11 מיליארד שקלים, 25 מטוסים: כל מה שידוע על עסקת הענק של משרד הביטחון

משרד הביטחון חתם עם הממשל האמריקני על עסקת רכש הטייסת השלישית של מטוס ה"אדיר" (F35), שתיקלט בצה"ל. 25 מטוסים יגיעו לישראל, אספקת המטוסים תחל בשנת 2028. שווי העסקה מוערך בכ-11 מיליארד שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/06/24 18:05 כז באייר התשפד

11 מיליארד שקלים, 25 מטוסים: כל מה שידוע על עסקת הענק של משרד הביטחון
מטוס האדיר, עסקת המיליארדים נחתמה, צילום: דובר צה"ל

משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב חתמה לפני זמן קצר (ג') על ההסכם לרכש הטייסת השלישית של מטוס האדיר (F35) לחיל האוויר הישראלי. על העסקה חתם ראש משלחת הרכש, תא"ל (מיל') מישל בן ברוך והיא כוללת 25 מטוסי F35, מתוצרת חברת לוקהיד מרטין, כולל תמיכה ואחזקה. העסקה מגיעה לאחר העימות המתוקשר בין השרים סמוטריץ' וגלנט בסופו סוכמה הקמת ועדה שתבחן את תקציב משרד הביטחון.

11 מיליארד שקלים, 25 מטוסים

עם השלמת העסקה יורחב ל-75 צי מטוסי החמקן המתקדמים בעולם, שמפעיל חיל האוויר. אספקת המטוסים לצה"ל תחל ב-2028 בקצב של 3 עד 5 מטוסים בשנה. רכש הפלטפורמות הינו חלק ממהלך רחב היקף, שמקדם משרד הביטחון יחד עם צה"ל בשנתיים האחרונות לחיזוק יכולותיו ובניין כוחו של צה"ל אל מול איומים קיימים ועתידיים, לרבות במעגל שלישי.

היקף העסקה מוערך בכ-3 מיליארד דולר (כ-11 מיליארד שקלים) מכספי הסיוע האמריקני. במסגרת ההסכם המקורי בין הממשלים התחייבו יצרנית המטוס, לוקהיד מרטין ויצרנית המנועים, פראט אנד וויטני, לשתף חברות ישראליות בייצור מטוסי ה-F35 הנמכרים למדינות המצטיידות.

העסקה מוערכת בכשלושה מיליארד שקלים

העסקה מוערכת בכשלושה מיליארד שקלים, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

"המחשה לעוצמתה של הברית האסטרטגית בין ארה"ב לישראל"

שר הביטחון, יואב גלנט אמר עם השלמת העסקה: "עסקת רכש הטייסת השלישית של מטוס האדיר, המצטרפת לשורותיו של חיל האוויר הישראלי, מהווה המחשה נוספת לעוצמתה של הברית האסטרטגית בין ארה"ב לישראל ולהשפעותיה הנרחבות בזירות קרובות ורחוקות. בזמנים בהם יש מבין יריבינו מי שמייחלים להחלשתו של הקשר העמוק עם בת-בריתנו הגדולה ביותר, מקבלים קשרינו הביטחוניים והאסטרטגיים עם ארצות הברית חיזוק משמעותי המהווה מסר מהדהד לכל אויבינו באיזור".