מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

השיטה המבלבלת של צה"ל: מח"ט כפיר מתמרן בעזה בלי אף גדוד של החטיבה שלו

צה"ל הביא בלחימה בעזה לשיא את שיטת הצק"חים, שילוב יחידות שדה, מיוחדות, שריון והנדסה תחת צוות אחד. אך השיטה מביאה לפעמים למצבים חריגים כמו זה של חטיבת כפיר הפועלת בדיר אל בלח. אוגדת הקומנדו והצנחנים 98 פועלת במרחב בלי קומנדו ובלי צנחנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/06/24 11:35 כח באייר התשפד

השיטה המבלבלת של צה"ל: מח"ט כפיר מתמרן בעזה בלי אף גדוד של החטיבה שלו
כוחות חטיבת כפיר בעזה, צילום: דובר צה"ל

שיטת הצק"חים אליה נערך צה"ל במשך שנים, הגיעה לשיא תפקודה במהלך המלחמה. לפי שיטת ניהול הקרב הנוכחית, החטיבות והאוגדות המתמרנות לא פועלות כיחידות אורגניות בשדה הקרב אלה בשיתוף פעולה של מספר יחידות תחת פיקוד מרכזי אחד. אלה שלעיתים, השיטה מביאה למצבים חריגים בהם רוב היחידה שמובילה את הצק"ח כלל לא משתתפת בתמרון.

אוגדת הקומנדו נלחמת במרכז הרצועה - בלי חטיבת הקומנדו

במבצע של אוגדה 98 במחנות מרכז הרצועה הדבר הגיע לשיא. העיתונאי דורון קדוש דיווח הבוקר (ד') על פעילות צה"ל ואופן חלוקת הכוחות לגזרות השונות. כך לדוגמא אוגדה 98 שמאגדת תחתיה בימים כתיקונם כוחות קומנדו מובחרים וצנחנים, מובילה את הלחימה במחנות אלבוריג' ודיר אל בלח עם כוחות חטיבת השריון 7 וחטיבת כפיר. חטיבת הקומנדו, פועלת בכלל ברפיח תחת צק"ח של אוגדה 162.

לוחמי קומנדו בחאן יונס

לוחמי קומנדו, נמצאים בכלל ברפיח. צילום: דובר צה"ל

מפקד כפיר נלחם בעזה בלי אף גדוד של כפיר

אירוע חריג עוד יותר מתרחש בחטיבת כפיר. החטיבה כאמור, מובילה את הצק"ח הפועל בדיר אל בלח כאשר מפקד החטיבה, אל"מ יניב בארוט הוא זה שמנהל את הלחימה. אך תחתיו לא נמצא בשלב זה אפילו לא גדוד אחד של החטיבה שגדודיה נמצאים כיום בפעילות במצעית ביהודה ושומרון, כך על פי הפרסום של קדוש. מי כן נמצאים תחת אל"מ בארוט בפעילות? גדודים של שריון, צנחנים והנדסה קרבית.

אל"מ יניב בארוט, מפקד הצק"ח

אל"מ יניב בארוט, מפקד הצק"ח צילום: דובר צה"ל

הפעילות של חטיבת כפיר בעזה ובג'נין

בצה"ל מסבירים כי צוות הקרב של חטיבה כפיר הוביל מבצעים משמעותיים בצורה איכותית ברצועת עזה בהובלת מפקד החטיבה וכי היה רצון שהם ימשיכו להילחם ברצועה. עם זאת הגדודים של החטיבה מבצעים משימות מבצעיות חשובות בגזרות אחרות שלא אפשרו מעבר בין גזרות.

מאז פרוץ המלחמה, נלחמים לוחמי החטיבה בשלל הגזרות המבצעיות במקביל. שני גדודים של חטיבת כפיר היו במהלך המלחמה בקווים הקידמיים בגבול לבנון וסיירת חרוב תמרנה בצפון הרצועה ובדרום הרצועה וכעת מבצעים תעסוקה מבצעית בגזרת ג'נין בה מתנהלת לחימה עיקשת כבר תקופה ארוכה.

גדוד נוסף של חטיבת כפיר נמצא בתעסוקה מבצעית בגזרת חטיבת מנשה ורק בשבוע שעבר היו חלק מפיגוע בגזרה. גדוד נצח יהודה נמצא למעלה מחודשים בעשייה מבצעית משמעותית תחת אוגדת עזה ומבצעת פעולות בצפון הרצועה.