הבית היהודית: "שלא יבחרו בי כי אני מצטלמת יפה אלא כי אני אישה חזקה"

חגית משה, איילת שקד ושולי מועלם רפאלי נפגשו לראיון נשי מיוחד ל'כיפה'. על המוקד: נשים בפוליטיקה, אריה קינג, הסיבה שבחרו לתמוך בזאב אלקין והאם יו"ר הבית היהודי בירושלים תעזוב את העירייה לטובת רשימת המפלגה לכנסת?

עדי מאמו שוורץ משה ויסטוך ועדי מאמו שוורץ 29/10/18 14:17 כ בחשון התשעט

הבית היהודית: "שלא יבחרו בי כי אני מצטלמת יפה אלא כי אני אישה חזקה"
תומכות בראשת הסניף הירושלמי. מועלם, משה ושקד, צילום: עזרא גבאי - דוברות ח"כ שולי מועלם רפאלי

הבחירות לרשויות המקומיות ייערכו מחר (שלישי) ואם יש זירה שנערמו בה ערימות של בוץ, זו זירת הרשימות למועצת העיר ירושלים. במלחמת הכל בכל התגוששו לא פעם המתמודדים הדתיים לאומיים, על שלל הרשימות המפוצלות בבירה. ליו"ר הבית היהודי בעיר, חגית משה, שאליה מצטרפות נציגות המפלגה שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הסיעה ח"כ שולי מועלם רפאלי, ברור שלציבור הדתי לאומי בעיר יש רק כתובת אחת. בראיון מיוחד ל'כיפה' הן מנסות לשכנע את הציבור לא לרעות "בשדות זרים", גם אם יש להם כיפה.

'יש עתיד' חטפה הרבה ביקורת על הקמפיינים האנטי חרדיים שלה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, אבל בתחילת הקמפיין של הבית היהודי בירושלים גם אתם פרסמתם מודעה שניסתה להפחיד את המצביעים מפני החרדים וההשתעבדות של המועמדים אליהם.

"יש עתיד באמת פעלו בצורה אנטי חרדית והחיבור שלהם לחרדים הוא כמו פלסטר לקראת הבחירות", טוענת משה ומוסיפה כי אין מקום להשוות, "לעומת זאת, בכל ההתנהלות שלי בשנתיים וחצי שהחזקתי את תיק הכספים לא תמצאו בסיעות החרדיות כאלה שיטענו שאני אנטי חרדית. כמחזיקת תיק הכספים הייתי חייבת להתחשב בכולם ולחלק את התקציב לכולם ולא למגזר זה או אחר על חשבון השני".

על המודעה, שהציגה את זאב אלקין, עופר ברקוביץ' ומשה ליאון כחרדים נכתב כי "רק בית יהודי מנצח יבלום את השפעת החרדים". הפרסום עורר סערה גדולה ומתיחות בין מטה המפלגה הארצית וזו הירושלמית, אך משה טוענת מצדה כי היה מדובר בקמפיין שכלל לא אושר.

הציבור שלנו  צריך להתעורר מהצ'יזבטים שמספרים לו כל מיני מפלגות ולתמוך במי שבאמת דואג לו"

"הפלייר הזה שנגנז היה טיוטה שלא הופצה בשום מקום והגיעה במקרה לרשת", היא מתגוננת ומסביר בכל זאת מה עמד מאחורי הרעיון, "רצינו לפנות ל-27% מתושבי ירושלים שמשתייכים לציונות הדתית, על כל הרצף שלה, ולנסות להתמודד עם הבלבול בבחירות הנוכחיות". לדבריה, "יש את 'התעוררות' שמנסה לגייס אותם ואת סיעת 'ירושלמים' של רחל עזריה ויש את יאיר לפיד בכנסת.

