המקום אליו הולכים הסידורים הקרועים שלכם

ילדי בית הספר לחינוך מיוחד "אבן גבירול" בחיפה, יצאו במיזם "התיקון הכללי", במסגרתו הם משפצים סידורים שיועדו לגניזה - ובכך מעניקים גם משמעות לעצמם

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 01/05/13 10:39 כא באייר התשעג

המקום אליו הולכים הסידורים הקרועים שלכם

אלפי סידורים בלויים נזרקים מבתי הכנסת ברחבי הארץ מדי שנה ומוצאים עצמם נקברים בבורות הגניזה המרקיבים. מי שהחליט לקחת אחריות ולדאוג לאותם סידורים הם ילדי בית הספר לחינוך מיוחד 'אבן גבירול', בחיפה שפתחו בפרויקט "התיקון הכללי". הם אוספים את הסידורים, משפצים אותם ומחזירים אותם למדפים. הילדים מן החינוך המיוחד מעניקים משמעות חוזרת לסידורים שיועדו לגניזה, אך גם מעניקים משמעות לעצמם. מי שחשים תסכול רב במסגרת הלימודים הפורמלית, חשים סיפוק דווקא בחיק הסידורים.

בית הספר ’אבן גבירול‘ בחיפה הוא בית ספר לחינוך מיוחד שפורש את חסותו על ילדים מגילאי 13 ועד גילאי 21 שהמשותף לכולם הוא יכולת לימודית נמוכה וכאלה אף עם פיגור קל. בנוסף לאלה רבים מתלמידי בית הספר הנם נוער בסיכון המגיעים מרגע סוציואקונומי נמוך ומצב משפחתי רעוע, דבר המקשה עליהם רגשית לתפקד מבחינה לימודית. מי שניהלה את בית הספר הזה עד השנה האחרונה היא שמעונה הרשקוביץ, אשת השר לשעבר דניאל הרשקוביץ, ואילו מנהלת בית הספר כיום היא יפעת שחר, שלא מצליחה להסתיר את ההתרגשות מהפרויקט החדש ואת דאגתה לילדים.

"חשבנו איזה מיזם תעסוקתי נפתח אך כזה חדשני ומיוחד שאינו נעשה באף בית ספר וכך הגינו את פרויקט 'התיקון הכללי'", מספרת שחר לכיפה, "הפרויקט מקנה לתלמידים ערכי קדושה ויחס נכון לסידור תפילה. הם מתעסקים עם משהו שחוזר לשימוש מבחינת ומספר המיועד לקבורה הם הופכים אותו לסידור מלא קדושה. ערך חשוב נוסף הוא איכות הסיבה וקיימות שגם הוא מאוד משמעותי ומלמדים אותם שבמקום לקנות ספרים חדשים ולהטמין את הישנים ניתן להשיב לשימוש סידורים שלא רצו לגעת בהם, זו צריכה נכונה".

ילדי בית הספר יושבים בסדנאות ובאמצעות מספרים ודבק משפצים את הסידורים הנשלחים אליהם מגבאי בתי הכנסת. הסידורים נשלחים אליהם בחזרה חדשים בעלות מינימלית להוצאות החומרים. "ההכנה לחיים מאוד חשוב לנו", מסבירה יפעת, "התמדה בלקחת פרויקט ולסיים אותו, התנהלות בסביבת עבודה ומשמעת. אנחנו עובדים על מוטוריקה וההצלחה מעניקה להם הרבה סיפוק מעצמם".

האם מלאכת תיקון הסידורים מתקנת משהו גם בתלמידים עצמם?

"בהחלט, תלמיד פתאום לומד למדוד סנטימטרים כי למדנו למדדו רצועות דבק בהתאם לספר. הם מדברים על הנאה מרובה בעבודה מוטורית של הדבקה ותפריה ויצירת משהו חדש. יש אווירה של יחד יחד עם ואווירה של יצירה. תחושת מסוגלות היא משהו מאוד משמעותי לתלמידים שלנו, כי הם מרגישים שלא מאמינים בהם ושאין להם הזדמנות הלוכיח את עצמם וכאן יש הזדמנות להתבטא את עצמם ולהביא יכולות אישיות לידי ביטוי".

פרויקט ”התיקון הכללי“ רחוק מלהיות פרויקט סביבתי לשימור הסביבה. מדובר בפרויקט חברתי שחרף התסכול בבית הספר מצליח להעניק לילדים רגעים של הערכה עצמאית ואת האפשרות, אולי בפעם היחידה, לתרום הם למישהו אחר. ואם יוצאים מזה סידורים חדשים, אז למה לא?

לפניות למען הפרוייקט 048331832 tikunklali@gmail.com

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il