חמ"ד של חסד

השבוע הוענק במסגרת שבוע החמ"ד ´פרס החסד´ למוסדות המצטיינים: אולפנת צביה יצירתית בירושלים וישיבת אמי"ת בירוחם. מנהלי המוסדות הזוכים מספרים כיצד מחנכים תלמידים לנתינה

חדשות כיפה מערכת שביעי 23/03/17 10:30 כה באדר התשעז

חמ"ד של חסד
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

קיום שבת קהילה ב'בפרויקט השבת העולמית', במהלכה האולפנא שותפה לפעילויות ולאירוח משפחות שאינם בהכרח שומרי שבת לסעודות השבת, באווירה שבתית עוצמתית. מעורבות חברתית בבתי הספר, בגנים והתנדבות עם קשישים בקהילה במסגרת המעורבות החברתית. אימוץ כיתה מביה"ס הממלכתי 'פרנקל' וקיום פעילויות עימם לאורך כל השנה.

אלו הן רק חלק מפעילויות החסד המרכזיות של אולפנת צביה יצירתית בירושלים, שזכתה השבוע בפרס החסד של החמ"ד במסגרת שבוע החמ"ד יחד עם עוד 25 מוסדות מהחינוך לגיל הרך, בתי הספר היסודיים ובתי הספר העל יסודיים, של החינוך הממלכתי דתי ברחבי הארץ.

"שיתוף הפעולה ההדוק עם הקהילה בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים התפתח מתוך הבנה, כי נוכחותנו בשכונה חיונית ויש לנו יכולת לתרום רבות לעשיה הקהילתית החינוכית והחברתית. התחלנו בגיבוש קשרים עם המינהל הקהילתי והקהילה שהתפתחה - קהילת נופת צופים". טוענת אורית בלוך, מנהלת אולפנת צביה יצירתית בירושלים.

(צילום: באדיבות המצלם)

עוד מוסיפה אורית, כי "הערך החינוכי בעשיית מעשי חסד נובע מעצם עשיית הטוב. מעבר לכך, העשיה מביאה לבניית אישיות המסוגלת לראות את החברה שסביבה, ולחשוב כיצד ניתן להשפיע ולעזור. חסד בונה גם את דימויה העצמי של התלמידה ומגדל אותה להיות מן הנותנים".

לגבי השאלה, האם ההתעסקות המרובה במעשי חסד בזמן הלימודים פוגעת בהישגי התלמידות, טוענת בלוך כי "מעשי החסד משולבים בלמידה ואינם פוגעים בה. ולהיפך, הם משתלבים כחלק מהלימודים ומעניקים ערך חינוכי בהתפתחות התלמידה. למשל בהבנת תהליך, כיצד יוצרים אותו ומניעים אותו, כתיבת יומן מלווה, יזמות, הפקה והוצאה לפועל עד הפרטים הקטנים. כל אלו מהווים חלק מתהליך הלמידה, הכרת העצמי ובניית היכולת לעשיה, ליזמות ולחשיבה עצמאית, התורמים יחדיו לבניית אישיות התלמידה לצד הלימודים העיוניים.

"אנו מעודדים תלמידות על ידי התעניינות במה קורה במקום ההתנדבות, מתקשרים לדבר עם האחראי על ההתנדבות, נותנים תעודות הצטיינות על עשיה בקהילה ועוד" מסכמת בלוך.

הרב יאיר יעקבי ראש ישיבת אמי"ת 'בלבב שלם' ירוחם אשר זכתה גם היא בפרס, מספר על פעילויות חסד רבות שנעשו בישיבה בשנה האחרונה. "הישיבה מעורבת בפרויקטים רבים של חסד בירוחם. הבולטים שבהם: מחסן 'כוח לתת', מוקד איסוף רהיטים יד שניה מבתי תורמים והעברתם לנזקקים. 'כנפיים של בלב"ש' - חונכות ילדי חינוך מיוחד בשעות אחה"צ, וליווי שלהם לחוגים של המתנ"ס על מנת לאפשר להם את חוויית החוגים אותה מכיר כל ילד. זהו צורך ייחודי של ילדי החינוך המיוחד, שבשעות בית הספר יש להם הרבה מענים אבל בשעות אחרי הצהריים אין מי שיעזור להם וילווה אותם לחוגים".

"התורה תחילתה בחסד וסופה בחסד", מציין הרב יעקבי. "החסד הוא מרכיב הכרחי באישיותו של היהודי, ולכן אנו רואים בחינוך לנתינה ערך חינוכי לא פחות חשוב מלימוד תורה, ואולי אף יותר. ההתנדבויות בישיבה תופסות נתח משמעותי מיום הלימודים ו'גולשות' גם לחופשים. בשל הערך החינוכי הגדול יש לנו במערכת שיעורים מיוחדים שנקראים 'מבט חברתי', שמטרתם ללוות את ההתנדבויות בשיעורים של חשיבה על האתגרים שיש לנו כיום במדינה והדרכים להתמודד עימן".

ד"ר אברהם ליפשיץ ראש מנהל החמ"ד, בירך בטקס את מקבלי פרס החסד: "פרס החסד מהווה שיאו של תהליך חינוכי המתקיים בבתי החינוך בחמ"ד לאורך השנה, ומטרתו לתת דגש לחינוך למעורבות ואכפתיות לקהילה כחלק מחזון החמ"ד לטיפוח זהות ציונית דתית". מיכל דה-האן סגנית ראש מנהל החמ"ד אומרת, "בתי הספר פועלים באופן משמעותי לחינוך הערכי, המשתקף גם בעשיית החסד כשגרה באופן מעורר השתהות. לפרס קריטריונים שונים והמוסדות הזוכים בו באמת ראויים. מבחינתי זהו הפרס המשמעותי ביותר למוסדות ולחמ"ד כולו".

הידיעה תפורסם השבת בעתון 'שביעי'