"כולם פונים ומחזרים אחרי הציבור הזה והמסר שלנו היה מאוד פשוט - במועצת העיר, איך שלא נהפוך את זה, יהיו 15 חברי מועצה חרדים. כדי שבין 15 האחרים יהיו כמה שיותר נציגים דתיים לאומיים, הציבור שלנו  צריך להתעורר מהצ'יזבטים שמספרים לו כל מיני מפלגות ולתמוך במי שבאמת דואג לו". לטענתה, מי שבאמת עשוי היה להיפגע מהמודעה, הציבור החרדי, דווקא לא התרגש מהסערה, "כשהמפלגה ברמה הארצית נבהלה מהמסר שיצא מהקמפיין התקשרו אלי הרבה מאוד חרדים שאמרו לי שאין לי מה לדאוג והם יודעים שהכל בסדר".

התמונה החדשה שהובילה לעצירת הקמפיין

התמונה שהובילה לעצירה זמנית של הקמפייןצילום: צילום מסך

את מתחרטת על המודעה הזאת?

"אני מתחרטת למרות שגנזתי אותה. יכול להיות שהמסר הזה גרם למתנגדים שלנו לטעון שאנחנו נגד החרדים אבל לא היה קמפיין אנטי חרדי, לא התכוונו לכך. אנחנו לא שם. אני חושבת שהבהלה הגדולה מהמודעה הזאת היתה דווקא בגלל שאנחנו ביחסים טובים מאוד עם הציבור החרדי, כי הרי אם באמת היינו שונאים חרדים הרעש הזה בכלל לא היה משפיע עלינו".

מי שנהנה מאוד לתקוף את משה, על רקע אותו קמפיין, היה שותפה לשעבר בסיעה אריה קינג שהקים יחד עם דב קלמנוביץ אץ סיעת 'מאוחדים'. אך המתקפה של קינג על הבית היהודי בירושלים והעומדת בראשה, היה רק הפרומו לדברים שאמר בראיון ל'כיפה' בנוגע למועמדות אישה בבחירות המוניציפליות.

"לא נמצאה אישה בסדר גודל שתוכל להיכנס לפוליטיקה", הוא הסביר מדוע לא הוצבה אישה ברשימתו למועצת העיר והוסיף כי "חלק מהנשים היו מוכנות לוותר על הערכים שלהן על דרך החיים שלהן רק כדי שהן יקבלו מעמד וכוח בפוליטיקה". הפעם הגיע תורה של משה לתקוף בחזרה

מה דעתכן על הדברים של קינג?

"זה מה שהוא אמר?" תוהה שקד וציינה "אני יכולה להראות לכם הרבה הודעות וואטסאפ על העבודה שאני עושה במזרח ירושלים ומי ששלח לי אותם זה אריה קינג. אני רוצה להאמין שהוא לא באמת התכוון לזה. נשים תורמות הרבה מאוד לפוליטיקה ושלושתנו זו ההוכחה לכך".

ח"כ מועלם רפאלי גם מתקשה להאמין שמסרים כאלה יצאו מאדם בעל ערכים יהודיים, "לא יכול להיות שאדם שעוגן חייו זו התורה יכול להגיד דבר כזה. זו לא תפיסת העולם של היהדות. השלמות בעולם נוצרת משיתוף פעולה בין נשים וגברים גם במרחב הפרטי וגם במרחב הציבורי".

לדבריה, התמיכה בחגית משה חוצת מגדרים, "יש פה אישה דתיה שעומדת בראש רשימה ומאחוריה עומד ציבור גדול של אנשים וביניהם רבים גדולים ומורי ומורות הלכה. המהפכה הפמיניסטית הגדולה ביותר בעולם היהודי זה לימוד התורה לשנים ומובילות אותו נשים דתיות. אני יכולה לעזור לאריה למצוא הרבה מאוד נשים שהיו מסוגלות להשתלב בקלות ברשימה שלו".

