ענן מאושר / גידי גוב

השיר ענן מאושר עוסק במשברים ובסכנת הייאוש הצפונה בהם. ננסה לראות כיצד ניתן להתמודד עם סכנה זו.

חדשות כיפה הלל רוזנצוויג 02/02/06 00:00 ד בשבט התשסו

השיר

היה כל כך רגוע, בטוח ואטום

כשנפרצה גדר המערכת

מצאו אותך רדום.

יותר היא לא תגיע, וגם אם תתעקש

הספור שבו עכשיו היא חיה

הוא קטע מרגש.

פזמון:

כן, כן, ענן מאושר

מתפזר ומבולבל

לא יציב, סדוק, נשבר

לא, זה לא מישהו אחר

אתה סיפור חדש שמתעורר

על ראש רדום, פרצוף חיוור.

כן, אני יודע, אתה עוד מחכה,

היא בעצם לא תגיע

על מי אתה בוכה?

עליך או עליה? מצב קצת מבולבל

זה הזמן שמשחק תפקיד

לא אהבה בכלל.

פתיחה

השיר לפנינו הוא שיר מאוד עצוב. הנושא שלו, באופן פשוט, הוא פרידה. מדובר בבחור שמגלה יום אחד שאהובתו ברחה לה. השיר מתחיל בתיאור של מערכת יחסים כל כך נוחה, שהבחור המדובר לא העלה על דעתו שהיא עלולה להיגמר, ולא ראה לאן מערכת היחסים הולכת. השיר מתחיל מנקודת השבר ומתחיל לתאר את הבחור.

כפי שנראה להלן, לשיר יש בעצם נושא מרכזי בו הוא נוגע: כאב האובדן. אנחנו נתייחס לשני הרעיונות האלה דרך ניתוח של השיר.

בית א

"היה כל כך רגוע, בטוח ואטום.."

השיר מתחיל בתיאור של מצב בטוח, של מקום סגור ואטום, שאי אפשר לפרוץ אליו. ככה לפחות רוצה המשורר שנחשוב. אנחנו בכלל לא מעלים על דעתנו שאפשר לפרוץ לתוך המתחם המתואר בשורות הראשונות של השיר. וזאת בדיוק הבעיה:

"כשנפרצה גדר המערכת – מצאו אותך רדום.."

תארו לעצמכם את הסיטואציה: האדם היחיד שאמור היה לשמור על המתחם, היה רדום בדיוק כשפרצו לגדר המערכת. כל אדם במצב כזה היה מתפדח, אבל יותר מזה, במצבים כאלה אנחנו נוטים לחוש באכזבה כל כך קשה שאנו אומרים לעצמנו שהיינו עושים הכל כדי להחזיר את הגלגל אחורה. התמונה שהבית הראשון מציירת לנו היא תמונה עגומה ומשפילה ביותר. בנמשל: האהובה ברחה, עזבה את מערכת היחסים, ואתה, שלא העלת בדעתך שדבר כזה עלול לקרות, מתעורר לנוכח המציאות החדשה מופתע וחסר אונים - מבולבל.

בית ב

נעבור רגע לבית השני:

"כן, אני יודע, אתה עוד מחכה. היא בעצם לא תגיע – על מי אתה בוכה?"

זהו, המשבר כבר קרה, הארוע המצער כבר בעבר, אבל הוא עוד מחכה. למה? אולי בגלל שהוא מרגיש שמה היה ביניהם היה משהו טוב, לא רק משהו טוב בשבילו, אלא משהו טהור ואמיתי, והוא לא מוכן להאמין שזה נגמר. לפעמים באמת זה המצב, והרבה פעמים במצבים כאלה האהבה אכן מנצחת (הייתי רוצה להאמין שזה רוב המקרים). אבל לא תמיד זה המצב. אולי זו המשמעות של המשפט הבא:

"על מי אתה בוכה? עליך או עליה? מצב קצת מבולבל..."

