אמא ידידותי(ת לסביבה) בונה סוכה (של הגיגים)

לו היינו אנחנו ממציאים את "חג קבלת המשכורת", מן הסתם היה חג זה כולל בילוי בקניון, או קניית dvd חדש (ו/או טלויזיה עם סראונד). להפתעתנו, עם ישראל החוגג את חג האסיף, לא עושה את כל אלו. ההפך הוא הנכון

חדשות כיפה עינט קרמר 16/10/05 00:00 יג בתשרי התשסו

"פטיש מסמר, ניקח מהר
סוכה לבנות, בנים ובנות..."

מזמר לו הרדיו ואמא ידידותי (אותה אחת מראש השנה רק עם עוד שני קילו) מבינה שסוכות מתקרב לו ושזה הזמן להוציא את סוכת הנצח (ששנים רבות לא זכתה לראות פטיש מסמר) ולהציף אותה בקישוטי חג מולד מנצנצים לצד פוסטר מבריק (רק 29.99 ₪ ) של שבעת המינים.

את זמן הבניה והקישוט שחסכה מנצלת אמא ידידותי לספר לקוראים מעט על חג הסוכות ויחסו לטבע: אחת המשמעויות העיקריות של חג הסוכות, הינו היותו "חג האסיף" – חג חקלאי המציין את סיום אסיף היבול אל הממגורות, דהיינו, סיום העונה החקלאית ואגירת התוצרת לפני הגשם.

המקבילה של ימינו הינה אולי "חג קבלת המשכורת" (בהנחה שמקבלים משכורת רק פעם בשנה, מה שלצערי קורה בכמה רשויות מקומיות...). אין פלא אם כך שמצוות השמחה בסוכות כל כך דומיננטית, שמי לא ישמח כשפרי עמלו מונח לפניו, כמאמר הכתוב: " ושמחת בחגך... כי יברכך ה' בכל תבואתך ובכל מעשה ידיך והיית אך שמח" (דברים טז 14-15).

לו היינו אנחנו ממציאים את "חג קבלת המשכורת", מן הסתם היה חג זה כולל בילוי בקניון, או קניית dvdחדש (ו/או טלויזיה עם סראונד). להפתעתנו, עם ישראל החוגג את חג האסיף, לא עושה את כל אלו. ההפך הוא הנכון – בחג האסיף, יוצאים הכל מביתם המרווח שרכשו באמצעות אותה תבואה שבממגורות, ועוברים לגור בסוכה, בדירת ארעי ולהתעסק בארבעה מינים הצומחים פרא בארץ .

מעבר זה אל הסוכה, העשויה מחומרים טבעיים ומעניקה לאדם בטחון תוך מזעור התערבותו בטבע, באה ללמדנו מסר חשוב. דווקא בשעה שהאדם מישראל רואה תחת ידיו את רוב יבוליו ושמח שמחה חומרית , דווקא אז הוא מצווה לחזור למצב "בראשיתי" – לשבת באוויר הצח, ליהנות מריח ההדסים והלולבים, להביט בכוכבים המציצים אליו מן הסכך ולפתח את מידת הענווה מול נפלאות הבריאה. ישיבה זו בסוכה ממחישה לאדם בדרך בלתי אמצעית כי החומריות הנאגרת אינה מטרה לשמה, אלא אמצעי בלבד להעניק לו בטחון קיומי.נראה כי בחברה של היום, מסר זה רלוונטי יותר מתמיד.

ומהגיגים למעשים- הנה כמה רעיונות לקישוט "אלטרנטיבי" לסוכה, שמעביר יותר את רוח החג (וגם נפלא לעשייה עם ילדים):

איצטרובלים פורחים
החומרים:
ý אצטרובלי אורן סגורים שהונחו כמה שעות במים – עד לפתיחתם,
ý פרחים בעלי גבעול קצר
ý קערת מים
ý חוט שמשון או חוט דייגים

איך מכינים: נועצים את גבעולי הפרחים בפתחים שנוצרו מפתיחת האצטרובל. לאחר זמן מה האצטרובלים ייסגרו שנית ויהדקו את הגבעולים. אזי ניתן לתלות את האצטרובלים הפורחים על גג הסוכה באמצעות חוט השמשון.

מובייל מחומרים טבעיים
החומרים:
ý איצטרובלים, עלים, זרעים שונים, נוצות וכל שנמצא בסביבה הפתוחה (אם הסביבה מוגבלת שווה לצאת לטבע קודם לכן ולאסוף פריטים כיד הדמיון).
ý חוט שמשון

איך מכינים:בעקרון עם חוט ודברים יפים ניתן לעשות הכל. הנה כמה רעיונות-
1. לבחור בענף שיהווה בסיס המובייל ועליו לתלות חוטים שבקצותיהם אצטרובלים/ עלים/ זרעים שונים.
2. ליצור שרשרת של אצטרובלים/ עלים/ זרעים שונים מושחלים או קשורים בחוט.
3. ליצור "אשכול אצטרובלים" בצורת אשכול ענבים ממספר חוטי שמשון הקשורים בבסיסם כשבסופם קשור איצטרובל.

ארבעת המינים:

זכינו והוענקה לנו מצווה לחג שהיא עצמה קישוט לסוכה – ארבעת המינים – תמר, ערבה, הדס ואתרוג. הנה כמה רעיונות לקישוט הסוכה בעזרתם:
1. לשמור את ארבעת המינים בסוכה בפינה מקושטת (בהסברים בוטנים או פסוקים).
2. להשעין על דופן הסוכה אשכול תמרים (מה שגם יוביל להבחלתם והפיכתם ראויים לאכילה).
3. להכין "קערת ריח" עם אתרוג (או לימון) שנעוצים בו ציפורנים (התבלין) והדס מיובש.

אז זהו, בואו להתארח בסוכה שלנו ותהנו מניחוח טבעי וקצת פשטות.