שבוע לא שקט | יו"ר סיעת

 יו"ר סיעת 'מאוחדים' ויריב מושבע של משה. אריה קינגצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יו"ר הבית היהודי בבירה שואלת מדוע בעבר נושא הנשים לא הפריע ליריבה המושבע, "שאלו אותו באחד הפאנלים למה אין לו נשים ברשימה והוא אמר שהוא מחויב לרב קוק, אז שאלתי אותו איפה היתה המחויבות הזאת לפני 5 שנים כשאותה אישה שהוא תקף ניצבה לצדו באותה רשימה. אז הוא לא קרא את הרב קוק? זה קשקוש שלא שווה התייחסות בכלל".

הייצוג הנשי בבית היהודי מהווה עבור השלושה גאווה לא קטנה. שקד מכהנת כשרת משפטים וחברת קבינט, מועלם רפאלי כיו"ר סיעת הבית היהודי, ומשה נבחרה לתפקיד יו"ר הסניף בירושלים והאישה הראשונה שהחזיקה בתיק הכספים בבירה. עם זאת, לדעתה נושא הנשים בפוליטיקה כבר לא יעורר כל כך הרבה מהומות והתרגשות בדור הבא.

אנשי הר המור ידעו להיעזר בחגית, עכשיו נראה אם יש להם גם הכרת הטוב"

"ערב אחד", היא מספרת, "ישבתי עם אנשי המטה שלנו והתלבטנו האם להבליט את העובדה שאני אישה, לחפש נשים שתומכות בי ולעשות מזה קמפיין. הבנות שלי פשוט קפצו והתנגדו. הם התפלאו שבכלל אנחנו חושבים להבליט את הנושא הזה. הן פשוט ביטאו את העמדה שלי.

"בכל מקום שאליו הגעתי, מעולם לא ביקשתי שיתייחסו אליי כאל אישה אלא שיבחנו את היכולות והביצועים שלי. לבנות שלי זה מאוד טבעי שאני צריכה להיות בעירייה לא בגלל שאני אישה אלא בגלל שזאת אני. תיק הכספים זה התיק הכי פוליטי בעירייה וכולם יודעים איך אני מנהלת את הוועדה. אף אחד לא צריך לבחור בי כי אני מצטלמת יפה אלא כי אני אישה חזקה". 

קינג טען שההחלטה שלא לשלב נשים ברשימה היתה כתוצאה מהתייעצות עם רבני הר המור

שקד: "אז איך הוא היה איתה ברשימה בבחירות הקודמות, אז הוא לא התייעץ? חגית, גם בהר המור תומכים בך, נכון?

משה: "הר המור כישיבה לא תומכים, אבל הציבור ידע להיעזר בנו וגם להכיר את הטוב.

שקד: "הנה אתם רואים? אנשי הר המור ידעו להיעזר בחגית, עכשיו נראה אם יש להם גם הכרת הטוב".

יו"ר הבית היהודי בירושלים חגית משה

יו"ר הבית היהודי בירושלים חגית משהצילום: שרון עזרן

אתן לא חוששת שהפיצול שקיים בציונות הדתית בעיר, אריה קינג ודב קלמנוביץ מצד אחד והתעוררות עם הנציגים הדתיים שלה מצד שני, תדלל את כמות המצביעים בכם ואת מספר המנדטים שתקבלו?

משה: "אני חושבת שזה מאוד משקף את הנעשה גם ברמה הארצית וחשוב מאוד שהציבור לא יבחן את ההבטחות אלא את העשייה המוכחת בשטח. לא כל מי שיש לו כיפה והוא שייך לציונות הדתית, יכול להתהדר בהישגים למען הציבור הדתי לאומי.

"אריה קינג הוא מזמן לא ציונות דתית. כל האג'נדה שלו היא חרדית לחלוטין ומעבר לזה בהתנהלות שלו הוא לא שותף אלא תמיד אופוזיציה. המצביעים צריכים להחליט אם הם רוצים מישהו שבאמת יפעל למענם ויקדם את הצרכים שלהם, או אחד שכל הזמן יהיה נגד וישב באופוזיציה ובעיקר יצעק ויכתוב פוסטים ויגיד רק מה צריך לעשות".

