן כסגן הרמטכ"ל, זאת לאחר ששב לתפקיד בשנת 2010, שלוש שנים לאחר פרישתו מהצבא. הקצין, שגדל במוסד היוקרתי נתיב מאיר היה חלק מדור האלופים הסרוגים שכלל גם את אלעזר שטרן וישי בר ובמהלך שירותו היה גם מפקד חטיבת גולני, מפקד אוגדת עזה, מפקד פיקוד העורף, מפקד פיקוד המרכז וסגן הרמטכ"ל.

מה קרה מאז?

לאחר שלא נבחר לרמטכ"ל, המשיך נוה בתפקיד סגן הרמטכ"ל ופרש מצה"ל במהלך שנת 2014, מאז השתחרר מהצבא כיהן במספר תפקידי מפתח בעולם העסקי. בשנת 2015 שימש כיו"ר הדירקטוריון של חברת יוויז'ן אייר וכיועץ לחברת אלביט. בשנת 2018, במסגרת הרכישה של תעש מערכות בידי אלביט, היה נוה ראש הפרוייקט שריכז את הטמעת החברה.

יאיר נוה, סגן הרמטכ"ל לשעבר

יאיר נוה, סגן הרמטכ"ל לשעבר צילום: Yossi Zeliger,FLASH 90

רא"ל הרצי הלוי, אז מפקד עוצבת "הגליל"

כבר בשנת 2012 יועד הרצי הלוי לגדולות וסומן כבעל סיכויים גבוהים להגיע עד לתפקיד הרמטכ"ל. הלוי, בוגר התיכון הדתי הימלפרב, מילא לאורך הקריירה שורת תפקידים יוקרתיים והיה גם מפקד סיירת מטכ"ל. באותה שנה כאמור, היה הלוי מפקד עוצבת הגליל אך סוכם כבר לתפקיד מפקד פו"ם.

מה קרה מאז?

נראה שאין מי שלא יודע מה קרה להלוי מאז, כפי שציפו ממנו, עבר הלוי את שרשרת התפקידים עד שהגיע לתפקיד הבכיר ביותר. הוא מונה בשנת 2014 לראש אמ"ן וקיבל דרגות אלוף, בשנת 2018 מונה למפקד פיקוד הדרום ובשנת 2021 מונה לסגן הרמטכ"ל.

בספטמבר 2022 הודיע שר הביטחון דאז בני גנץ על כוונתו למנות את אלוף הלוי לתפקיד הרמטכ"ל ואכן בינואר 2023 נכנס הלוי לתפקידו כראש המטה הכללי. בבוקר ה-7 באוקטובר הופתע הצבא בפיקודו ואלפי מחבלי חמאס פשטו ליישובי עוטף עזה וביצעו את הטבח הגדול בתולדות המדינה, מה שהוביל לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

במלחמה עצמה הוביל הלוי את הצבא לשורת הישגים בעזה אז נאלץ לקבל שורת החלטות שעל חלקן נמתחה ביקורת ובהן: הדחת מפקד מטה חטיבת הנח"ל לאחר תקרית הרג עובדי הסיוע בעזה, ביצוע תחקרי צה"לי פנימי על כשלי המלחמה, קביעת מינויים בכירים בצבא ועוד. הלוי צפוי להתפטר מתפקידו עם תום המלחמה ופרסום תחקירי המחדל הגדול.

הרמטכ"ל הלוי באיגרת ללוחמים

הרמטכ"ל הלוי, הגיע הכי רחוק שאפשר. צילום: David Cohen,Flash90