בדרך להריון: אתם לא לבד

הריון תאומים בסיכון וזוג שרק חיכה לפריצת דרך רפואית, אלו חלק מהסיפורים שמרכיבים את מערכת של המענה הרבני במכון פוע"ה שעוסק בהלכה ורפואה

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף מכון פוע"ה 30/06/24 13:31 כד בסיון התשפד

בדרך להריון: אתם לא לבד
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מזה למעלה משלושה עשורים, מכון פוע"ה מהווה כתובת מרכזית לזוגות המתמודדים עם אתגרי פוריות והריון בעולם הדתי והחרדי. המכון, שנוסד על ידי הרב מנחם בורשטין, מספק מענה הלכתי מקיף לצד תמיכה רגשית וליווי מקצועי לאורך כל הדרך.
"פינת העבודה הקטנטנה בסלון ביתנו התחלפה במכון רחב ידיים, בו עשרות שליחים הנאמנים לדבר ה', עוסקים בתחומים הרבים בנושאי רפואה והלכה," מספר הרב בורשטין. המכון הוקם מתוך הבנה שרבע מהציבור הדתי והחרדי שנזקקו לטיפולי פוריות נמנעו מלעשותם בשל חששות הלכתיים.

הרב גדעון ויצמן, רב יועץ ופוסק במכון, מדגיש את מורכבות המקרים: "זוגות המתמודדים עם קשיי פוריות והריון נמצאים בצמתים מורכבים מאוד של קבלת החלטות בתחום שברוב המקרים זר להם לחלוטין והוא קריטי עבור עתידם".

מכון פוע"ה נמצא בימים אלו בימי התרמה - בואו להיות שותפים. לפרטים הקליקו


הרב ויצמן מספר על מקרה שהיה לו כשהיה בניו יורק : "באחד מביקוריי במכון פוע"ה בניו יורק בסיומו של יום ארוך, עמוס הרצאות ופגישות, התקשרה אישה בסערת רגשות. ממצאי הבדיקה הרפואית מצאו אותה אחוזת הלם ודאגה. היא גילתה להפתעתה שלמרות הימנעותם מכניסה להריון, מתפתח הריון בגופה, ולא זו בלבד אלא שני דפקים פועמים בקירבה. בדיקת הרופא העלתה כי ישנם שני עוברים בשק אחד ועם שליה אחת בלבד.
מצב זה עלול לגרום לסיבוכים רבים חלילה ולכן המלצת הרופא היתה נחרצת לסיים הריון זה במיידי.
הזמנתי את האישה מיד לפגישה. היא הגיעה לבדה. בעלה נאלץ להצטרף בשיחת זום בשל דחיפות העניין. היא היתה לחוצה והתלבטה מאד, מצד אחד ההריון לא היה מתוכנן וכעת עלול להסתבך, ומאידך, עכשיו היא בהריון ולא מוכנה להפסיקו. הוא מצידו לא הביע דעה רק אמר כי סומך על אשתו ומקבל החלטתה באשר תיהיה.
לאחר פגישה ארוכה והעלאת כל האפשרויות, הוחלט כי נכון לפנות לרופאים נוספים לשמוע עוד דעות.
התחלנו סבב של רופאים מומחים בארץ ובעולם, והתקבלה תמונה אופטימית יותר, לדעתם ניתן להמשיך עם ההריון תוך מעקב אחר ההתפתחויות.


