נמלכים בציבור ומאחדים את השורות: קריאה אחרונה לציונות הדתית

"חייבים ליזום, ובהקדם, מהלך מאחד, ומהלך שישתף את הציבור בבחירת נציגיו, ויגרום לו לחזור הביתה". הרב אליעזר שנוולד, שהיה חלק מוועדת הפריימריז בשנת 2012, קורא לפוליטיקאים הדתיים להתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי | דעה

חדשות כיפה הרב אליעזר שנוולד 01/01/20 13:10 ד בטבת התשפ

נמלכים בציבור ומאחדים את השורות: קריאה אחרונה לציונות הדתית
יתעשתו ברגע האחרון? , צילום: יח"צ

ידידי נפשי הנכבדים.
יש סבירות גבוהה שבעוד כמה חודשים נגלה שהתנופה הציבורית שנוצרה בעקבות הפריימריז בליכוד, גרמה לזכייתו בבחירות באופן שיאפשר לבנימין נתניהו להקים ממשלת ימין. אם זה יקרה על נתניהו יהיה להודות מקרב לב לגדעון סער על שגרר אותו לפריימריס, כאנוס על פי הדיבור. 

הפריימריז אינה שיטה מושלמת. יש בה חסרונות רבים. גם הצבעה במרכז או משאל ציבור אינם שיטות מושלמות, היתרון העיקרי שלהן הוא שהן מאפשרות לציבור רחב ככל הניתן להיות שותף בבחירת הנציגים שייצגו אותו, ולא שיצניחו מעליו מועמדים שלא בחר בהם. השותפות יוצרת מעורבות, התגייסות והזדהות שנותנת את פירותיה בקלפי. הדבר נעשה נחוץ יותר ככל שמדובר בציבור דעתן, שסבור שיש לו מה לומר ולא מוכן לקבל תכתיבים.

חכמים קבעו ש"אין מעמידין פרנס על הציבור, אלא אם כן נמלכים בציבור" (מסכת ברכות, דף נ"ה, א'). הרב קוק מבאר: "ועל זה תורה ההמלכה בציבור, שעם היות עיקר הדיוק ליתרונותיו הפנימיים של הפרנס צריך שיהיו לו הכשרים שיד הציבור ג"כ משגת, כדי שיהיה להם קישור עצמי עמו" (עין איה שם).

"הסקרים הראו קריסה, יאוש, אבדן שייכות של המצביעים למפלגה"

התקופה האחרונה מזכירה לי את ימי 'ועדת המפקד' של המפד"ל לקראת בחירות 2013 אז התבקשנו להצטרף לוועדה בראשות הרב דר' דני טרופר ע"י שלושת חברי הכנסת (היחידים ) של המפד"ל דאז: זבולון אורלב, הרב פרופ' דני הרשקוביץ ואורי אורבך ז"ל. הסקרים הראו קריסה, יאוש, אבדן שייכות של המצביעים למפלגה, ונטיה חזקה בקרב הציבור הדתי לאומי ובקרב המנהיגות מכל חלקיו לוותר לחלוטין על קיומה של מפלגה דתית לאומית.  

הוועדה עשתה עבודת עומק, נפגשה עם נציגים מכל חלקי הציונות הדתית, וגילתה תמונה מדאיגה - שהמפלגה עלולה להימחק מהמפה. היו מהם שטענו שההבדלים בתוך הציבור הדתי כבר  אינו מאפשרים לגשר בין חלקיו ולהקים ממנו מסגרת פוליטית אחת. 

המפגשים חידדו לנו את התובנה שהציבור הדתי הוא ציבור בוגר, דעתן וביקורתי, ויש לו מה לומר. הוא לא ציבור שבוי שהולך בעיניים עיוורות אחרי קריאתם של מנהיגים ולא הולך שבי אחר סיסמאות ויחצנו"ת. ובעיקר, הוא אינו אוהב שמכתיבים לו ולא משתפים ('סופרים') אותו. 

