לא לפילוג בין שתי המפלגות

תמיד אפשר לחפש סיבות מדוע להתפלג ,הן מן הצד הליברלי בציונות הדתית והן מן הצד התורני יותר, אבל אין לי ספק כי המאחד רב על המפריד

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 07/12/14 10:45 טו בכסלו התשעה

לא לפילוג בין שתי המפלגות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחרונה אושרה במרכז הבית היהודי חוקה חדשה. ויכוחים היו סביב סעיפים שונים בחוקה, אבל לא היה ויכוח על הדבר החשוב ביותר בכל תנועה או מפלגה הרוצה להוביל מהלכים משמעותיים, לא היה ויכוח על המטרות והמצע הרעיוני של המפלגה.

מאחר ורוב ברובו של הציבור לא קרא מן הסתם את הדברים הרי הם לפניכם.

"מטרות המפלגה והמצע הרעיוני:

א. המפלגה רואה באמונה באלוקי ישראל ובמורשת תורת משה יסוד לחיי עם ישראל במדינת

ישראל, אמונה לה שותפים רוב חלקי העם.

ב. המפלגה רואה במדינת ישראל מרכיב בתהליך גאולת ישראל אחרי אלפיים שנות גלות. מדינת

ישראל מהווה מדינה יהודית הן מבחינת צביונה היהודי והן כבית ליהודי העולם. המדינה תהיה

בעלת משטר דמוקרטי המבטיח זכויות אזרחיות למיעוטים.

ג. המפלגה שואפת לחידוש חיי העם היהודי במדינת ישראל על בסיס ערכי התורה בשילוב

התרבות היהודית לדורותיה. המפלגה רואה בחיבור התורה עם החיים הלאומיים יסוד

בזהותה. המפלגה מיסוד הציונות הדתית פועלת דרך המעשה והיצירה בכל שטחי החיים

בשותפות עם כל חלקי העם.

ד. המפלגה דוגלת בעקרונות היסוד של אחדות העם, קירוב לבבות, זיקת הגומלין בין העם היושב

בציון לבין הפזורה, והתיישבות בכל חבלי ארץ ישראל ובירושלים בירת ישראל.

ה. המפלגה רואה בחינוך את האמצעי המרכזי הן להנחלת ערכי אהבת העם, הארץ והמסורת

היהודית והן ליצירת שוויון הזדמנויות ולצמצום פערים חברתיים. המפלגה רואה בלימוד

התורה ערך לאומי מרכזי ואחת מאבני היסוד לקיומו הנצחי והרוחני של העם היהודי.

ו. המפלגה רואה בשירות הצבאי והלאומי מצווה וחובה מוסרית המבטאת את ערכי אהבת העם

והאחריות הכללית לקיומה של המדינה.

ז. המפלגה רואה בכלכלה חופשית עם רגישות חברתית ובחיזוק הערבות ההדדית עקרונות אשר

יקנו רשת ביטחון לחיים בכבוד לכל אזרחי המדינה.

ח. המפלגה תפעל לחיזוקה ולביסוסה של הרבנות הראשית, כסמכות הלכתית עליונה למדינת

ישראל, ברוח מייסדיה, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל והרב בן ציון חי עוזיאל זצ"ל וברוח

הציונות הדתית ממשיכת דרכם

ט. המפלגה קוראת לעם ישראל על גווניו ואורחות חייו השונים להיות שותפים לדרך זו"

נראה לי שבאופן עקרוני, כל מי שמסכים עם הנאמר כאן ונדמה לי שגם מי שנמנה על החלקים הנחשבים לתורניים יותר, בציבור הדתי לאומי וגם מי שנמנה על האגף הליברלי יותר, מזדהה עם מה שנאמר בחוקה, (גם אם הוא מסתייג מביטוי כזה או אחר) יכול להיות חלק מ"הבית היהודי"

תמיד אפשר לחפש סיבות מדוע להתפלג ,הן מן הצד הליברלי בציונות הדתית והן מן הצד התורני יותר, אבל אין לי ספק כי המאחד רב על המפריד. ברור שתהיינה מחלוקות ודעות שונות, אבל תמיד אפשר למצוא את המכנה המשותף. זאת ועוד, ישנם אנשים רבים שאינם מוגדרים דתיים שהמזהים עם מטרותיה של הבית היהודי ומרגישים חלק ממנה ,על אחת כמה וכמה צריכים ויכולים להרגיש כך כל מי שמרגיש חלק מהציונות הדתית על כל מרכיביה.

ריצה נפרדת תביא בהכרח, גם אם לא נרצה בכך, להשמצות ומריבות "בתוך המשפחה" ותיצור דינמיקה שלילית. הבה נתאחד כולנו סביב ערכי היסוד בהם אנחנו מאמינים.