מפה ומצה - סיפורה של המדינה

מחפשים מה לעשות בחופשת הפסח עם הילדים? מגוון מופעים וסדנאות יצירה, ללא תשלום, ממתינים לכם באתרי מורשת ישראליים ברחבי הארץ

חדשות כיפה תוכן שיווקי 27/03/18 11:14 יא בניסן התשעח

מפה ומצה - סיפורה של המדינה
פסח ליל הסדר חמץ, צילום: shutterstock

משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים מזמינים את הציבור הרחב לאירועי 'מפה ומצה', המחברים את קהל המטיילים לסיפורם של אתרי המורשת בצפון, בדרום, במרכז ובירושלים. באתרים יחכו סדנאות יצירה, סיורים מודרכים, מופעי מוסיקה, תיאטרון, מחול, סדנאות יצירה והפעלות מיחזור, הצגות ילדים ומפגשים עם סופרים. הפסטיבל מתקיים זו השנה השלישית ביוזמתה של שרת התרבות מירי רגב, מתוך מטרה להפכו למסורת ארוכת שנים.

האתרים המשתתפים פזורים ברחבי הארץ מצפון לדרום, ונותנים למבקרים שפע של היסטוריה מרתקת, חוויות מרגשות וסיפורים שמרכיבים את ההוויה הישראלית. האתרים המשתתפים בפסטיבל:

*אתר השחזור ראש פינה,

*חצר כנרת,

*מוזיאון בית שאן, 

*בית חיים שטורמן בעין חרוד,

*מוזיאון העמק בקיבוץ יפעת,

*מרכז מורשת הרמב"ם בטבריה,

*מוזיאון בית ביאליק בתל אביב,

*בית בן גוריון בתל אביב,

*מוזיאון רמלה ויד לבנים,

*מרכז בגין בירושלים,

*מרכז הרצל בירושלים,

*בית הדסה בחברון.


בשני ימי הפעילות אתרי המורשת יתמלאו במשפחות וילדים שייהנו מהצגות מקוריות, עיבודים חדשים לסיפורי ילדים ולשירים שעליהם גדלנו, סיפורים על מיחזור וקיימות, על ירושלים ומורשת ישראל. כל אתר יציע למבקריו סיור, הפעלה, סיפור וחוויה בליווי מופעים אהובים של טובי התיאטרונים ומספרי הסיפורים: 'בואו לגני', 'גולי והגיטרה', 'אוריינטל קידס גרוב', 'ביאליק מסע בזמן', 'תיבת הנגינה של הדודה נעמי', 'מנגינת הפלאים', 'שבת הזהב', 'אוצר האבן העתיקה', 'הצגה בהקמה', 'הטרקטור בארגז החול' ועוד. 

אוצר האבן העתיקה

אוצר האבן העתיקהצילום: תמי חוני

חידון אינטרנטי שנכתב במיוחד לפסטיבל יזמין את המשתתפים לענות על שאלות בנושא אתרי המורשת שמשתתפים בפסטיבל. ביו הפותרים נכונה יוגרלו 2 חופשות משפחתיות בצפון הנגב בשווי 3,000 ₪ הכוללות לינה משפחתית בצימר 'המערב הרגוע', ארוחת צהריים אצל השף רודד וסיור חקלאי באתר 'שביל הסלט' לצד פרסים נוספים.

צילום: יחצ

לצד המופעים וההצגות, המבקרים בפסטיבל יוכלו להנות מפעילויות ייחודיות המתאימות לאופיו של כל אחד מהאתרים: סיורים לשמורות טבע ליד ראש פינה וסדנאות שימור חוויתיות, לחוות את סיפור החלוצים בחצר כנרת, להנות ממופעי אופרה לילדים, לגעת במוצגים מימי קום המדינה במוזיאון בית שאן, לצפות באוסף הפוחלצים הענק של חיות העמק בעין חרוד, להנות מפעילות בפארק הטרקטורים בקיבוץ יפעת ולהתחפש לחלוצים, לענות על שאלות טריוויה בנושא חייו של הרמב"ם ולהכיר את צמחי המרפא עליהם סיפר בספריו, להכנס לסלון של דוד בן גוריון בביתו בתל אביב, להנות מסיורים בבית ביאליק, לצפות באוסף מטבעות זהב בני 1,000 שנים שנמצא במוזיאון רמלה ועוד שלל פעילויות.

