רוצים לעבור ועדת קבלה ליישוב? תשקרו

מדוע הפכו בשנים האחרונות בחסות החוק וועדות הקבלה לישובים הקהילתיים, לגורם מספר אחד, הקובע מי ייקלט ומי יפלט לפי קרטריונים דתיים, האם השקר זו דרכי היחידה להתקבל?

חדשות כיפה ישראל ריזל 13/01/16 14:59 ג בשבט התשעו

רוצים לעבור ועדת קבלה ליישוב? תשקרו
אילוסטרציה. פלאש 90, צילום: אילוסטרציה. פלאש 90

מזל טוב, התחתנתם בשעה טובה, כעת הינכם מחפשים מקום היאחזות חדש למגוריכם המשותפים, עבור אלו מכם, הרואים עצמם ממשיכים וגדלים במסגרתו של ישוב קהילתי דתי בשומרון או בשפלה, נכונה לכם בחינה דתית קטנה.

ועדת הקבלה ליישוב דתי, במקומות הדורשים זאת, הפכה בשנים האחרונות למושא צחוק ולעג בפי המתמודדים הצעירים לקבלה, אלו האחרונים, נדרשים לעיתים להצהיר ולו לרגע קט, בפני הועדה הדנה בנושא קבלתם ליישוב, בדבר כוונה ואמונה דתית של בני הזוג, קיום מצווה כזאת ואחרת, אשר בסגירת הדלת, תפסק בהכרח גם קיומה באדיקות.

"תבטיחי לנו שתכסי את ראשך לפי ההלכה ונקבל אותך!", "חשוב לך התפילה במניין?", שאלות מעין אלו הן לדוגמא קטנה במה דנה ומתחבטת הועדה המקומית בבואה לשפוט את תושביה העתידים, החדשים.

הבחור בוגר הסדר, תלמיד רציני, אשתו בוגרת אף היא של החינוך הדתי, אך שומו שמים לכאן לא תתקבל לפי יכולותיך בש"ס ופוסקים, אם כי אולי לעיתים כן, אלא לפי מעשיך וציציותיך שיבלטו בחוץ על דש בגדיך, כך גם לצד השני אם לא תהיינה הצהרת כוונות בדבר שאביס וכובע או מטפחת שאת ראשך ומעט שערך יעטוף במלואו.

הבדיקה בציציותיהם של צעירים כמבוגרים, המעוניינים להתקבל לישוב, מי בשכירות ומי בעליית הגג של בית הוריו, יוצרים מציאות אוטומטית בעייתית של תרבות השקר, "אני אשקר לכם, ואתם העיקר תחתמו". צעירים רבים, שאינם רוצים להיגרר עם נושא ישוב הקבע שלהם נאלצים לבחור בדרך הקלה, לשקר לחברי הוועדה, לחבוש על עצמם עיטורי דת ותפארת שבינם לבין המציאות ישנה רק דלת אחת מסתובבת, וכשזו נסגרת והבאים בתור נכנסים, נזרקים הישר לפח כל אותם סיסמאות ושקרים. והשאלה היא מדוע?

בני המגזר, לא בכדי, פונים בשנים האחרונות לערים הגדולות ופחות נוהרים לישובים השקטים, הרצון הטבעי לחיות לפי צו מצפוני, ללא הרגשה של עורמה ושקר, הינם טבעיים ולגיטימיים, אולם, מציאות ודאגה זו, מחלחלת באיטיות רבה אצל השופטים המכובדים בהתכנסם לדון אם מקומי ביישובם הפורח.

עיון קצר בהוראות החוק המתייחסות לוועדות הקבלה היישוביות, מעלה נתון מדאיג אף יותר כאשר ביד אותן וועדות ניתנה הסמכות לפסול מכוח החוק מועמד אם אינו עובר היטב את מבחנו של איש המקצוע המוסמך לכך, זאת לצד מתן אפשרות פסילה בשל חשש סביר לאי התאמה על רקע חברתי של המועמדים לקבלה. נקודות חוקתיות אלו יש וגורמות לחסימת משפחות ו/או בני זוג טובים ומשובחים אשר כל פשעם נבע מרצונם לא לשקר ולהעמיד פנים בפני הוועדה.

ככתוב בתורה: "צדק צדק תרדוף", "ומדבר שקר תרחק", אל נא תביאנו לידי ניסיון ולא לידי ביזיון, בזיון שהוא אך ורק שלכם!