שקד: "חשוב לי גם להגיד לציבור הדתי לאומי בירושלים. כשאתם מצביעים לחגית אתם מצביעים גם לנו. כשחגית נתקלת בבעיה היא מדברת איתנו. אנחנו מן הסתם עובדים עם הנציגים שלנו ועוזרים להם לקדם את הפעילות שלהם בעיר. שיתוף הפעולה בין הרשות הארצית למקומית בנוי בעיקר על המפלגות. רשימה שיש מאחוריה מפלגה, שרים וחברי כנסת עדיפה בהרבה על רשימה עצמאית".

מועלם רפאלי: "אני חושבת שהמסר שיצא בכל המפגשים שקיימנו בירושלים זה שהבית היחידי של הציונים הדתיים זה הבית היהודי. זה לא נכון לחפש ואם אתה לא מוצא בדיוק את מה שאתה מחפש אז לעבור למפלגה אחרת. זו מחשבה לא נכונה מכיוון שבסופו של דבר כוח פוליטי מתורגם למנדטים והציונות הדתית, למרות הגיוון שלה, צריכה להתאחד סביב מפלגה אחת. וזה המסר שלדעתי צריך לקחת מאותו קמפיין".

השר זאב אלקין

המועמד של הבית היהודי לראשות העיר. זאב אלקיןצילום: יוסי שוואב

למה בחרתם לתמוך דווקא בזאב אלקין לראשות העיר?

חגית: "עשינו סקרים ובכל הסקרים ראינו שהציבור שלנו תומך באלקין אליו הוא הכי מתחבר. אבל חשוב לי להגיד שכל מועמד שיבחר ייקח אותנו ויעבוד איתנו".

את יכולה לעבוד עם כול המועמדים?

חגית: "בהחלט".

שקד: "גם כל המועמדים מעוניינים לעבוד איתה, איתנו ועם הציונות הדתית. כל מועמד שייבחר יקח את הסיעה לקואליציה. השאלה היא כמה מנדטים הסיעה תקבל ואיז כוח יהיה לה במועצת העיר.

"לגבי אלקין, השר בנט ואני מכירים אותו כבר הרבה שנים כאן מהעבודה המשותפת בכנסת ואנחנו מכירים אותו עוד מהתקופה שהיינו בישראלים וגם בלשכה של ביבי. הוא אדם רציני, ציוני, ביצועיסט ובהחלט ראוי להיות ראש עיריית ירושלים. למרות, שגם יתר המועמדים בהחלט ראויים".

שקד מקפידה גם לקשור יחד את הבחירות המקומיות לאלה הארציות שייערכו במהלך השנה הקרובה, "אני רוצה לעשות השלכה בין ההצבעה ברמה המקומית לזו הארצית. ברמה הארצית ראש הממשלה הבא יהיה בנימין נתניהו וזהות ואופי הממשלה יקבעו לפי הרכב הקואליציה שהיא תהיה תוצאה של מספר המנדטים שכל מפלגה תקבל. נתניהו יכול להקים ממשלה עם הימין ועם השמאל. אנחנו תמיד אלה שמושכים ימינה את יתר המפלגות שבקואליציה וכדי שנוכל לממש את השקפת העולם שלנו ושל הציבור שלנו אנחנו צריכים הרבה גוח כדי לעשות את זה.

"הסיפור זהה עם הבית היהודי בירושלים. ככל שלמפלגה ולחגית יהיו יותר מושבים במועצת העיר הם יוכלו למשוך את ירושלים לכיוונים שאנחנו מאמינים בהם. אם יהיה לה פחות כוח אז מרצ תהיה זאת שתתן את הטון.

משה ובנט בחניכת קמפיין הבחירות בירושלים

משה ובנט בחניכת קמפיין הבחירות בירושליםצילום: צילום מסך

איפה באה לידי ביטוי העובדה שלירושלים היתה סגנית ראש עיר מהציונות הדתית?