לפעמים אנחנו נותנים לעצמנו להאמין שלא יכול להיות שזה נגמר, בגלל שנוח לנו להאמין אחרת, קל יותר להאמין שאם לא נעשה כלום, אם נעצום עיניים ונבקש ממש חזק, הכל ישתנה. האמת היא שלפעמים זאת סתם אשליה. זה לא שמה שהיה לנו בעבר היה כל כך מושלם, כל כך אידאלי שאסור שנמשיך בלעדיו. במצבים כאלה אנחנו אולי חושבים שאנחנו בוכים עליה, על כך שנעשה עוול בעולם, אבל בעצם אנחנו בוכים על עצמנו. מה שאנחנו אמורים לעשות במצב כזה זה לבכות ולעבור הלאה.

הסיטואציה הזאת לא ייחודית רק למערכות יחסים, והיא מופיעה בהמון צורות וצבעים. היא יכולה להופיע בהערכה עצמית, כשנכשלים בעבירה כלשהי, ופתאום מרגישים רחוקים מאוד מהקב"ה, רחוקים מחברים שלנו. היינו רוצים להחזיר את הגלגל אחורה, להחזיר את המצב אחורה, ובעצם נאחזים בעבר. האמת הקשה היא שהרבה פעמים, אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה, ומה שצריך לעשות זה לעבור הלאה.

פזמון

"כן, כן, ענן מאושר

מתפזר ומבולבל

לא יציב, סדוק, נשבר

לא, זה לא מישהו אחר

אתה סיפור חדש שמתעורר

על ראש רדום, פרצוף חיוור."

הפזמון הוא אולי החלק הכי מבלבל השיר. מדוע הוא קורה לגיבור של השיר ענן מאושר? מה פשר המשפט – 'אתה סיפור חדש שמתעורר'? התשובה אולי קשורה למה שאמרנו עד עכשיו. הענן אמנם איננו מאושר כרגע, אבל הוא יהיה אח"כ. זאת ההבטחה של השיר וזאת הנחמה שבו. המצב אולי נראה גרוע, אבל הוא ישתפר. לא בגלל שאפשר להחזיר את הגלגל אחורה, אלא בגלל שמה שקורה לא נורא כמו שחושבים שהוא, כי אפשר לקום אחרי שנופלים ואפילו ללמוד מהעבר. אבל כדי להגיע לזה צריך להיות מוכנים להמשיך הלאה. אתה אולי בעל פרצוף חיוור, אולי מרגיש מבולבל, אבל בסופו של דבר, אם תרצה או לא, אתה תצליח לצאת מזה, תצליח ללמוד את הלקחים האלה ובסופו של דבר גם תהיה אדם טוב יותר בשל כך.

סיכום

הרבה פעמים, ברגעי משבר אנחנו נאחזים בתקווה שהכל יחזור להיות כפי שהיה. לפעמים התקווה הזאת מוצדקת: או בגלל שבאמת הכל חוזר או בגלל שמדובר בדבר כל כך חשוב שאסור לנו לוותר עליו. זה לא תמיד המצב. לפעמים צריכים לדעת לעבור הלאה, ללמוד מטעויות העבר, ולנסות להשתפר לעתיד. בהקשר הזה, עוזר לדעת שאפשר לחיות אחרי משבר, שאולי מה שחשבנו שהוא חשוב הוא אמנם חשוב, אבל הוא לא חזות הכל. אעפ"כ, התקופה הזאת שאחרי המשבר היא תקופה קשה ומבלבלת - אתה יודע שאתה אמור להתקדם הלאה, אבל הלב רוצה להשאר בעבר. כאן השיר בא ומעודד - אל תדאג, אתה כבר ענן מאושר, גם אם אתה לא יודע את זה עדיין, אל תוותר ואל תשבר ובסופו של דבר תעבור את זה.

אסור להתייאש.