דעה ש"ס ואריה דרעי לא מוותרים על חוק הרבנים - ויש להם סיבה

פוליטיקאי בכיר מנסה למנות את אחיו למשרה רבנית בכירה, וכדי שזה יקרה משרד ממשלתי עובר על החוק כשהוא אינו מתניע כנדרש את תהליך הבחירה לרבנות הראשית, והקואליציה נרתמת לקדם חוק, שבעייתי לא רק מצד תוכנו אלא גם מצד העיתוי שלו, בזמן מלחמה. צריך לשפשף עיניים כדי להאמין לתמונה המצטיירת כאן

חדשות כיפה הרב ד"ר עידו פכטר 18/06/24 19:19 יב בסיון התשפד

ש"ס ואריה דרעי לא מוותרים על חוק הרבנים - ויש להם סיבה
אריה דרעי. , צילום: Yonatan Sindel,Flash90

המתבונן מן הצד יתקשה להבין מדוע כה חשוב לאריה דרעי שוב לנסות לקדם את חוק הרבנים בוועדת חוקה. הרי הוא יודע שזהו חוק שמעורר מחלוקת. תזכורת: חוק הרבנים מוסר למעשה את הכוח למינוי רבני ערים בכל רחבי הארץ למשרד לשירותי דת ולמועצת הרבנות הראשית על חשבון השלטון המקומי. זאת, בניגוד למציאות היום, בה לרשות המקומית יש רוב של 75 אחוזים בגוף הבוחר את הרבנים המקומיים. לא לחינם השלטון המקומי מתנגד לחוק הזה, והביע שוב את התנגדותו במכתב חריף ששלח לשר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי.

אפשר רק להעריך שהדברים לא בלתי קשורים לבחירות לרבנות הראשית

דרעי ניסה לקדם את החוק במרץ האחרון, אך נתקל בהתנגדות ציבורית ופוליטית רחבה. לעסוק באיוש עשרות תקנים של רבני עיר בזמן מלחמה נתפס כעניין לא ראוי ולא רגיש, גם מבלי לרדת לבעייתיות הגלומה בחוק. דרעי נאלץ לסגת מקידום החוק וניסה לקדם את הרעיון שבו באמצעות שינוי תקנות לבחירת רבני עיר, אך גם נסיון זה נתקל בהתנגדות ציבורית רחבה ואף הזמין עתירה לבג"ץ. כל עוד היה בני גנץ שותף בממשלת החירום, הוטל וטו על קידום החוק. כעת, משגנץ פרש מהממשלה, הוסר הוטו.

לשכת המועצה הדתית והרבנות המקומית בהוד השרון, ארכיון

לשכת המועצה הדתית והרבנות המקומית בהוד השרון, ארכיון צילום: Igal Vaisman,Shutterstock

מדוע החליט דרעי להפעיל לחץ כבד לשוב ולעסוק בחוק, כל זאת מתוך הכרה ברורה בהתנגדות שהוא מעורר? אפשר רק להעריך שהדברים לא בלתי קשורים לבחירות לרבנות הראשית. המועד לבחירות הרבנות הראשית, שנדחה כבר פעמיים, מתקרב. כהונת הרבנים הראשיים הנוכחיים מסתיימת בסוף החודש, ועל פי החוק, הבחירות לרבנות הראשית היו צריכות להתקיים כבר בתחילת החודש הנוכחי – חודש לפני פקיעת מועד כהונת הרבנים הראשיים. אך המשרד לשירותי דת, שבשליטת ש"ס, פשוט לא כינס את וועדת הבחירות בזמן הקבוע על פי חוק.

דרעי לא הצליח ליישב את ההדורים בין הרב יהודה דרעי לרב דוד יוסף ודואג לעיכובים

ש"ס פשוט לא הצליחה להגיע למועמד מוסכם. דרעי רוצה למנות את אחיו, הרב יהודה דרעי, לתפקיד הראשון לציון. אך מנגד, הרב דוד יוסף, אחיו של הראשון לציון הנוכחי, הרב יצחק יוסף, גם מעוניין להתמודד. דרעי כנראה עדיין לא הצליח ליישב את ההדורים ביניהם ולכן דואג לעכב את הבחירות לרבנות הראשית. בינתיים, עדיין לא ברור מתי הם יתקיימו. אגב, עתירה הוגשה לבג"ץ בעניין. היא דורשת לקיים את הבחירות לרבנות הראשית בהתאם למועד הקבוע בחוק, כלומר, עכשיו. בג"ץ הוציא בעניין צו על תנאי. מה-1.7, מדינת ישראל תתקיים בלא רבנים ראשיים מכהנים.

בניין הרבנות הראשית לישראל בירושלים

בניין הרבנות הראשית לישראל בירושלים, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

ומה הקשר לחוק הרבנים? על פי הדיווחים עוד מאוגוסט 23' דרעי מנסה ליישב בין שני המועמדים של ש"ס באמצעות הבטחת משרת הרב הראשי לירושלים לרב דוד יוסף, תמורת פרישתו מהמירוץ. אלא שכדי לעשות זאת עליו לוודא שתהיה לו שליטה באסיפה הבוחרת את רבני הערים. לשם כך הוא מבקש לקדם את חוק רבני ערים, שייתן לו את השליטה הנדרשת. זהו ככל הנראה הלחץ הכבד שהוא מפעיל כבד לקדם את חוק רבני ערים, גם תחת לחץ וביקורת גדולים מצד פוליטיקאים ואנשי ציבור. מישהו שם ממהר.

צריך לבנות מחדש את ישראל, ובכלל זאת גם את מוסד הרבנות ותחום שירותי הדת בכללו

בסיכומם של דברים, צריך לשפשף עיניים כדי להאמין לתמונה המצטיירת כאן. פוליטיקאי בכיר מנסה למנות את אחיו למשרה רבנית בכירה, וכדי שזה יקרה משרד ממשלתי עובר על החוק כשהוא אינו מתניע כנדרש את תהליך הבחירה לרבנות הראשית, והקואליציה נרתמת לקדם חוק, שבעייתי לא רק מצד תוכנו אלא גם מצד העיתוי שלו, בזמן מלחמה. צריך לבנות מחדש את ישראל, ובכלל זאת גם את מוסד הרבנות ותחום שירותי הדת בכללו. אי אפשר להמשיך עם ההתנהלות הזו.

עידו פכטר, נאמני תורה ועבודה ומייסד בית מדרש 'למעשה' - יוצרים הלכה ישראלית