אסור לשכוח: הפוליטיקה היא מקצוע

ימיה הקצרים של הכנסת ה-19 הוכיחו שוב שפוליטיקה היא מקצוע. ריבוי המתמודדים בפריימריז לבית היהודי הוא מבורך ומאפיין תנועה תוססת וחיה אבל במידה וייבחרו דמויות ללא כישרון וחוש פוליטי הדבר עלול להיות בעוכרינו

חדשות כיפה יהושע בנש"ק 13/01/15 16:18 כב בטבת התשעה

אסור לשכוח: הפוליטיקה היא מקצוע
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ניסיון מעשי בשטח או כמו שנהוג לומר לפני בחירות: 'בפריפריה ובשכונות' זה חשוב וחיובי, עשייה אינטנסיבית בתחום הקהילתי כלכלי אף היא מבורכת. האמת שגם מי שאין לו ניסיון כלל או כפי שמוכר היום כ'פעיל חברתי' זה רזומה נאה אבל כל אלה אינם ערובה להצלחה בשדה הפוליטי.

דוגמאות יש בלי סוף של אנשי מקצוע בתחומם שהפכו לכשלון מהדהד כשנכנסו לפוליטיקה. פרופ' שלמה בן עמי, אבישי ברוורמן, אסתרינה טרטמן, יצחק אהרונוביץ', יאיר שמיר, הרב דרוקמן ועוד שפרצו לחיים הציבוריים ונעלמו כלעומת שבאו במקרה הטוב או נשארו ועשו נזקים במקרה הגרוע. אבל מי אני שאדבר על שאול מופז.

מצער לחשוב על כך אבל יותר מחשיבות הרזומה המעשי במגוון תחומים יש חשיבות במגרש הפוליטי לכשרון סגירת דילים במיוחד עם אויבים אידיאולוגים. כבר אמר ביסמרק ש'הפוליטיקה היא אמנות האפשרי' ומציאת מכנה משותף עם כמה שיותר שותפים במגוון נושאים דורש כשרון וניסיון שאין לכל אחד ואחת. הרצון לקדם אג'נדה מקומית לא תצלח בלי שותפים רבים ככל האפשר. כשרון פוליטי הוא היכולת לקדם אג'נדות משותפות עם כמה שיותר ח"כים מכמה שיותר מפלגות ודוגמאות יש לרוב, גפני, ליצמן, כבל, יחימוביץ', אדלשטיין, סלומיאנסקי ועוד.

כולנו יודעים שהמקום המשפיע על חיינו הן בהיבט החוקתי והן השלטוני עוסק רוב הזמן בפוליטיקה. פוליטיקה מקצועית. אם אתה או את אשת עשייה או איש שטח התרומה שלכם יכולה להיות גדולה בהרבה אם תהיו מנכ"ל משרד ממשלתי או תפקיד ביצועי אחר ולא בהכרח ח"כ.

בשלושה בפברואר 2013 סיירו 47 מתוך 49 ח"כים חדשים שנבחרו לכנסת ה-19 במסדרונות הכנסת כדי שיכירו את הפלטפורמה בה יעבדו. 40% מהנבחרים הגיעו ללא היכרות מקדימה עם מקום העבודה החדש שלהם. להתחיל עבודה במקום כל כך אינטנסיבי, מלחיץ וחשוב בסיור יומיים לפני תחילת העבודה זה חוסר מקצועיות שלחלוטין השפיע רבות על קיצור ימי הכנסת. אי היכולת להגיע לעמק השווה ולהתגמש כשצריך הם מה שנזכור מהכנסת הזו.

ריבוי המתמודדים בפריימריז לבית היהודי הוא מבורך ומאפיין תנועה תוססת וחיה אבל במידה וייבחרו דמויות ללא כישרון וחוש פוליטי הדבר עלול להיות בעוכרינו. פיצולים בתוך הבית יתרחשו כאשר מועמד שנבחר מרגיש שהוא בסיעת יחיד ולא חלק מתמהיל מגוון של דעות ועמדות.

שלל התארים שמביאים איתם המתמודדים והמתמודדות הוא חשוב אך לא רלוונטי, כולם ראויים ומצליחים בתחומם. הבחירה במועמדים היא בעצם בחינת סך כישוריהם והאפשרות לזהות למי מהם יש את היכולת להסתדר במגרש הפוליטי על כל המשתמע מכך.

אם זה לא היה נשמע כל כך נורא הייתי מברך את הפריימריסטים שהמקום ינחם אותם.