המדריך להישרדות ליל הסדר עם הילדים

איך נמנעים מכוויות ילדים במהלך הבישולים לחג? איזו סכנה יכולה להיות בחיפוש האפיקומן? ולמה יותר מסוכן לחגוג את ליל הסדר בקרב המשפחה המורחבת? מומחי ארגון בטרם לבטיחות ילדים עם תשובות לכל השאלות והמידע שיעזור לנו לעבור את החג בשלום

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/03/21 13:53 יא בניסן התשפא

המדריך להישרדות ליל הסדר עם הילדים
שולחן ליל הסדר, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

השנה חג החירות מקבל משמעות מיוחדת - אחרי שנה של בידודים, סגרים וריחוק חברתי, סופסוף ניתן לחגוג את החג בקרב המשפחה המורחבת. לפי הנחיות הקורונה, נוכל לחגוג את ליל הסדר בשולחן של עד 20 משתתפים. חשוב לדעת שדווקא בשל ריבוי המבוגרים, לעיתים ההשגחה על הילדים 'נופלת בין הכיסאות' כאשר כל אחד מהמבוגרים סומך על האחרים שישגיחו וכך למעשה הילדים נותרים ללא השגחה מתאימה. ישנן משפחות הנוהגות להכין שולחן נפרד לילדים. גם במקרה זה, בארגון בטרם ממליצים שיהיה מבוגר אחד שיהיה אחראי להשגיח על הילדים הצעירים. מומלץ לערוך תורנות מתוכננת בין כל המבוגרים כדי לתת לכל אחד מההורים הזדמנות ליהנות מחברת שאר המבוגרים.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "חג הפסח השנה יהיה חגיגי במיוחד. אחרי שבליל הסדר שעבר סעדנו רק בחברת המשפחה המצומצמת. זוהי הזדמנות מצוינת לרענן את הנחיות הבטיחות כדי לוודא שאף ילד לא ייפגע. צריך לזכור שילדים אינם מבוגרים קטנים, אין להם תחושת סכנה והמבנה הפיזי שלהם שונה משל מבוגרים ופגיע יותר. אנחנו קוראים להורים אל תגידו לי זה לא יקרה - את מרבית תאונות הילדים ניתן למנוע באמצעות התאמת הסביבה לילדים ואימוץ הרגלי בטיחות נכונים".

מנכ"לית בטרם לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר.

מנכ"לית בטרם לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר. צילום: ינאי רובחה

מה כדאי לדעת כשמתכוננים לליל הסדר? מומחי ארגון בטרם הכינו מדריך הישרדות להורים: 

בזמן הבישול

במהלך החג אנו מארחים הרבה ולכן מבשלים יותר מאשר בשגרה. בזמן הבישול ילדים עלולים להיכוות מתנור לוהט, מנוזלים רותחים או מסירים חמים. מה עושים?

  • לא מחזיקים תינוק על הידיים בזמן הבישול.
  • מרחיקים ילדים צעירים מאזור הבישול ודואגים למבוגר אחראי שישגיח עליהם. ילדים גדולים יותר יכולים לעזור בפעולות פשוטות בבישול, בהתאם לגיל הילד וליכולותיו.
  • מעדיפים להשתמש בלהבות האחוריות בכיריים, ובכל מצב דואגים שידיות הסיר פונות לכיוון הקיר.
  • מרחיקים תבשילים חמים מקצה השיש או המפה ונמנעים מהנחת סירים חמים על הרצפה.
  • בזמן הארוחה לא מעבירים מרק חם או מאכלים חמים מעל ראשי הילדים

בארוחת החג

מאכלי הפסח החגיגיים עלולים לגרום לחנק אצל ילדים. חשוב לשים לב שהילד אוכל תמיד בישיבה, בהשגחת מבוגר ללא כל פעילות אחרת במקביל.

אלו המאכלים המסוכנים:

  • מצה - המצה היא קשה ויבשה ולכן מומלץ להרטיב אותה כדי לרכך את המרקם טרם ההגשה לילדים. בכל מקרה, מגישים מצה רק בהתאם ליכולות הלעיסה של הילד, בישיבה ובהשגחת מבוגר.
  • אגוזים - אסורים לאכילה מתחת לגיל 5. לאגוזים, בוטנים, שקדים ופיצוחים אחרים יש נטייה להתנפח בסביבה רטובה. לכן גם שברי אגוזים עלולים להישאף לקנה הנשימה, להתנפח ולחסום אותו. ניתן להגיש חרוסת, עוגות ועוגיות המכילים אגוזים אך ורק עם האגוזים טוחנים לאבקה והמרקם חלק לגמרי.
  • דגים - בשל חשש מבליעת עצמות מומלץ להגיש לילדים דג רק לאחר שווידאנו שאינו מכיל כלל עצמות. ניתן להגיש קציצות דגים.

המרוץ אחר האפיקומן

החלק שכל הילדים מחכים לו: החיפוש אחר חתיכת מצה עטופה במפית. גניבת האפיקומן מהווה עבור הילדים את שיא הערב של הסדר. גם כאן יש כמה חוקים שחשוב להקפיד עליהם.

  • מחבוא בטוח - מומלץ להימנע מלהחביא את האפיקומן במקומות גבוהים מדי שהילדים צריכים לטפס כדי להגיע אליהם. אם יש בריכה בחצר, עדיף להימנע מהחבאת האפיקומן בחצר. רצוי לקבוע עם הילדים מראש מרחב בטוח שבו בלבד יערכו החיפושים.
  • מה מקבלים? - אם קונים מראש מתנות לילדים, חשוב להתאים את המתנה לגיל הילד. נמנעים מצעצועים קטנים או כאלו המכילים חלקים קטנים לילדים מתחת לגיל 3.

מטיילים בכיף

מזג האוויר בימים שלאחר ליל הסדר צפוי להיות נוח ואביבי, ואין זמן אידיאלי כמו חול המועד לטיולים ולבילויים משפחתיים. כדי שנעבור את חול המועד בשלום, חשוב להקפיד על כל הנחיות הבטיחות:

  • ליד כל מקור מים מגדירים מבוגר תורן שתפקידו להשגיח על הילדים במרחק נגיעה וללא הסחות דעת.
  • מצופי ידיים מומלצים לשימוש, אך אינם מהווים תחליף להשגחה. גלגלי ים מסוכנים לשימוש.
  • לא נכנסים לים ללא שירותי הצלה פעילים.
  • בכל יציאה מהרכב, מוודאים שלא נשארו ילדים במכונית. מומלץ בתום כל נסיעה לפתוח את הדלת האחורית לוודא שאין ילדים ברכב.
  • בטיולים בוחרים מסלולים בהתאם לגיל הילדים הצעירים ביותר וליכולותיהם. עדיף לטייל שלא בשעות של עומס חום ולהקפיד על ציוד מתאים ומים בכמות מספקת.
  • כאשר מבלים בחיק הטבע יש להימנע מהזזת סלעים, אבנים ושיחים שעלולים להסתתר בהם זוחלים כמו עקרבים ונחשים.