'מפה ומצה' ארועים מיוחדים ב-12 אתרי מורשת, הפעילויות ללא תשלום!
חול המועד פסח, 4-3 באפריל 2018, ימים שלישי-רביעי, בין השעות 09:30-19:00

 

*מוזיאון בית שאן, כיכר העצמאות 7, בית שאן
מוזיאון בית שאן שוכן בבניין הדואר המנדטורי בעיר העתיקה. המוזיאון נפתח לפני כארבע שנים ועוסק בתחום מורשת הישוב החדש החל מ- 1948. במוזיאון תערוכות קבועות ומתחלפות בתחום העליה והקליטה, המעברות, ההיבט הכלכלי והחברתי, דמויות בולטות בישוב, התקופה הביטחונית והפוטנציאל האדיר של הישוב על כל אוצרותיו. לצד המוזיאון למורשת ובחסותו המלאה פועל המוזיאון לאומנות עכשווית שפועלים במסגרתו כארבעים אמני בית שאן. ההדרכות באתר כוללות מצגות וסרטונים ומעבר בין התערוכות השונות, התמונות, החפצים והסיפורים שמלווים את העיר מהקמתה. בימי הפסטיבל יתקיימו  סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים וסדנת שימור חווייתית.
תכנית האירוע:
3.4, יום שלישי- 10:30/12:00 הצגה - הצגה בהקמה / תאטרון חוצפה קטנה

השחקנים מוכנים, הקהל כבר מחכה בציפייה, הצגה לכבוד המדינה אמורה להתחיל עוד שניה. אבל משהו השתבש, איזו תקלה משונה …ההצגה לא מוכנה, התפאורה אבדה, הכל מבולבל וזר והבמה כמעט ריקה. הרמז היחיד שנמצא הוא תיבת אוצר שהוחבאה. האם יצליחו השחקנים להעלות הצגה לכבוד יום הולדתה של המדינה? הצגה מקסימה לחגיגות שבעים שנה למדינת ישראל. ההצגה מלאה בדמויות היסטוריות ומוצגת באופן שנון ומעניין.
4.4, יום רביעי- 10:30/12:00 הצגה - מנגינת הפלאים / תיאטרון אגדה
בבית קטן שביער גרה משפחה קטנה - אבא, אימא וצליל הקטנה. אבא של צליל הוא שומר היער. הפיה הטובה ביחד עם צליל וחבריה נרתמים להפרחת היער ושמירה על ניקיונו לאחר שלכלוכון היער השובבון ביקר בו ולכלך אותו. הצגת ילדים קסומה וחינוכית על איכות הסביבה, הפרדת פסולת, מיחזור, מוזיקה ודבקות במטרה.

 

*מרכז מורשת הרמב"ם בטבריה- רחוב התנאים 6
מרכז למורשת תולדות חייו של הרמב"ם, מורשתו, ספריו וחייו. במקום קיים מוזיאון המתאר את מסלול חייו, ושוזר בתוכו את כתביו הייחודיים בנושאים מגוונים. במקום מתקיימות הדרכות שוטפות הכוללות גם ביקור במקום קבורתו הסמוך. כאן תוכלו לצפות בסרט על חייו של הרמב"ם ולשחק במשחק טריוויה מאתגר וגם להכיר את הצמחים שהרמב"ם היה משתמש בהם לריפוי. הדרכה תתקיים בכל שעה עגולה, ובשעות הפעילות יתקיימו גם סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים וסדנת שימור חווייתית.
תכנית האירוע:
3.4, יום שלישי- 10:30/12:00 הצגה - המעיל המופלא / תאטרון עמוקה

