עוברים בקיץ? טיפים חשובים למעבר דירה עם ילדים קטנים

חופשת הקיץ מביאה איתה פעמים רבות שינוי במקום המגורים. הורים רבים מעדיפים לעשות את המעבר דווקא בזמן החופשה, כך שיהיה למשפחה זמן הסתגלות למקום החדש ושנת הלימודים תפתח באופן מסודר עם הקבוצה והמסגרת אליה שייך הילד.

חדשות כיפה רונית רחמים 27/06/18 09:36 יד בתמוז התשעח

עוברים בקיץ? טיפים חשובים למעבר דירה עם ילדים קטנים
עוברים דירה, צילום: shutterstock

אגע במספר היבטים ואתן טיפים שיוכלו להקל על ילדיכם ועליכם את המעבר. הפעם אתייחס אל ילדים קטנים עד גילאי 5-7 לערך, חלק מהטיפים יתאימו גם לילדים גדולים יותר:

ראשית, מאוד חשוב לשתף את הילד בכך שעוברים דירה. שתפו אותו רק אחרי שתדעו בוודאות שאתם עוברים ויודעים לאן ומתי. אין טעם להלחיץ ולעורר מתח אם עדיין אינכם בטוחים במעבר.

שנית, שתפו אותו כחודש לפני. לילדים קטנים אין תחושת זמן, ושבוע ימים יכול להיראות כנצח. לכן, מספיקים כמה שבועות בודדים לבשורה.

אם אתם עוברים למקום שאינו מרוחק במיוחד מהמקום בו אתם גרים, אמרו לילד שתוכלו לבוא לבקר. אם יש לילד חבר שקשה לו לעזוב זה מאוד יקל עליו. אם אתם עוברים למקום רחוק, למדו אותו שיש פתרונות טכנולוגיים שעוזרים: סרטונים, שיחות וידאו, סקייפ וכו'..

שתפו את הילד במלאכת האריזה, סיכוי טוב שעל ידי עשייה יהיה לו קל יותר להפנים את המצב. אפשר לתת לו ארגז שהוא רק שלו כדי שיכניס את הצעצועים שלו. אפשר לתת לו לצייר על גבי הארגז כדי שיוכל לזהות אותו מבין כל הארגזים. שמרו מעט צעצועים לא ארוזים כך שילוו אותו עד המעבר וישמשו אותו ביום המעבר. הצעצועים והמשחרים המוכרים ישרו עליו תחושת בטחון. אם הילד כבר יודע לכתוב תוכלו לבקש ממנו לכתוב מה יש בארגז, או לתת מדבקות בצבעים שונים לפי חדרים. למשל: לכלי המטבח מדבקה ירוקה.

נסו בתקופה שלפני המעבר להכיר לילד חבר או שניים מהקבוצה אליה הוא יהיה שייך. תמיד נחמד לפגוש פנים מוכרות. בקרו בגן השעשועים במקום החדש זה מקום מוצלח ליצור חברויות. אם הילד אוהב לשחק בכדור או משחק אחר דאגו שיביא זה יעניק לו תחושת בטחון ושייכות שהוא מזמין למשחק.

ככל הניתן, נסו שהחדר של הילד יהיה כמה שיותר מוכן כבר בלילה הראשון. אם אפשר שהמיטה שלו תהיה מוכנה לשינה. לפחות המיטה תהיה המקום הבטוח והמוכר.

חשוב שתדברו על המעבר בשפה חיובית. השתמשו במילים של: התחדשות, שינוי, הזדמנות. האופן שבו תתווכו לילד את המעבר יהיה כנראה האופן שבו הילד יחווה אותו.

אפשרו לילדיכם לבטא רגש. אם למשל הילד בוכה כי עצוב לו במקום חדש ולא מוכר אפשרו לו לשתף, תנו לכך לגיטימציה. אמרו לו שאתם מבינים אותו, שבאמת לפעמים קשה להיפרד. נסו לשאול אותו מה לדעתו יעזור לו? אולי שיחת טלפון עם חבר טוב? אולי לצייר את החששות? אם גם אתם התנסיתם במעבר דירה כילדים, או בכל פרידה אחרת, שתפו אותו זה מאוד מרגיע לדעת שגם ההורים הגדולים והחזקים חוו חוויה של פרידה ובכל זאת התגברו.

מאוד חשוב בחיים לסגור מעגלים, הדבר מעניק תחושת שייכות וביטחון. לכן, בקשו מהגננת או המורה לאפשר לילד טקס פרידה קצר בו הילד יספר כי הוא עובר דירה ונפרד. תנו לו לחלק לכל ילד משהו קטן וסמלי. חשוב ללמד ילדים להיפרד באופן מסודר. חשוב שידע לא להיעלם אלא לעמוד מול המקום והאנשים שהוא עוזב מתוך עוצמה.

תוכלו להכין לחדר החדש יצירה, אולי קולאז' של תמונות, וילון נחמד עם ציורי הילד בצבעים מיוחדים לבדים, מסגרת למראה או כל מה שעולה בדעתכם ויהיה דבר שיעורר בילד ציפייה גאווה ושמחה לקראת המעבר.

פרידה היא חלק מהחיים. נשתדל להקל על ילדינו את המעבר אך חשוב שלא נגזים ונחשוש . רוב הילדים חזקים וחכמים והם חשים אותנו באופן מדויק שמפתיע אותנו. סמכו על עצמיכם ובעיקר עליהם. שדרו עוצמה והילדים יהיו חזקים, שדרו שמחה והילדים יהיו שמחים.

שיהיה לכם מעבר קל!

רונית.

 

לטורים קודמים של רונית

 

על הכותבת: רונית רחמים - מנחת הורים, יועצת חינוכית ומאמנת ביצירה, ליצירת קשר: ronitemoon@gmail.com / 0523314590.