נשות המילואימניקים "אני מוכנה להקריב. אבל לא כשההרגשה היא שזה סתם חלק מתוך קרבות אגו של קצינים"

אפרת גרבר-ארן שיתפה בפסוט נוקב את מסכת הייסורין שעוברת היא ומשפחתה מאז גיוסו של אבי ילדיה: "נשבר. אני כותבת לכם בדמעות. לא יכולה יותר להכיל את האטימות והטמטום הצה"לי" | צה"ל: "ייבחן צמצום הסד"כ הפעיל של היחידה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/24 17:10 יט בסיון התשפד

"אני מוכנה להקריב. אבל לא כשההרגשה היא שזה סתם חלק מתוך קרבות אגו של קצינים"
מילואים וחיי משפחה, אילוסטרציה , צילום: שילת רוזנפלד

ברקע הביקורת הציבורית על חוק הארכת שירות המילואים הבוקר (ג') פורסמה עדות נוספת, פרטית יותר, על היחס הרשלני של אכ"א לגדודי זיהוי החללים של הרבנות הצבאית. אפרת גרבר-ארן, פרודתו של חיים גרבר שיתפה בכאב בחשבון הפייסבוק על אוזלת היד של צה"ל בזמן שבן זוגה ואבי ילדיה, חיים גרבר, משרת כבר 262 ימים ברצף בזיהוי החללים.

"תשעה חודשים לתוך המלחמה, חיים עדיין נמצא באורים"

"נשבר. אני כותבת לכם בדמעות. לא יכולה יותר להכיל את האטימות והטמטום הצה"לי" פתחה אפרת. "תשעה חודשים לתוך המלחמה, חיים עדיין נמצא באורים, 262 יום ברצף, בלי סבב א׳ סבב ב׳, עושה את העבודה שאף אחד לא רוצה לעשות, מזהה את חללי צה"ל, וגם - על הדרך - חלק מהגופות שמוציאים כי חושדים שמדובר בחטופים".

"קצינים וחיילים שהשאירו משפחות גדולות מאחור"

לדבריה של אפרת הכוח כולל חרדים וציונים דתיים שמשלמים את המחיר. "הוא לא לבד, כמובן, יחד איתו נמצאים קצינים וחיילים שהשאירו משפחות גדולות מאחור, שהגיעו ביום פקודה כדי לעשות את השליחות שלהם. רובם חרדים, חלקם ציונות דתית כמו חיים, לא היססו לרגע. חיים ענה לטלפון שקיבל, ארז תיק ונסע. הוא ידע שהוא מוכרח. 'קול קרא והלך'".

"לוחמים יצאו לחופשות להתרענן קצת, אבל הם נשארו"

"מדובר על גברים בני 40+, כן? חיים היה הכי צעיר שם" כתבה גרבר. "אני מבינה שבהתחלה היה כאוס. בסדר. נסלח. אחר כך חצי שנה של עבודה מטורפת, בלתי פוסקת, כמעט כל יום אירוע. אבל עבר זמן, שמונה חודשים, לאט לאט העורף נשחק. גם הם נשחקו. את הקב"ן (המקסים) שהצמידו להם אחרי חודשיים כבר מזמן שחררו, לוחמים יצאו לחופשות להתרענן קצת, אבל הם נשארו שם, כי לא היה מי שיחליף אותם".

"זה תפקיד שעושים חודש, לא יותר. אבל אף אחד לא שואל אותי"

לטענתה של גרבר בשל הקושי המובנה בזיהוי החללים רבים מהמשרתים בתפקיד עזבו אותו וכך הצטמצם כוח האדם בתחום. "אם תשאלו אותי, זה תפקיד שעושים חודש, לא יותר. אבל אף אחד לא שואל אותי. גייסו להם חיילים בודדים, ורבים מהם פשוט לא שרדו את המשימה הקשה והלכו הביתה".

מה שתכננתם? אז זהו, שלא. למה? ככה

המצוקה של חיים נפתרה לפני כחודשיים, לאחר שצה"ל הסדיר לחיים וחבריו הסדר שבו ישרתו שמונה ימים בתפקיד ולאחר מכן יקבלו שישה ימים בהם יוכלו לשוב למשפחותיהם. אלא שאתמול חלה תפנית שמאיימת על קיומו של ההסדר. "אז למה אני כותבת?" כתבה גרבר, "כי אתמול הם קיבלו הנחתה מלמעלה - מה שתכננתם? אז זהו, שלא. למה? ככה. מעכשיו 14-5. 14 ימים תשבו באורים ותעשו את העבודה הכי נוראית שיש, וחמישה ימים תתנו כיף לילדים. אשתכם? גרושתכם? הילדים שלכם? העבודה שלכם? הנפש שלכם? למי אכפת".

"קרבות אגו של קצינים במשרדים ממוזגים"

לסיום חתמה גרבר: "אני כותבת כי נשבר לכולנו כבר, אני מוכנה להקריב, המדינה בשעתה הקשה ביותר, אבל לא כשההרגשה היא שזה סתם חלק מתוך קרבות אגו של קצינים במשרדים ממוזגים. זה לא הוגן! זה לא הוגן בשבילי, זה לא הוגן בשבילו, זה לא הוגן בשביל חללי צה"ל והמשפחות שלהם. וכל זה עוד לפני שהתחילה המלחמה הנוראה בצפון. מה יהיה שם? אכ"א בכלל חושב על זה?"

צה"ל: "ייבחן צמצום הסד"כ הפעיל של היחידה"

בצה"ל הגיבו לדברים וכתבו בתגובה כי "צה''ל מוקיר את משרתי המילואים על תרומתם ומסירותם הרבה ופועל על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בפרט, לייצר יציבות, ודאות, ומענה למשרתים ולבני משפחותיהם".

"בתוך כך, ייבחן צמצום הסד"כ הפעיל של היחידה, ובהתאם יקטן מספר ימי המילואים שיבצעו המשרתים ברצף. היחידה מלווה על ידי גורמי מקצוע בתחום בריאות הנפש והחוסן, ובמידת הצורך המענה יוגדל".