תפתחו ת'סטורי

״הסטורי של אווה״ וחיבור האינסטגרם לשואה גרם להרמת כמה גבות שלא בטוח הבינו במה מדובר. אבי קראוס מסביר לנו מה זה סטורי, איפה הנוער נמצא היום ברשתות החברתיות - ולמה

חדשות כיפה אבי קראוס 30/04/19 22:00 כה בניסן התשעט

תפתחו ת'סטורי
הערוץ של אווה באינסטגרם, צילום: צילום מסך מתוך עמוד האינסטגרם

למבוגרים מבינינו, שהחליטו רק לאחרונה ״להיכנס לעניינים״ ולפתוח חשבון ברשת הפייסבוק, חיכתה הפתעה: הם כבר כמעט ולא מצאו שם את הילדים והנכדים שלהם בני העשרה. אף אחד לא סיפר להם, שבני נוער וילדים שנכנסים לעולם הרשתות החברתיות נשאבים ישירות לאחות הקטנה והחתרנית של פייסבוק - הלא היא האינסטגרם.

הפוטנציאל של הרשת החברתית הזו שהוקמה בשנת 2010 זוהה כבר בשלב מוקדם על ידי חברת פייסבוק, שרכשה את החברה הקטנה בת שלושה עשר העובדים, בלא פחות ממילארד דולר בשנת 2012. בשנת 2016, לאחר שניסיונות של פייסבוק לרכישה של רשת חברתית צעירה נוספת בשם ״סנאפצ׳ט״ עלו בתוהו, החליטה פייסבוק לקחת את אחת השימושים העיקריים סנאפצ׳ט ולהנחיל אותו גם למשתמשיה: העלאה של סרטון/תמונה בצורה אנכית באופן שנמחק לחלוטין (אם לא הוגדר אחרת מראש) אחרי 24 שעות. זה הוא הסטורי. הבחירה של פייסבוק התגלתה כנבונה מאוד וה״סטורי״ הפך בתוך זמן קצר ללהיט עצום (שהשאיר את סנאפצ׳ט הרחק מאחור) ובתוך פחות משלוש שנים כבר משתמשים בה היום באופן יומיומי למעלה מחצי מיליארד(!) משתמשים בכל רחבי העולם.

אפליקציית אינסטגרם

אפליקציית אינסטגרםצילום: shutterstock

בגדול - הסטורי הוא מה שאנשים היו עושים פעם בפייסבוק. מעלים תיעוד של מה שהם עושים או חושבים ברגע נתון בלי לדפוק חשבון לאף אחד. פעם היינו עושים אותו דבר בפיד הרגיל של פייסבוק עד שאנשים התחילו להבין את המשמעות ״ההיסטורית״ של התיעוד הזה (תשאלו את רן ברץ ועוד כל מיני ידוענים שנבירה אחורה בחשבון הפייסבוק שלהם הביאה כמה הפתעות). לכן, המיקום הזה שגם נעלם אחרי 24 שעות, אא"כ מגדירים אחרת, וגם נמצא במקום שבו לא כולם יודעים איך להגיע אליו - בעיקר לא דור ההורים שהתחיל להסתובב ברשת למורת רוחם של הצעירים - הוא אידיאלי לבני הדור הצעיר. רוב הסקופים בעולם הבידור, הצעות נישואין, לידות, טיולים, מפגשים וכו' מגיעים היום מהסטורי האישי של כל סלב, זו דרך תקשורת ישירה עם מעריצים שמגיבים על הסטורי בפרטי בהתרגשות רבה. ערוצי החדשות והמדיה, אמנים ודפי נושא שונים משתמשים בסטורי לעדכון שוטף ויומיומי 24 שעות ביממה. שם הכל קורה.

מי שלא מכיר את ״הסטורי״ אולי מכיר אותו כ״סטטוס״ של ווטסאפ שעובד בדיוק באותה צורה (למעשה הסטטוס בווטסאפ מבוסס על הסטורי) כשבאינסטגרם זה הופך יותר ויותר ליומן אישי עם כיתובים, איורים, תיוגים תוספות, מסכות ומיני ירקות. כשהזמר עומר אדם רצה ״לעשות בלאגן באינסטגרם״ הוא פשוט גרם למעריציו להוציא את הטלפון באמצע ההופעה ולהעלות ביחד לסטורי את אותו רגע מהופעה. זה הפך לתופעת רשת ולמטבע לשון בלתי נשכח שרק העלו את קרנה של האפליקציה הזו אצל מי שעוד לא הכיר אותה.

אילוסטרציה

אילוסטרציהצילום: shutterstock

הבחירה של מובילי מיזם ״הסטורי של אווה״ לחבר את הנוער דרך המדיום הזה היא מדוייקת בעיני.
אפשר לצקצק ולומר שאנחנו ״יורדים״ אליהם במקום להרים אותם אל התכנים, הספרים, הסרטים והסיפורים. אבל מי שבאמת להיות נוכח בחיים של בני הנוער ולהיות משמעותי במקום שבו הם נמצאים הכי הרבה צריך ללמוד איפה, מתי וכמה לעשות את זה. כשהחברה שלנו התבקשה ע״י ״נפש יהודי״, ארגון של סטודנטים שרוצה לחבר אותם לערכים של ציונות ויהדות, היינו חייבים להיות בסטורי כדי ליצור איתם שיח משמעותי ומעורבות. כך עשינו גם חודשים ארוכים לפני ״הסטורי של אווה״ עם ארגון ״שם עולם״, ששם לעצמו כמטרה לחבר את דור העתיד לשואה. הנוכחות המפתיעה של התכנים הללו בזירה כל כך חדשנית - היא מסר משמעותי בפני עצמו עבור בני הנוער. 

טובי המוחות עובדים היום על ״הדבר הבא״ שיחליף את הסטורי. אנחנו עוד לא יודעים מה הוא - אבל כשהוא יגיע, מי שרוצה לחנוך ולהעביר מסרים לדורות הבאים, יהיה חייב להיות גם שם.

אבי קראוס הוא שותף מנהל בחברת הפרסום והדיגיטל "פאסי.קראוס