מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

תשעה חודשים לאחר הטבח: תחקירים ראשוניים על תפקוד צה"ל הוצגו לרמטכ"ל

תחקירים ראשוניים על האירועים שקדמו ל-7 באוקטובר הוצגו בפני הרמטכ"ל בדיון סודי שנערך בלשכתו. תסכול עמוק עלה בקרב הנוכחים לאחר הצגת הממצאים: "הסימנים המעידים היו מספיקים. על פחות מזה הוקפצו גזרות שלמות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/24 22:54 כו בסיון התשפד

תשעה חודשים לאחר הטבח: תחקירים ראשוניים על תפקוד צה"ל הוצגו לרמטכ"ל
הרמטכ"ל בהערכת מצב |, צילום: דובר צה"ל

תחקירים ראשוניים על ה-7 באוקטובר הוצגו אמש לרמטכ"ל הרצי הלוי בדיון שנערך בלשכתו. כך פורסם הערב בחדשות 12. גורמים בצה"ל מוסרים כי אלו אמנם תחקירים רציניים ומבוססים, אך לא מדובר בתחקיר המלא והסופי. הדיון התקיים תחת חשאיות מוחלטת וכלל המשתתפים נאלצו לעבור בדיקת פוליגרף על מנת למנוע הדלפות.

בית בכפר עזה לאחר הטבח

בית בכפר עזה לאחר הטבח, צילום: Gili Yaari,FLASH90

"הסימנים המעידים היו מספיקים. על פחות מזה הוקפצו גזרות שלמות"

הממצאים שהוצגו אתמול עסקו ביום שלפני המלחמה. בין השאלות שעלו בתחקיר: איזה מידע מודיעיני היה לצה"ל ואילו פעולות התרחשו בהתאם למידע זה. בדיווח צוין כי לפי הממצאים ניתן להגיד ש"הסימנים המעידים היו מספיקים. על פחות מזה הוקפצו גזרות שלמות".

התחקיר בוצע על ידי אמ"ן וישנה הערכה בצה"ל כי הלוי לא יקבל את התחקיר מכיוון שקיימות מחלוקות בינו לבין ראש אמ"ן היוצא אהרון חליווה. לפי ההערכות, הרמטכ"ל יבקש תחקירים נוספים מראש אמ"ן החדש שיכנס לתפקידו בקרוב. לפי דברי הרמטכ"ל התחקיר יתמקד בטבח ובאירועים שקדמו לו, שהראשון בהם היה מבצע "שומרי הסף" ב-2018.

כ-40 תחקירים יוצגו בפניי הרמטכ"ל

כזכור, התכנון הכללי של צה"ל הוא להציג כ-40 תחקירים, ובין היתר יוצגו תחקירים על התפתחות התפיסה מול רצועת עזה, בדגש על הגבול, החל משנת 2018, אז החלו "צעדות השיבה" על הגדר. התחקירים יכללו מסקנות וממצאים על התפתחות המודיעין ותפיסת ההגנה, ועל מנעד התוכניות האופרטיביות שהוכנו בשנים אלו נגד האיום ברצועה.