רוצה להיות בריא? לך לפגוש חבר!

מחקר חדש מגלה: שיחה עם חבר קרוב מעלה את רמת הסרוטונין במוח, אשר השפעתו היא בחיזוק ההרגשה החיובית ובהתמודדות עם לחצים

חדשות כיפה אודליה מימון 18/04/13 14:57 ח באייר התשעג

רוצה להיות בריא? לך לפגוש חבר!
shutterstock, צילום: shutterstock

לפני מספר שנים עברתי לגור במקום חדש. אני זוכרת את תחושה הבדידות שמילאה אותי על כך שאינני מכירה אף אחת, ואין לי חברות כלל. כיוון שזו הייתה ההרגשה, גם לא היה לי חשק לצאת החוצה, לפגוש אנשים, להכיר מעט את הסביבה. בכל פעם שהתלבטתי אם לצאת, עלתה בי המחשבה "הרי ממילא את לא מכירה אף אחת בחוץ, אז עדיף כבר להישאר בבית...". אני זוכרת אחר הצהרים אחד שדפקה אצלי שכנה והציעה לי לצאת החוצה, לגינה הקרובה. השכנה, שכבר הספיקה להכיר אותי מעט הוסיפה ואמרה בחיוך: "אם תמשיכי להיות ספונה בביתך, אם לא תצאי החוצה, גם לא יהיו לך חברות...".

***

המשפט הזה מהדהד אצלי באוזן ובלב כבר שנים רבות. הרבה אנשים היו חפצים לזכות בחברים טובים אמתיים. כמו שכתב קהלת: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם. כִּי אִם יִפֹּלוּ, הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ...".

לחברות קרובה ואמיתית ישנו ערך עיקרי וחשוב. היכולת לשתף אדם קרוב ברגשותייך, לשתף במה שעבר עליך, לזכות בהקשבה הדדית, בתמיכה וגם בעצה הטובה, יש בהם בכדי ליצור הטבה פנימית בנפש. חברות טובה מאפשרת מרחב נפשי. השיתוף והשיחה עם אדם קרוב מישהו שמבין, שמקשיב, שכיף ונעים עימו, יש בו בכדי למלא ולהעניק כוחות.

לאחרונה התפרסם מחקר המתאר בהרחבה את ההשפעות הפיזיולוגיות והנפשיות הנוצרות בעקבות קשר חברי חיובי. מהתוצאות עלה כי שיחה עם חבר קרוב מעלה את רמת הסרוטונין במוח, אשר השפעתו היא בחיזוק ההרגשה החיובית ובהתמודדות עם לחצים. נוסף לכך התברר כי לזמן איכות עם חבר טוב (שיכול להיות שכן, גיס, אח, אחות, או בן זוג) ישנה חשיבות ותרומה רבה לטובת הבריאות הפיזית והנפשית, ממש כמו פעילות גופנית.

אחת התוצאות המדהימות במיוחד הינה העובדה שאנשים המקדישים זמן קבוע למפגש עם חברים, זוכים לאיכות חיים גבוהה יותר.

חז"ל תיארו כבר לפני שנים רבות את החשיבות הגדולה שיש לחברות טובה ואמיתית. הרמב"ם כתב בפרושו על מסכת אבות: "חבר הבטחון, הרי הוא שיהיה לאדם חבר שתבטח נפשו בו, לא ישמר ממנו לא במעשה ולא בדיבור, ויגלה לו כל ענייניו, הנאֶה מהם והמגונה, מבלי חשש ממנו שישיגהו בכל זה חסרון, לא אצלו ולא אצל זולתו... תמצא רוב נחת בשיחתו ובחברותו...".

נדמה כי כל אחד מאתנו יכול לעצום עיניים ולהיזכר בשיחה טובה עם חבר או אדם קרוב שלאחריה הרגשנו נחת פנימית גדולה, תחושה הקלה ושחרור. חברות טובה יוצרת שיפור בתחושה הנפשית, מחזקת את כוח התמודדות, מסייעת להתחבר לעצמי, ולהאמין בטוב.

יתרה מכך, ישנו ערך עיקרי נוסף בחברות טובה והוא- היכולת ללמוד זה מזה. חברות שכזו הינה כלי משמעותי במסלול החיים של כולנו - לגדול, לצמוח, להתפתח ולעלות. חבר או חברה טובה יכולים לשקף לנו את המקומות בהם אנו טועים, בהם אנו בעצמנו צריכים להשתפר, לשים לב, להיות רגישים יותר, או כל דבר אחר. דווקא קשר שיש בו אמון ואהבה, מאפשר לנו לשמוע ביקורת וללמוד ממנה מבלי להיפגע, או מבלי לחוש צורך להתגונן.

***

חברות אמיתית כמו כל הדברים בחיים, הינה מתנה משמיים. חברות קרובה היא שפע שצריך להתפלל עליו. לא תמיד קל לזכות בחבר טוב, וכשמוצאים, זו ברכה גדולה, זו מתנה המסייעת לנו לגדול ולצמוח מתוך החיים, בשמחה.

עם זאת, חשוב ליזכור שחברות טובה "לא נופלת משמיים". צריך להשקיע. לצאת. להזמין. להתקשר, וגם לתת צ'אנס, וסבלנות. חברות טובה, כמו כל קשר נפשי ובטוח, דורשת זמן של בנייה. מתוך כך חשוב להמשיך להשתדל ולהשקיע, אך בנחת ובלי ללחוץ, פשוט לתת לתהליך לקרות...

איך למצוא חבר? עצה טובה מהרב קוק.

לפני שנים רבות נפגשתי לשיחה עם הרב שמחה הכהן קוק מרחובות. במהלך שנות התיכון עברתי מספר בתי ספר שונים. כשהגעתי לבית הספר השלישי החלטתי, שכאן אני נשארת, ואין יותר שינויים. אך בכל זאת רציתי לקבל ברכה. מתוך כך הלכתי לפגישה עם הרב קוק, רבה של רחובות, אשר לא רק ברך, אלא גם נתן עצה חשובה: "כשאת מגיעה לכיתה החדשה, נסי להתבונן במשך כמה ימים על הבנות בכיתה. רק להתבונן. מתוך ההסתכלות הזו את תרגישי מי מוצאת חן בעינייך, אל מי את מתחברת, ובה תתחילי להשקיע. תנסי להתקרב אליה, ליצור שיחות ולהתיידד....". עצה טובה זו, יכולה לסייע לכל אלו שעוברים דירה, שמתחילים מקום חדש או לאלו המעוניינים להעצים את חייהם על ידי קשרים חברתיים חמים ואוהבים.

***

ולסיכום, כדאי להזכיר לעצמנו, בכל פעם שאנו משוחחים עם חבר קרוב, שזוהי זכות אמתית של ממש, ובפעולה זו אנו משפיעים ומחזקים את בריאותנו הנפשית והגופנית- לטובה!

ולכן, חשוב להוסיף עוד דבר קטן... שבין בני זוג (שהם עצמם יכולים להיות חברים טובים מאוד!!) מומלץ לפרגן זה לזו מדי פעם ולתת את הזמן והמרחב להיפגש ולשוחח עם חברים טובים.

הכותבת הינה מטפלת זוגית ואישית, מנחת קבוצות, מרצה ומנהלת מרכז "אוצרות פנימיים". otsarpnimi@gmail.com