למורת רוח, באמצע ההריון המצב הסתבך עוד. בבדיקה עלה שאחד העוברים לוקה בבעיה קשה מאוד בלבו. התחיל סבב חדש של מומחים ודיונים, הגישה הרווחת היתה שאם בהריון יחיד עסקינן, יש לעשות כל מאמץ להצילו. אך מכיוון שמדובר בהריון תאומים ויש סכנה לשניהם, עדיף לנסות להפרידם למרות המורכבות והסיכון כי העובר החולה לא ישרוד. מנגד, זהו הסיכוי היחיד להציל את העובר הבריא.
נערך סבב דיונים נוסף עם הרופאים אודות המקום הטוב ביותר לביצוע הניתוח. לבסוף הוחלט כי בפלורידה יש מומחה בעל שם שהסכים לטפל באישה. הזוג טס מניו יורק לפלורידה והאישה עברה את הניתוח, שהסתיים בהצלחה, לפחות חלקית. העובר החולה לא שרד, אבל ב''ה העובר הבריא-חי.
לאחר כמה חודשים של מסע ארוך ומורכב זכו ב''ה בני הזוג לחבוק בת! תינוקת בריאה ויפה לשמחת ההורים המאושרים. התמונות המרגשות של הורים אלו ואחרים מעודדות אותנו להמשיך בעשייה."

מכון פוע"ה מתאפיין בגישה המשלבת ידע רפואי עדכני עם הלכה. "צוות המכון שלנו מעורה בחידושים הרפואיים העדכניים ביותר ומשתלמים תדיר בתחומי הרפואה וההלכה, המדע והטכנולוגיה הרפואית," מסביר הרב בורשטין. הרב מספר על זוג שהיה לו לפני כמה שנים : " בגיוס מספר מועמדות חדשות להשגחה באזור הצפון, חיפשנו מקום מתאים לקיום הראיון. גב' כהנא, משגיחת מכון וותיקה, עדכנה כי זוג שהמכון מלווה אותם כ-12 שנה בציפייה לילד, הציע לארח את הראיונות בביתם כאות תודה על המסירות שזוכים לה. כיון שהכרתי את התיק הרפואי של הזוג, ידעתי שהסיכוי להריון קטן ביותר ונעתי בתחושת אי נוחות. בשל הפצרותיהם, פניתי לשמוע דעת גדולים. "ה' יעזור, יהיה בסדר, אנו נעתיר בתפילות עבורם ובזכות חסדם וטוב ליבם יזכו לפרי בטן". ברך הרב אליהו זצ''ל.
בהתרגשות עלינו צפונה. מועד הראיונות הגיע.
משנכנסתי לביתם חדור אמונה גדולה, התחלתי ברגישות לפנות את העציצים למקום גבוה יותר. בני הזוג הסתכלו בפליאה גדולה לעברי והפטירו: ''הרב, יש מספיק מקום לכל המשתתפות לפי הרשימה שקיבלנו, אין צורך לפנות את העציצים..''
בעדינות מלווה בתפילה ובאמונה אמרתי: "העציצים מדהימים, אך הדשן וחלוקי הנחל בתחתית הם סכנה עבור תינוקות שיזחלו כאן בקרוב''. הם פערו את פיהם ונותרו ללא מילים. סיפורם לא נתן לי מנוח. כמו במקרים נוספים המשכנו לדון בעניינם והוחלט להפנותם לטיפול חדשני אחר. לימים, הגיעה הבשורה. זכינו ללוותם במהלך ההריון המרגש. ''כבוד הרב, רצינו לבשר כי בחסדי שמיים אנו חובקים בן, נתכבד בהשתתפותך בברית.""

מכון פוע"ה נמצא בימים אלו בימי התרמה - בואו להיות שותפים. לפרטים הקליקו

במכון מדגישים את חשיבות התקווה והאמונה בתהליך. "אנו משתדלים לטעת תקווה ואמונה שהטיפול אכן יצליח מתוך ידיעה ברורה שהמבט החיובי בתהליך מעודד הצלחה," אומר הרב בורשטין.
לסיכום, מכון פוע"ה ממשיך במשימתו לסייע לזוגות רבים להגשים את חלומם ולהביא חיים חדשים לעולם, תוך שמירה על ערכי ההלכה והתורה. כפי שמסכם הרב בורשטין: "כי אתם לא לבד ותמיד יש תקווה!"


בשיתוף מכון פוע"ה