להחזיר את המחאה למקומה הראוי

מצד אחד, ברור שהמחאה הנוכחית היא מחאה פוליטית מובהקת. מצד שני, ברור שהרעיונות מאחוריה נכונים - אז מה עושים?

חדשות כיפה יאיר בן יהודה 31/07/11 11:45 כט בתמוז התשעא

להחזיר את המחאה למקומה הראוי
Hovav-cc-by-nd, צילום: Hovav-cc-by-nd

אתם התחלתם! מה פתאום! אנחנו בכלל לא עשינו שום דבר! בטח שכן! יודעים מה? עכשיו אחרי שאתם מתנהגים ככה, אנחנו בטוח לא באים!

לטענת רבים, זהו פחות או יותר השיח שמתנהל בין הציבור המפגין לציבור הדתי לאומי. הציבור הדתי טוען (ובצדק רב...) שהמחאה הנוכחית הפכה להיות פוליטית. כבר אין התייחסות לגופה של שיטה כלכלית- חברתית, אלא התייחסות לגופו של איש. והלא אין זה פלא, יטען הסרוג, כל המפגינים הם חילונים שמאלנים, אליטיסטים מפונקים. ואולי גם בזה יש מידה כזו או אחרת של צדק...

לעומתו יטען השוכן באוהלים (מיד לאחר שיכחיש בצורה גורפת את היותו מפגין פוליטי ותו לא), שזאת בכלל לא אשמתם. אדרבא, הדתיים מוזמנים! זאת מחאה של כולם!

יחזור ויתקוף הדתי- אנחנו ניסינו. באמת שניסינו! אפילו הייתה ידיעה איפשהוא, על מישהו מבני עקיבא שעשה קבלת שבת למישהו אחר. ואפילו היו שם בהתחלה כמה ימנים. אבל אתם גירשתם את כולם.

ואני אומר- עזבו...

מצד אחד, ברור שהמחאה הנוכחית היא מחאה שהפכה להיות מחאה פוליטית מובהקת. אין אידיאולוגיה כלכלית אלטרנטיבית, אין אמירות מורכבות, אין הקשבה ובעצם אין כמעט שום דבר חוץ מקריאות להחלפת הממשלה, בלי להבין שכל אלטרנטיבה שקיימת כרגע היא בעצם אותה הגברת בשינוי אדרת- אותה תפיסה ימנית-קפיטליסטית.

מצד שני, ברור שהרעיונות המונחים בבסיס המאבק- קריאה לחלוקה צודקת יותר של משאבי המדינה; יכולת לחיות בכבוד למי שמשתכר בכבוד; הקלה על מעמד הביניים ומיתון יוקר המחייה הנוכחי- הם רעיונות נכונים וחשובים שרוב הציבור הדתי מזדהה איתם בכל מאודו.

אז מה עושים?

לא לעשות כלום זאת האופציה הגרועה ביותר. המחאה בעיצומה והציבור הדתי נשכח מאחור. אל תתפלאו אם השלב הבא יהיה מחאת הציבור החילוני שרוצה מדינה חופשית... להיכנס למאבק בצורתו הנוכחית זו אופציה בעייתית- המאבק כרגע לא יכול להכיל דתיים (הפגנות בשבת, חוסר צניעות וכו') ימניים.

מה שצריך לעשות זה להחזיר את המחאה למקום המקורי שלה- המקום החברתי שיכול לאחד באמת את כלל האוכלוסיות בעם. קול ברור, חזק וחד שיקרא למנהיגי המחאה החברתית לחדול מהבידול שהם מבצעים לעצמם ולציבור הדתי; שיקרא להוצאת הפוליטיקה ושיקרא למיקוד המאבק במקומות ששייכים לשכבת הביניים באמת, ולא במרכז התל אביבי-אליטיסטי, עשוי לעורר את מנהיגי המחאה ולהחזירם לתלם הקונצנזוס.