''קצת שקט, בבקשה''

"כוחה של השתיקה היא היכולת לעשות מעשה. להפסיק את קולות הבכי הספונטניים, אולי עוד לפני שפרצו - לטובת המעשה - השתיקה..."

חדשות כיפה כרמי רונן 17/04/04 00:00 כו בניסן התשסד

חנוכת המשכן הוא אולי אחד מרגעי השיא של בני ישראל במדבר. ובשיאם של רגעים אלו, מתים שני בני אהרון בהקריבם " אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם" ( שמות י', א).

אהרון ניצב בדילמה קשה – האם לבטל את השמחה הכללית שהוא, הכהן הגדול, מייצג אותה, או לעזוב הכל ולהתאבל על בניו. אהרון בוחר לשתוק: "וַיִּדֹּם אַהֲרֹן".

הרמב"ן הפשטן התקשה איזה מעשה יש בשתיקה. הרי לכאורה לא צריך לעשות דבר בשביל לשתוק. לכן הסביר הרמב"ן: וטעם וידום אהרן - שהיה בוכה בקול, ואז שתק. כלומר, המעשה היה עצירת הבכי.

האברבנל יוצא נגד פרוש הרמב"ן וטוען: "שאינו נכון שיירים קולו ויצעק כנגד מר האלוהים". הרשב"ם מפרש : "וידום ממה שהיה רוצה להתאבל ולבכות".

כוחה של שתיקה

כוחה של השתיקה היא היכולת לעשות מעשה. להפסיק את קולות הבכי הספונטניים, אולי עוד לפני שפרצו - לטובת המעשה - השתיקה.

"שמעון בנו (של רבן גמליאל) אומר כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא".

רשב"ג מסביר לנו שהשתיקה אינה חוסר מעשה – היא ההתמודדות האמיתית, שמפנה את כוחות האדם לעשיה.

בספר מלכים א' בהתגלות לאליהו בסיני נאמר:

וַיֹּאמֶר צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי ה' וְהִנֵּה ה' עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה' לֹא בָרוּחַ ה' וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ ה': וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ ה' וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה:

הקב"ה מתגלה - לא ברעש, ולא באש – אלא בקול דממה דקה – מסביר רש"י :"קול הבא מתוך הדממה" – זה הכוח האמיתי.

שקט מתנתקים

אישה ששוחחתי איתה ברחוב בערב החג סיימה את שיחתנו בברכת "העיקר שיהיה לנו קצת שקט, לפחות בחג".

הפסקנו לרדוף אחר השלום, הפסקנו לרדוף אחר הצדק ואחרי כל מיני דברים שהיו בראש סולם "ערכים" וירטואלי שהצבנו לעצמנו. זהו. קיפלנו את הסולם והתחלנו לרדוף אחר דבר אחד בלבד – המרדף אחר ה"שקט".

לא, שלא נטעה. לא מדובר על שתיקה אקטיבית של האדם שעושה מעשה ושותק – מדובר על אדם שבורח מאחריות ומתנתק.

אנחנו רודפי שקט. לא רוצים לשמוע פיגועים, לא רוצים לשמוע ערבים, לא רוצים לשמוע סגרים, כתרים, עוצר - תמכור קצת שקט ואנחנו מוכנים לתת הכל . גם ממתנחלים נמאס כבר לשמוע, וגם אוטובוסים לא עושה לנו טוב – "הכי טוב מונית". ירושלים גם מתחיל לצרום ואל תזכיר שמחלקים אותה הלכה למעשה – "תתנתק תתנתק".

רק שלא יתחילו לעשות לנו רעש בגליל – אז קצת בשקט בבקשה.