עוד על כיבוד הורים

פעמים, יש מצבים בהם אנו חשים בעיה רגשית. האם התורה מחייבת אותנו לאהוב את אבא ואמא?

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג


שאלה:
שלום עליך רבי ומורי,
אני יודעת מהי חומרת מצוות כבוד הורים ואחים, אך בזמן האחרון קשה לי לקיימה.
אני מבינה את צורת הכיבוד מבחינה פיזית, אבל מבחינה רגשית: כיצד התורה יכולה לבוא ולכפות על הלב, ועל הרגש שלי לאהוב את הורי ואחי במצבים של כעס וחמה?
כיצד אעבוד על מידת האהבה והכבוד ואמנע בזלזול בהם, ובאי- כבוד?

תשובה:
שלומות!

א. היחס אל ההורים לא בא רק מן הצד הרגשי אלא גם מן הצד ההכרתי. העובדה שההורים ילדו אותנו, העובדה שההורים מוגדרים כשותפים של הקב"ה ביצירת הוולד, מחייבת אותך להכיר להם טובה. "כוח הכרת הטוב הוא הכוח הבסיסי בנפש". היכולת להכיר להורים טובה על עצם החיים שניתנו לנו גוברת על הכל.
לכן, התורה לא השתמשה במילים "אהבה" אלא במילה "כבוד". על זה ניתן לצוות! על זה ניתן להורות! אם אתה לא מכבד את ההורים שלך - יש לך בעיה חמורה. כיצד זה יתכן שלא תכיר להם טובה?!


ב. כל יסוד החיים של האדם בעולם הוא מכוח מה שהוריו מהווים צינור לחיבורו אל העולם שהיה ואל העולם שיהיה. ההורים הם הצינור המרכזי בחיבור של היחיד אל הקב"ה. ניתן לומר - שכיבוד אם ואב מהווה תנאי להמשך הקיום של האומה הישראלית. ללא יסוד זה, לא ניתן לקשר את הילד או את הילדה אל היסודות הישראליים שבאישיותם. לכן, אנו חייבים לכבד אותם.


ג. בעל "ערוך השולחן" כבר הסביר שכיבוד אב ואם לא בא בשל ההגיון המוסרי או השכלי אלא בשל הציווי האלוקי. יש בכך ביטוי לעובדה שמצווה זו אינה יחסית והיא לא תלויה במידת ההבנה האנושית בדור כזה או אחר. כיבוד אב ואם היא מצווה נצחית הנוהגת בכל מקום. היא שייכת לתמצית הקיום של העולם ולכן היא נכללת בלב עשרת הדברות. כידוע לוחות הברית נחלקים לשני חלקים. הראשון עוסק בבין אדם למקום והשני עוסק בבין אדם לחברו. כיבוד אב ואם נמצאת בחלק העוסק בבין אדם למקום.

ניתן להעמיק ולומר שבהימנעות מכיבוד אב ואם יש משום כפירה בקב"ה!
לכן, בשלב הראשון השתדלי להעמיק בכבוד להורים. את הכבוד תבני על יסוד הכרת הטוב.
ככל שתפנימי יותר את שני אלה, תזכי להתקרב אל מידת האהבה שתבוא מיד אחרי ביסוס והעמקת הכבוד.
ומכאן, החיוניות לעסוק בלימוד ובירור יסודות החיים גם אם הם נראים פשוטים[1].

אולם, עדיין עלינו להעמיק את האהבה, את הקשר הטבעי, הבסיסי, בינינו לבין ההורים.אולם, יש מצבים בהם עלינו לנהוג אחרת ועל כך בפעם הבאה.




[1] על יסוד בעיית ההתייחסות אל הדברים הפשוטים כתב הרמח"ל את ספרו מסילת ישרים.