החינוך הדתי: ממשיכים להיכשל בביולוגיה ומדעים

משתפרים באנגלית ובמתמטיקה אך ממשיכים להיכשל בביולוגיה ומדעים, כך עולה מהנתונים של החינוך הממלכתי דתי אשר מתפרסמים לקראת תחילת שנת הלימודים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/08/15 14:03 י באלול התשעה

החינוך הדתי: ממשיכים להיכשל בביולוגיה ומדעים
Yossi Zamir, פלאש 90, צילום: Yossi Zamir, פלאש 90

לקראת שנת הלימודים תשע"ו מפרסמים במערכת החינוך הממלכתית דתית (חמ"ד) נתונים באשר לאחוז הזכאים לבגרות, אחוזי הנבחנים במבחני הבגרות השונים וממוצע הציונים. מדובר בנתונים בין השנים תשע"א - תשע"ד.

בעבר נמתחה ביקורת קשה על לימודי האנגלית, הביולוגיה, הכימיה ומדעי המחשב בחמ"ד, ובמוסדות הלימוד נעשו ניסיונות לגשר על הפערים, ניסיונות אשר ניכרים בתוצאות, אך מבחינה של הנתונים עולה כי תלמידי הציונות הדתית עדיין מתקשים לגשר על הפערים.

בחמ"ד לומדים פחות מדעי המחשב

בתחום הביולוגיה, תחום אשר בו נודע החמ"ד לשמצה בעבר, ממשיכים התלמידים לקבל ציונים נמוכים יותר מאשר מקביליהם במוסדות הלימוד הכלליים. בשלוש יחידות בביולוגיה קיבלו התלמידים בממוצע 76.9 (לעומת 78.7 בממוצע הארצי) ובחמש יחידות לימוד קיבלו התלמידים 83.6 (לעומת 84.8 בארצי). לעומת זאת, בתחום הכימיה מפתיעים בחמ"ד, ורושמים עליה משמעותית בשנתיים האחרונות, לממוצע ציונים של 72.5 (לעומת 62.2 בארצי) בשלוש יחידות הלימוד, ובחמש יחידות הלימוד קיבלו התלמידים בחמ"ד 85.5 (85.7 בארצי).

בתחום הפיזיקה נרשמו תוצאות ירודות יחסית, ובחמש יחידות לימוד קיבלו התלמידים בממוצע 82 (לעומת 83.4 בארצי). בתחום מדעי המחשב לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין החמ"ד לממוצע הארצי, אך יחד עם זאת התגלה כי בעוד ב8% מתלמידי בתי הספר הממלכתיים ניגשו לחמש יחידות לימוד, בחמ"ד ניגשו לאותה הרמה רק 6.6% מהתלמידים.

בתחום האנגלית ישנה ירידה הדרגתית בשלוש וארבע יחידות הלימוד בתחום. בסך הכל למדו נבחנו 17.8% מהתלמידים בשלוש יחידות לימוד, 32.2% נבחנו בארבע יחידות לימוד ו-36% נבחנו בחמש יחידות לימוד. הציונים ממשיכים להישאר נמוכים ביחס לממוצע הארצי, כשבשלוש יחידות לימוד עומד הממוצע על 74.5 (ממוצע ארצי 76.6), בארבע יחידות לימוד הממוצע בחמ"ד הינו 81 (ממוצע ארצי: 82) ובחמש יחידות לימוד הצליחו תלמידי החמ"ד להגיע כמעט לממוצע הארצי וקיבלו 88.4 (לעומת 88.5).

בתחום המתמטיקה, מצליחים בחמ"ד להגיע קרוב לממוצע הארצי, ובמקרים רבים אף לחצות אותו. בעוד שאחוז הנבחנים הארצי בשלוש יחידות קרס מ-61.7% ל47.2% בשנה אחת בלבד, רושמים בחמ"ד עליה הדרגתית במהלך ארבע השנים שנמדדו ומגיעים ל-49.4% בתשע"ד. גם בארבע יחידות לימוד עולים בחמ"ד על הממוצע הארצי ועומדים על 23.8% (לעומת 17.9% בממוצע הארצי). בחמש יחידות לימוד נמצאים בחמ"ד מתחת לממוצע הארצי ועומדים על 9.5% הניגשים למבחן לעומת 10.5%( בממוצע הארצי).

בסך הכל קיבלו התלמידים בשלוש יחידות לימוד במתמטיקה בממוצע 79.7 (81.5 בארצי), בארבע יחידות לימוד קיבלו התלמידים בממוצע 83.2 (83.5 בארצי) ובחמש יחידות 84.5 (84 בארצי).

זינוק באחוזי הזכאים לבגרות

למרות התוצאות המאכזבות יחסית, מציגים בחמ"ד גם הישגים משמעותיים. במהלך השנה האחרונה זינקו בחמ"ד ל-75.2 אחוזי הזכאים לבגרות, זאת לעומת 67.8% בממוצע הארצי. בנוסף, שיעור המצטיינים בשנה החולפת היא הגבוהה ביותר - קרוב ל-9% לעומת 6.7% בממוצע הארצי.

גם במספר יחידות הלימוד ומספר המקצועות שנלמדו מובילים בחמ"ד. תלמיד ממוצע בחמ"ד למד בממוצע 31.9 יחידות לימוד, זאת לעומת 28.4 בממוצע הארצי. בנוסף, למד תלמיד ממוצע בחמ"ד 9.7 מקצועות במסגרת תעודת הבגרות, לעומת 9.4 בממוצע הארצי.

הרב אברהם ליפשיץ, מנהל מינהל החמ"ד, הגיב להישגי החמ"ד בנושאי ההצטיינות והזכאות לבגרות ואמר "העליה של הזכאות לבגרות בחמ"ד והמצוינות המתבטאת בעומק תעודת הבגרות ראויות לציון ולכל שבח. מסירות הנפש של מנהיגי החינוך והמקצועיות הרבה מוכיחות את עצמן".