דעה: הטובים לתיכונים

על מנת לחולל שינוי בחברה הישראלית כולה ולהעצימה מבחינה רוחנית מוטלת עלינו החובה להתחבר לציבור המסורתי, להבין את צורת החשיבה הזו, ללמוד את תרבותה ולהתחבר אליה מתוך כבוד והערכה

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 04/05/15 16:43 טו באייר התשעה

דעה: הטובים לתיכונים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

צעירים רבים מהמגזר,בעלי גישה חינוכית ויכולת להיות אנשי חינוך - המסיימים ישיבת הסדר או צבא מתלבטים מה לעשות.

מצד אחד עולם החינוך הוא חשוב מאוד ונותן סיפוק רב ומצד שני יש בו גם משהו מאוד מגזרי ולא מושך. משהו מאוד מסגרתי ופורמלי.

אולם מי שמכיר את הנתונים יודע שחלק גדול מהחינוך הממ"ד הוא איננו ציוני דתי קלסי שגדל בתנועת נוער והתחנך בחינוך ציוני דתי.

במחקר שנעשה לפני כשנתיים על יד מחלקת המחקר של הכנסת לבקשתו של ח"כ אורי אורבך ז"ל עולים הנתונים הבאים: החינוך הממ"ד כולו ביסודי ובחטיבות הבניים הינו כ20% ממערכת החינוך ואילו בתיכון שיעורו יורד לכדי 17%, רובם המוחלט של העוזבים עוברים לחינוך הממלכתי.

עם כל הריבוי העצום של ישיבות גבוהות, הסדר ומכינות רק כ50% מכלל מסיימי החמ"ד מגיעים למסגרות אלו, מתוך כ7000 בנים המסיימים כיתה יב בחמ"ד מגיעים כ-3500 לכלל מסגרות ההמשך וכפי שכולנו מכירים, גם שנה זו לא תמיד מניבה פרות משמעותיים מבחינה דתית.

אם נחבר את אלו הנושרים בין החטיבה לתיכון לאלו שאינן ממשיכים למסגרות המשך הרי שקרוב ל60% מן התלמידים המתחילים בכיתה א בבתי הספר של החמ"ד אינם הולכים בדרך זו.

כל זאת, למרות העבודה החינוכית העצומה וההצלחות החינוכיות הגדולות של החינוך הממלכתי דתי מאז הקמתו.

על פי נתונים אלו ברור שהאתגר החינוכי הגדול ביותר נמצא בבתי הספר המקיפים של החמ"ד.

חלק גדול מתלמידי החמ"ד הם על הקו המסורתי -דתי או מסורתי -חילוני.

בבתי ספר אלו בהם יש אחוז גבוה של ילדים מבתים מסורתיים יש אתגר גדול.

בבתי ספר אלו ישנה חוויה מרתקת של עשיה חינוכית משמעותית ומאתגרת.

בבתי ספר אלו טמון השינוי העמוק לו זקוקה החברה הישראלית.

על מנת לחולל שינוי בחברה הישראלית כולה ולהעצימה מבחינה רוחנית מוטלת עלינו החובה להתחבר לציבור המסורתי,להבין את צורת החשיבה הזו , ללמוד את תרבותה ולהתחבר אליה מתוך כבוד והערכה.

תופעה זו של התקרבות למסורת ללא מחויבות הלכתית גמורה הולכת ומתרחבת ומציבה בפני החברה הדתית הקלסית אתגר עצום הטומן בחובו סכנה של חוסר מחויבות להלכה, יחד עם הזדמנות גדולה של העצמת התודעה התורנית וההתקרבות לערכי התורה בחברה הישראלית כולה.

מרבית הגרעינים התורניים פועלים במסגרות אלו ורואים ברכה רבה בפועלם. אולם אנו רק בתחילת הדרך.

מתוך ראיה זו קמו ארגונים שונים הפועלים בעיקר בבתי הספר הללו. מעגלים,אפיקים,מקום בלב ועוד ועוד.וכמו כן קמות בשנים האחרונות יותר מסגרות המשך המתאימות באופיין לבני הנוער בוגרי המקיפים הממ"ד.

אולם העשייה החינוכית המשמעותית נעשית בתוך בתי הספר בין הכיתות ז - יב ,בשנים אלו מעצבים בני הנוער את אופי חייהם ואת תפיסת עולמם ולכן ישנו צורך גדול להעצים את העשייה החינוכית דווקא בתוך החינוך הפורמלי.

כל מי שמחפש אתגר חינוכי משמעותי,יכול למצוא אותו בגדול בבתי הספר התיכוניים של החמ"ד.

אני קורא לכל הצעירים המסיימים את שרותם ואת לימודם ומחפשים אתגר חינוכי משמעותי לנסות ולהשתלב במערכות ובמסגרות השונות ששמו לנגד עינהם את החינוך בבתי הספר התיכונים של החמ"ד. כי שם נמצא האתגר החינוכי הבא.

"הטובים לתיכונים" - זהו היעד העכשווי של כל מי שרוצה להיות שותף למהפכה החינוכית הבאה.