מה קרה שעות ספורות לפני תחילת המתקפה? התחקיר שיוצג לרמטכ"ל

הרצי הלוי יקבל במהלך הימים הקרובים את תחקיר הצבא על התנהלות המודיעין ועל הלילה שלפני השבעה באוקטובר | מהתחקיר עולה כי הזירה העזתית נתפסה בקרב גורמי הביטחון כזירה משנית ולכן המודיעין הקדיש בה פחות משאבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/08/24 10:23 טז באב התשפד

מה קרה שעות ספורות לפני תחילת המתקפה? התחקיר שיוצג לרמטכ"ל
ההרס בקיבוץ בארי | , צילום: Edi Israel,Flash90

עשרה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי יקבל במהלך הימים הקרובים את תחקיר הצבא על התנהלות המודיעין ועל הלילה שלפני השבעה באוקטובר, זאת בהמשך לתחקיר צה"ל על הקרב בקיבוץ בארי. כך פורסם אמש בחדשות 12.

הרמטכ"ל הרצי הלוי

הרמטכ"ל הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

הזירה העזתית נתפסה בקרב גורמי הביטחון כזירה משנית

מהתחקיר, עולות מסקנות רבות. ראשית, הזירה העזתית נתפסה בקרב גורמי הביטחון כזירה משנית. בנוסף, גופי המודיעין חשבו שחמאס מעוניין בהסדרה ולא במלחמה. עקב סיבות אלה, המודיעין הקדיש פחות משאבים לאיסוף מידע על פעילות ארגון הטרור חמאס.

בנוגע ללילה שלפני המתקפה, עולה כי אלפי אנשים חמאס עברו לשגרת חירום, אך הדבר לא התריע אצל אנשי המודיעין, על אף שהגיעו סימנים שפורשו לא כראוי. במהלך הלילה אף איש מודיעין לא חשב שתיפתח מלחמה, מעטים חשבו שתהיה פשיטה מצומצמת.

ההחלטה לא לשנות את הקונספציה, הגיעה מתוך הצורך לא לשרוף מקורות ברצועה

לפי התחקיר, ההחלטה לא לשנות את הקונספציה, הגיעה מתוך הצורך לא לשרוף מקורות ברצועה. המחשבה מאחוריי הדלקת הסימים ברצועה הייתה כי מדובר בתרגיל על מנת לשרוף מקורות של מערכת הביטחון. דובר צה"ל מסר: "התחקיר טרם סוכם. לכשיסוכם הוא יוצג בשקיפות לציבור".