ישועה בחצי מחיר

לא מעט עסקנים תפסו טרמפ על ל"ג בעומר ומציעים ישועות ונפלאות לכל המרבה במחיר. צוריאל הורוביץ מוצא בכך טעם לפגם

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 17/05/11 11:08 יג באייר התשעא

ישועה בחצי מחיר
itockphoto, צילום: itockphoto

העניין חוזר על עצמו כל שנה, לקראת חודש אייר. התופעה קיימת, כמובן, גם בשאר השנה- אבל לשיאים המסוכנים שלה היא מגיעה רק בסמיכות לתאריך המסוגל, ל"ג בעומר. בית הכנסת השכונתי, מקום סימפטי בדרך-כלל, מותקף במאות עלונים ססגוניים, וכולם נושאים מסר זהה: "הישועה מעבר לפינה! רק בציון רבי שמעון במירון", זועקת כותרת אחת. "תרומה קטנה- ישועה גדולה!", מנסה את כוחה כותרת אחרת. וכולן מכוונות לאותו מקום- הכיס שלך, ואולי אפילו האמונה שלך.

פיזור ההבטחות וההתחייבויות לכל עבר, כשלכל אחד מובטחת "ישועה-כפי-בקשתך", גורמת בעיני לחילול ה' גדול. וכי הקב"ה הוא כספומט? או שמא סוחר ממלוח, בשיטת "תן צדקה-קבל ישועה בחצי מחיר"?

עשרות מוסדות מפעילות את מכונת גיוס הכספים המשומנת הזו מידי שנה. רק תתרום לנו ותקבל את כל מבוקשך. אנחנו מנוסים, כבר נסדר אותך אצל ריבון העולמים. אל תדאג, הוא עובד אצלנו.

עשרות אלפי אנשים, ואילו אפילו מאות אלפים, נופלים במצג-השווא הזה מידי שנה. אנשים נואשים, מעוכבות לידה ומסורבות גט, מחוסרי זיווג ורפואה. כולם תורמים את מיטב כספם לאותם ארגונים. ובשביל מה, שקיות שוקו לעולים למירון? תעשו לי טובה.

העניין הוא שלפעמים העסק המפוקפק הזה נחתם אפילו מאחורי גבו של הקב"ה. כן, בשנים האחרונות הם התחילו לעבוד דרך רבי שמעון בר יוחאי. אומרים שזה יותר אפקטיבי, פחות בירוקרטיה.. וכך קראתי השבוע באחד מאותם פלאיירים: "ביום הקדוש הזה (ל"ג בעומר. צ.ה.) יורד רבי שמעון ממרומים, ומקבל תפילותיך". הקב"ה מחוץ למשחק, רשב"י מטפל בישועה שלכם. ספסרי הישועות המנוסים מגישים לנו תרשים פשוט- "כל ההוראות לישועה שלך, בקרוב!". לכל ישועה מבוקשת יש סגולה מובטחת משלה. למהדרין- השנה אפשר לקנות את "חבילת הישועות שתביא לכם ישועה בטוחה". רק תתנו לנו כסף. מהרו, לפני שהסגולה תיגמר.

כבר לימדנו הרמב"ם שאל לנו לייחס תכונות אלוקיות לבשר-ודם. אז מה נאמר על רשב"י, שלפי ארגוני הכספים ממש יורד ממרומים כדי לקבל תפילותינו? האין זו דוגמא מובהקת לייחוס תכונות אלוקיות לבשר-ודם, קדוש ככל שיהיה. "רק לו לבדו ראוי להתפלל, ואין ראוי להתפלל לזולתו".

כספים רבים משקיעים אותם הארגונים כדי לשכנע את התורמים הפוטנציאליים. עמודי כרומו מבהיקים, עדויות אישיות מרטיטות-לב, סגולות חדשות ומחודשות מידי שנה. "סיפורי הצלחה" מדהימים על העקרה שנפקדה 48, הילד שכבר לא נזקק לריטלין ואפילו הבן הגרוש שחזר לגרושתו. הייתם מאמינים?! והכל בזכות רשב"י. כלומר, בזכות הכסף שתרמו לנו. לזכותו של רשב"י, ביום ההילולא הקדושה. הכל דופק כמו שעון. המקובלים ששכרו במיוחד בשבילכם יתפללו בכל שעה עגולה על ישועה אחרת. ב-12:00 על מעוכבי חיתון, ב-15:00 לשלום בית, ובשעה 18:00 תתקיים תפילה תחת הכותרת "אחר", למקרים מיוחדים ופחות מוגדרים. והשנה יש חידוש- נר הישועות. הסגולה שנשמרה בסוד במשך כל השנים נחשפת לראשונה! המלאי מוגבל, הנר יימכר לבעלי צרות גדולות במיוחד. החלכאים והנדכאים הרגילים יצטרכו להסתפק בסגולות הישנות. וזה לשון הפלאייר: "נר זה, עם התיקון המיוחד, יגרש את כל החושך מהחיים שלך ויביא לך את הישועה שאתה כל-כך מחכה לה... רבי שמעון גואל ומושיע את כל אחד ממידת הדין שלו, מהקושי שלו".

לא זו עבודת ה' התמימה, המבוקשת. עלינו להתרחק מדרך זו של שקליא-וטריא על סגולות וישועות. בואו נחזור לפשטות, לזעקה הישירה לריבונו-של-עולם. עבדוה שלא על מנת לקבל פרס.

ולסיום, טיפ קטן ממני (בחינם!) - "תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה". קודם כל תשובה ותפילה. צדקה עדיף לתת לארגונים של נזקקים, או לפעמונים. והעולים למירון? שייקנו בעצמם ח"י רוטל של שוקו. אם היה להם כסף להצפין עד מירון, בטח יש להם ארבע שקלים לקנות שוקו.