הורים לתלמידים בחופש הגדול צריכים ללמוד מהדג הזה

בחופש הגדול כשאין מגבלות של בית ספר ההורים מגלים שהבן שלהם הוא לא הצדיק שהם חשבו, אין תפילות, השכמה מהמיטה מתרחשת בכלל בצהרים ומשם ישר לכורסה. זה הזמן שלכם כהורים לשדר לילדים שלכם שהם הרבה יותר גדולים

חדשות כיפה אבינעם הרש 25/06/24 12:46 יט בסיון התשפד

הורים לתלמידים בחופש הגדול צריכים ללמוד מהדג הזה
דג מנקה - broomstick fish, צילום: Dzaif,Shutterstock

בימים אלו מאות אלפי תלמידים ייכנסו לחופש הגדול. מקובל להתייחס לחופש כאל מראה חסרת רחמים שמשקפת לך בדיוק את מי ומה שאתה: בלי הנחות. בלי קיצורי דרך. בלי עיגולי פינות. פתאום הורים שהיו בטוחים שהמתבגרים היקרים שלהם מתפללים והכול דבש מגלים שהם ישנים עד הצהריים ומדגמנים באופן כללי מצב צבירה של בטטה.

איך זה יכול להיות? הרי לא קיבלנו שיחה אחת מהמחנך שלו שיגיד לנו שכדאי לנו לעבוד אתו על התפילה שלו. הטעות הנפוצה של הורים בחופש שהם חושבים שאפשר באמת לאלף את הילדים שלהם. שאם הם ידרשו מהם לקום לתפילה ולכבות את הטלפון בעשר בלילה אז הם יוכלו בצורה הזו לצלוח את החופש הגדול.

צילום: shutterstock

אחד הנערים הציע שנכניס למעיין הירקרק דגי ניקוי

אבל נראה לי שכדאי לכם להקשיב לסיפור ששמעתי מהרב אבישי מזרחי שמעניק לנו מטאפורה נפלאה בכדי להסביר לילדים שלנו לקראת מה הם עומדים: לפני עשור הייתי רכז נוער ביישוב עטרת שבבנימין. הנערים המדהימים (לפני עידן הסמארטפון) גילו מעיין קטן למרגלות היישוב, נביעה זוחלת עמוסת ירוקת ורפש אך עם פוטנציאל חבוי ומפכה. הם רצו מאוד לנקות את המעיין ולהכשיר אותו לרחצה אך ניסיונותיהם מלאי התום עלו בתוהו עם זאת היוזמה והיצירתיות לא פסקו.

אחד הנערים הציע שנכניס למעיין הירקרק דגי ניקוי, כאלה שנדבקים לדפנות האקווריום הביתי ומלחכים בחדווה ירוקת, שאריות מזון עבשות ושאר מרעין בישין. רעיון מעניין, שווה בדיקה.

נסעתי לעיר הגדולה פתח תקווה לקנות להם דגי ניקוי. נכנסתי לחנות דגי נוי, סיפרתי למוכר על המעיין ועל פתרון הדגים. הוא הצביע על אחד האקווריומים בחנות ואמר לי "אתה צריך שלושה ארבעה דגים כאלה". חייכתי.

"אם תכניס אותם למעיין אתה עוד תראה לאלו ממדים הם יכולים להגיע!"

הדגים נראו לי קטנים, אפילו לא בגודל כף ידי הצנומה. חזרתי וסיפרתי לו שמדובר במעיין גדול, לא באקווריום ביתי, ארבעה דגיגונים לא יוכלו להשתלט על כמות הירוקת העצומה שיש במעיין. הוא צחק. "כן, הבנתי אותך טוב מאוד, תקשיב חמוד, הדגים האלה גדלים לפי גודל המיכל שבו הם נמצאים. באקווריום הם אכן יישארו קטנים, אך אם תכניס אותם למעיין אתה עוד תראה לאלו ממדים הם יכולים להגיע!".

שדרו לילדים שלכם שהם הרבה יותר גדולים

המשפט הזה שלו מלווה אותי שנים ומהדהד בי כקריאה קדושה בשדה החינוך. ככל שנחשוף את הילדים-תלמידים שלנו למיכלים גדולים הם יהיו גדולים, אם נפגיש אותם עם תכנים גדולים, עם אנשים גדולים, הם פשוט יהיו גדולים ואם חלילה חלילה נצמצם את המיכלים שלהם, את האופק, את מרחבי המחייה הם עלולים להישאר קטנים.

הורים! תשדרו לילדים שלכם שהם הרבה יותר גדולים. שזה הזמן שלהם להתחבר ולעשות דברים ממקום אמיתי ושלם יותר. לא רק בגלל הגבולות של בית הספר, החופש הגיע. זה הזמן לגדול! החופש הגיע. עכשיו זה הזמן