כדי להחזיר את האמון של הציבור ואת תחושת הקשר והשייכות הגענו למסקנה שאין מנוס מלערוך לראשונה בתולדותיה של המפלגה פריימריז לראשות הרשימה ולחבריה. חלק מהחברים הוותיקים התקשו לקבל זאת נאבקו נגדנו, והצביעו על החסרונות של השיטה. אולם התוצאה ידועה, רבים מחברי המפלגה שהספידו אותה, הצטרפו, והמפלגה זכתה ל-12 מנדטים ונציגות טובה ומגוונת שמייצגת את כל חלקי הציבור הדתי לאומי. הישג שלא הצליחה לשחזר אותו מאז.

"חייבים לאחד את השורות של כל החלקים בציונות הדתית"

בתוך עמי אני יושב. בשיחות עם בני קהילה במודיעין, עם תלמידים, בוגרים והוריהם, ועם רבנים ומנהיגים מהציבור שלנו, אני מצטער לשמוע את אותם הקולות והמנגינות מאז. לצערי גם סקרי האמת מנבאים התרסקות. מבחינתם ההסכם המפתיע ש'מאחד' את הבית היהודי (ולא כ'בלוק טכני') עם 'עוצמה' עוד מחריף את הבעיה. בשונה מאז, הפעם, גם אני, מתקשה לראות במצב הקיים את האור בקצה המנהרה. 

חייבים לאחד את השורות של כל החלקים בציונות הדתית! מעבר להיבט הערכי והרוחני שבדבר, הוא נכון גם מבחינה פרקטית. צריך לזכור שבכל פעם שהציבור הדתי לא התאחד הוא איבד מכוחו. כל מקסמי השווא של הליכה בשני ראשים או יותר התבדו. גם כעת ההליכה ב'שני הראשים' המדובר גורם לכך ששני הראשים 'מתנדנדים' באזור אחוז החסימה (למרות שהם מתקשים להודות בכך).
מתוך האיחוד הזה יש לקיים, במגבלת הזמן, תהליך בחירה פנימי, שיאפשר לכמה שיותר אנשים להיות שותפים לבחירה. עדיף פריימריז, ואם זה לא מתאפשר אזי כל פתרון אחר מוסכם, שמשתתף את הציבור. מהלך זה ייצר דינמיקה חיובית ותנופה שתגדיל את הכח ביום הבחירות.

"אם פלגי הרשימה המשותפת מסוגלים לרוץ ביחד למרות ההבדלים שביניהם, אין סיבה שהציונות הדתית לא תוכל"

אין סיבה שלא נוכל לאחד את השורות. אחדות אינה בהכרח אחידות. אם כל מרכיבי אגודת ישראל וכחול לבן יכולים לרוץ ברשימה אחת למרות ההבדלים התהומיים שבין מרכיביהם, ואם פלגי הרשימה המשותפת מסוגלים לרוץ ביחד למרות ההבדלים שביניהם, אין סיבה שהציונות הדתית לא תוכל. ככלות הכל ב90% מהנושאים כולם מסכימים ורק 10% מהנושאים השנויים במחלוקת גורמים לפיצול המחנה (למרות שיש כאלה המנסים להעצים את ההבדלים יותר ממה שהם באמת).

בתקופה האחרונה הצעתי לכמה וכמה מראשי הציבור רעיון כיצד לאחד את כל חלקי הציונות הדתית. צריך להחליט על חופש הצבעה של חברי הסיעה המאוחדת בכחמישה (או יותר) נושאי ליבה (שיסוכמו מראש) בתחום 'דת ומדינה' השנויים במחלוקת. במידה והנושאים הללו יעלו להצבעה בכנסת לא תוטל עליהם 'משמעת סיעתית'. לדעתי בדרך זו תוכל הסיעה לתפקד כסיעה אחת. רבים שותפים לדעה זו ויתמכו בה.

עדיין לא מאוחר מלעשות מעשה. חייבים ליזום, ובהקדם, מהלך מאחד, ומהלך שישתף את הציבור בבחירת נציגיו, ויגרום לו לחזור הביתה. צריך למצוא את הדרך הטובה ביותר לעשות זאת למרות קוצר הזמן. 
ומוטב שעה אחת קודם.

הרב אליעזר שנוולד הוא ראש ישיבת ההסדר במודיעין