מוטקה הוא מטאטא רחובות פשוט שחולם להיות חייט. יום אחד חלומו מתגשם , והוא הופך להיות החייט האישי של הפריץ. האם מוטקה יצליח לזכור מי הוא ומאין בא ? ומה קורה כאשר הגורל מתהפך והפריץ זועם ? הצגה ערכית ומצחיקה ע"פי סיפור חסידי. עם השחקנים עידו לוינגר ודוד לפיד .
4.4, יום רביעי- 10:30/12:00 הצגה: אוצר האבן העתיקה / תאטרון חוצפה קטנה
ירושלים היא עיר מיוחדת במינה, חשובה מאין כמותה, עיר שמגשרת בין אנשים ומחברת באהבה. כבר שנים שלירושלים מגיעים בסתר קוסמים ומכשפים, פיות ורוקחי שיקויים, בכדי לכתוב ספרי כישוף מרתקים, לקנות שרביטים חדשים, למצוא קוסמים מתחילים. הקהל הצעיר יוצא למסע מלא בדמויות צבעוניות ומצחיקות, קסמים וכישופים. במהלך ההצגה הקהל הוא שותף פעיל ומלא, והוא הופך להיות חלק בלתי נפרד מהעלילה הנרקמת על הבמה.

 

*מרכז הרצל בירושלים-

צילום: יחצ

מוזיאון הרצל בפתחו של הר הזיכרון הלאומי, הר הרצל בירושלים, מציע מפגש אור קולי מרתק המספר את סיפורו של חוזה המדינה. המוזיאון סוקר את מסעו רב התהפוכות של הרצל ומסתיים בחזונו להקמת בית לאומי לעם היהודי בא"י. הביקור אורך כשעה ומתאים כחוויה משפחתית מגיל 6 ועד 99. ניתן להירשם מראש להדרכות באתר הכוללות עמדת צילום במרפסת בבזל וסיור של שעה וחצי בהר הרצל להיכרות עם גדולי האומה.
תכנית האירוע:
3.4, יום שלישי- 09:30/11:30/13:00 הצגה מסיירת בהר הרצל / תאטרון על הדרך עם מרכז הר הרצל

סיפורם המופלא של נציגי האולימפיאדה שפגשו את גדולי האומה ואת האנשים שסללו את המדינה שבדרך. סיור תיאטרלי מרתק ומשעשע. בין הדמויות מההיסטוריה הציונית כגולדה מאיר, דוד וולפסון וזאב ז׳בוטינסקי.
11:00 סיור באנגלית 

4.4, יום רביעי- 09:30/11:30/13:00 - הצגה מסיירת בהר הרצל / תאטרון על הדרך עם מרכז הר הרצל
11:00 סיור באנגלית

 

*בית הדסה בחברון- לגעת בנצח, מוזיאון היישוב היהודי, 
מוזיאון היישוב היהודי בחברון בבית הדסה הינו בנין היסטורי רב חשיבות בתולדות הקהילה היהודית בחברון. היה זה בית החולים היהודי המרכזי בו פעלה המרפאה הראשונה של ארגון הדסה בארץ ישראל. בבית זה החלה ההתיישבות הראשונה בלב העיר בכ"ח בניסן תשל"ט (1979). מוזיאון זה הוא היחיד המוקדש לנושא תולדות חברון והיישוב היהודי המתחדש בה. המוזיאון עוצב ע"י האמן והצייר איש חברון שמואל מושניק.  במוזיאון ישנם 5 חללים שונים המשקפים את התקופות השונות של חברון החל מתקופת התנ"ך דרך הישוב הישן, מאורעות תרפ"ט, מחורבן לגאולה ולסיום שיבת חברון וגאולתה. בימי הפסטיבל יתקיימו סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים וסדנת שימור חווייתית.
תכנית האירוע:
3.4, יום שלישי- 10:00 ואילך - סיור מומחז / תיאטרון על הדרך

חברי תאטרון על הדרך יקבלו את פני המבקרים ויגלמו דמויות שונות המחוברות להיסטוריה של חברון. הדמויות יספרו את סיפורן וישוחחו עם הילדים. בסוף ההצגה תהיה הסדנא של הכנת כתב עברי קדום.
מהשעה 10:00 כל שעה עגולה יש קבלת פנים חדשה.
4.4, יום רביעי - 10:30/12:00 הצגה - המעיל המופלא / תאטרון עמוקה
מוטקה הוא מטאטא רחובות פשוט שחולם להיות חייט. יום אחד חלומו מתגשם , והוא הופך להיות החייט האישי של הפריץ. האם מוטקה יצליח לזכור מי הוא ומאין בא ? ומה קורה כאשר הגורל מתהפך והפריץ זועם ?
הצגה ערכית ומצחיקה ע"פי סיפור חסידי. עם השחקנים עידו לוינגר ודוד לפיד.

 

לפרטים נוספים על האירוע