בחירות לרבנות הראשית

דעה המצב הקשה של רבנות תל אביב וירושלים בישר את הכאוס בבחירות לרבנות הראשית

עם פטירתו של הרב יהודה דרעי, רבה הראשי של באר שבע, לא מכהנים רבנים ראשיים בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. המצב הקשה של הרבנות המקומית הוא מבשר הכאוס בבחירות לרבנות הראשית | הפתרון חייב לבוא מתוך המערכת

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/07/24 13:28 טו בתמוז התשפד

המצב הקשה של רבנות תל אביב וירושלים בישר את הכאוס בבחירות לרבנות הראשית
בניין הרבנות הראשית והמועצה הדתית בתל אביב, צילום: Igal Vaisman,Shutterstock

בתחילת חודש יולי פקעה כהונתם של הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו כרבנים הראשיים לישראל. בטקס רב רושם הם סיימו כהונה ארוכה של 11 שנים, ומאז מדינת ישראל מתנהלת ללא רבנים ראשיים. בזמן שאין רבנים ראשיים לישראל, בערים הגדולות בישראל המצב דומה – ופתרון אין.

המצב הקשה של הרבנות המקומית

ארבעת ערי המטרופולין של ישראל – תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע – ללא רבנים ראשיים. הרב ישראל מאיר לאו כיהן כרבה האשכנזי של תל אביב עד 2017, הרב שלמה משה עמאר כרבה הספרדי של ירושלים עד 2023, הרב אריה שטרן כרבה האשכנזי של הבירה עד 2019, הרב יוסף שלוש כיהן כרבה הספרדי של חיפה עד פטירתו ב-2014 וכמותו הרב יהודה דרעי שכיהן כרבה הספרדי של באר שבע עד לפטירתו לפני כחודש.

ישיבת מועצת הרבנות הראשית. ארכיון

ישיבת מועצת הרבנות הראשית. ארכיון צילום: יעקב כהן

בערים רבות בהם מכהנים רבנים ראשיים, חלקם במשך עשרות שנים, ניכר כי אין חיבור בין הקהילה. לפני כחודשיים הודיעו במשרד הדתות על סיום כהונתם של שישה רבני ערים שמונו לפני 1974. רק הדחתו של רב אחד עוררה סערה בעירו: הרב יוסף שיינין, רבה האשכנזי של העיר אשדוד. ראש העיר, יחיאל לסרי, שלח מכתב למשרד הדתות וביטא את התרעומת שלו מההחלטה.

המציאות הקשה של הרבנות ברשויות במוניציפליות משפיעה באופן ישיר על הרבנות הראשית. לפי החוק, במועצת הרבנות יכהנו ברוטציה של ספרדי ואשכנזי שמונת הרבנים המכהנים כרבני הערים תל אביב, ירושלים חיפה ובאר שבע. הרב דרעי היה הרב האחרון שמילא משבצת זו במועצת. חוק הרבנים של ש"ס היה ניסיון רע לחזור לשלוט במצב העניינים על חשבון תושבי המקום שלא ישלטו במינוי, פתרון שלא עבר בסופו של דבר למרות שזכה לתמיכת מפלגת הציונות הדתית.

הפתרון חייב להגיע מתוך המערכת

אפשר שהפתרון יבוא מהרבנות הראשית עצמה ללא התערבות גורמים פוליטיים שצובעים את הרבנים ומעוררים את התנגדותם של גורמים שונים. לדמות תורנית של רב שכיהן בעבר כרב ראשי יכול להיות כח רב בארגון מחדש של מוסדות הרבנות המקומיים והארציים. דמות שכזו וארגון שכזה ייתפסו ככאלה שבאים מתוך המערכת ולא נכפים עליה מבחוץ. דומני שכולם מבינים כי מצב עניינים בו בית המשפט העליון צריך לדון בדקדוקי שיקולי הבחירה של הרבנים הראשיים את נציגיהם הוא התערבות מסוכנת שעם יוזמה ושיח יכולה הייתה להימנע. אפשר אחרת.

הרב שטרן: "הרבנים הספרדים הציוניים הם הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות"