איך למדתי על פורים מהנוער העובד והלומד

בשלב כלשהו מזכ"ל הנוער העובד והלומד הרים את ידו ואמר למדריך משפט שהדהים אותי. ביקש ממנו: "תפסיק לספר לנו על עובדות. אני איש של ערכים, ולכן אני כאן. אל תבלבל אותנו עם עובדות"

חדשות כיפה יואל פרנקנבורג 14/03/14 13:03 יב באדר ב'

איך למדתי על פורים מהנוער העובד והלומד

לפני כשבועיים הייתי בסיור-מסע עם נציגי הנהגת הנוער העובד והלומד. לא ארחיב כאן על המסע המרתק, שהפגיש את הנהגת תנועת בני עקיבא והנהגת הנוער העובד והלומד, אלא אתייחס לאירוע קטן, כמעט שולי.

במהלך נסיעה משותפת שערכנו לאריאל שבשומרון, עמד באוטובוס מדריך מטעם מועצת יש"ע, שנתן סקירה על החיים ביהודה ושומרון. במהלך כל ההסבר שלו, המילה שחזרה על עצמה יותר מכל הייתה "עובדות". הוא חזר והדגיש שהוא בעצם מציג רק עובדות, והוא לא מנסה לשכנע אף אחד בצדקת דרכו. הוא הציג עובדות מסוגים ומינים שונים, נתונים, אחוזים ומחקרים.

בשלב כלשהו, מזכ"ל הנוער העובד והלומד, הרים את ידו ואמר למדריך משפט שהדהים אותי. הוא ביקש ממנו:

"תפסיק לספר לנו על עובדות. אני איש של ערכים, ולכן אני כאן. אל תבלבל אותנו עם עובדות".

שפשפתי אוזניים, וניסתי להבין מה שמעתי. יושב לצידי אדם רציונלי, מוכשר במיוחד, רציני. 'אל תבלבל אותי עם עובדות'? הוא משפט ילדותי, לכאורה.

*

אחד המשפטים הידועים שאנחנו חוזרים עליהם בפורים, הוא: "חייב איניש לבסומי עד דלא ידע...". ראיתי בעבר רעיון מדהים על הגמרא הזאת, בשם הרבי מלובביץ' זצ"ל. הוא מסביר שכל השנה אנחנו מגיעים עד הדרגה הגבוהה של הדעת, הידיעה. זו דרגת הגילוי האלוקי הגבוהה- שבה אנחנו יודעים אותו. אלא שבפורים אנחנו נדרשים להגיע על ידי השתייה לדרגה גבוהה יותר. בפורים צריך להגיע, לא עד ה'ידיעה', אלא עד דלא ידע- עד דרגת חוסר הידיעה, וגם שם להכיר בבורא.

להאמין בה' כאשר 'יודעים', כאשר העולם בהיר, זו דרגה גבוהה אבל בסיסית. לעומת זאת, האדם שמסוגל להכיר בבורא גם במקרים חשוכים, במקרים שבהם הוא 'לא יודע', כאשר הוא מבולבל, כאשר קשה, זהו מבחן אמונה אדיר.

*

אם הבנתי נכון את מזכ"ל הנוער העובד והלומד- הוא רצה לומר שאדם אידיאליסט, לא מונע מהעובדות בשטח. הוא מאמין שיש אמת גדולה יותר, שלא תלויה בנתון כזה או אחר. ואם הוא מאמין שזו האמת, אז הנתונים לא ממש מעניינים אותו. לא כי הוא 'ראש בקיר', אלא כי הוא 'ראש בשמיים'.

וזה שיעור שלמדתי ממנו לגבי פורים. כאשר אני מביט בעולם, אני רוצה להביט בו בעיניים אידיאליסטיות. כאלו שלא 'יודעות' כל הזמן דברים בשכל, אלא בוחנות את הדברים מהאמונה.

משה רבנו במאבק מול העמלקיות- מרים ידיים לשמיים, ומזכיר לעם ישראל שהעובדה שהם עם של עבדים לא יגרום להם להפסיד במלחמה, בתנאי שיכוונו ליבם לשמיים. ואז, ידיהם יהיו אמונה וינצחו במלחמה.

חג שמח!