"אנחנו עומדים לבנות 570 כיתות לימוד למגזר הממלכתי דתי שנבעו ממעורבות אישית שלי" מציינת משה ומצהירה, "אני מעורבת בעזרה לכל בית ספר. אם הזכרנו את הר המור, אז יש בית ספר צופיה והם לא האמינו שנוכל לעזור להם והתביישו לבקש והנה אנחנו עומדים לבנות להם 24 כיתות לימוד חדשות. אנחנו פועלים ועוזרים לכל הגוונים במגזר הדתי לאומי. כל מוסד קיבל ויקבל אצלנו מענה.

נושא נוסף, רק לדוגמא, הוא תקצוב מורשת ישראל שהגיע הרבה בזכות המעורבות של נפתלי. אנחנו שילשנו את התקציב וקהילות שלמות, שלא גרות במרכז העיר, נהנות עכשיו מפעילות תרבות ענפה וזה לא שפעלנו לקראת בחירות אלא שהקשר שלנו עם השכונות הוא יומיומי".

יש לא מעט טענות על כך שהסטטוס קוו בירושלים נשחק, כמו למשל במצעד הגאווה ופעילויות המוניות בשבת במימון העירייה, גם לך יש חלק בזה?

"מצעד הגאווה זה לא משהו חדש. זה משהו שהתחיל עוד בקדנציה של ראש העיר החרדי האחרון שהיה בעיר אורי לופליאנסקי. בכל פעם הנושא הזה עולה מחדש וגם אריה קינג אוהב לנפנף בזה והולך לרבנים, אבל יש החלטת בג"ץ שמחייבת אותנו לאפשר ולממן את המצעד והוא יודע את זה.

"מנצלים את הציבור ומשחקים לו על הערכים שהוא וכולנו מאמינים בהם. למשל בנושא מתחם התחנה. כל הדיון היה על שינוי תב"ע. אף אחד בכלל לא דן על נושא השבת. כל השיח הזה היה סיבוב על הציבור כדי שהתעוררות יגידו נלחמנו וניצחנו ואריה קינג יגיד לא יקום ולא יהיה וכל אחד מקבל את הכותרות שלו ואולי עוד כמה קולות בקלפי אבל אנחנו לא שם. אני הרבה יותר עניינית".

במה את הולכת להתמקד בקדנציה הקרובה בכל הנוגע לציבור הדתי?

"כולם מדברים על תרבות ופעילות לצעירים. כל זה נכון וחשוב וטיפלנו ונטפל בזה אבל להגיד שבגלל זה הצעירים עוזבים זה קשקוש. הבעיה המרכזית בעיר זה המחסור בדיור מכיוון שלא בונים מספיק דירות".

במערכת הבחירות בעיר, עלה הרבה נושא הקפאת הבניה שבה מואשמת הממשלה. השרה שקד וח"כ מועלם . כיצד אתן מתכוונות כנציגות הממשלה לטפל בסוגיה הזאת?

שקד: "אם נקבל יותר מנדטים בבחירות הארציות יהיה לנו הרבה יותר כוח לטפל גם בנושא הזה. כשתיק הביטחון יהיה בידי הבית היהודי ונהיה על השאלטר של הבניה הכל יהיה קל יותר. גם עכשיו אנחנו מנסים ללחוץ ולא תמיד מצליחים".

מועלם רפאלי: "הכל מסתכם בלחץ. צריך להפעיל הרבה לחץ על מקבלי ההחלטות כדי שתכניות לא יתקעו ויקודמו כמה שיותר מהר".

חגית, בפריימריז הקודמים התמודדת על מקום ברשימת הבית היהודי. אנחנו לקראת שנת בחירות, את חושבת להתמודד גם הפעם?

"אני מתכוונת בחמש השנים הבאות להיות בעיריית ירושלים ולהחזיק את תיק הכספים. אני מתכוונת להיבחר כדי להישאר".