תורה ופסיכולוגיה

חדשות כיפה ד"ר צבי מוזס, מכון שילה 19/11/06 13:57 כח בחשון התשסז

תורה ופסיכולוגיה

למי כדאי לפנות אם בעיות של חרדות, ocd, חרדה חברתית ?

האם ניתן להסתדר עם זה ללא טיפול?הרי לכל בעיה שה' נותן לאדם ,ה' נותן את הכוחות להתמודד.

ה' שברא את בעיות הנפש, נתן דרכים להתמודד איתן בתורה (לא הגיוני אחרת) אז למה אין שיטה ברורה ומסודרת עפ"י התורה לטיפול בבעיות נפשיות? למה לומדים פסיכולוגיה חילונית, שסותרת בחלקה את היהדות(30%), חלקה שטויות(50%) ורק 20% מועיל- לפי ד"ר ברוך שולם?

התחושה שלי היא שלא הרבנים ולא הפסיכולוגים הדתיים (ובודאי לא החילוניים) לא יודעים באמת את דרכה של תורה בטיפול בבעיות אלו.שאם כן אז היה מוסד שמלמד בצורה ברורה שיטת ריפוי יהודית, וכל הניסיון ליצור קשר בין רבנים לפסיכולוגיים רק מעיד על החוסר והבלבול שקיים אצל שני הצדדים.

אני לא באה לגנות נסיון זה, אלא להצביע על בעיה חמורה ולהיפך טוב שאתם מנסים למצוא פתרון .

אני פשוט לא מבינה איך זה יתכן, למה נושא בריאות הנפש שונה מכל תחום אחר ביהדות, שפה היא צריכה "קביים" של חוכמות גויים בעוד שבתחומים אחרים כמו: אמונה, השקפה, עבודת המידות, שבת, טהרת המשפחה ועוד, לא יעלה על הדעת ללמוד או להעזר בהשקפות וחוכמות גויים!

נכון שיש "חוכמה בגויים תאמין" אבל האם פסיכולוגיה בגדר חוכמה (ולא תורה)?

בקיצור אני ממש מבולבלת בכל הנושא הזה. אני לא יודעת למי לפנות?(רב, פסיכולוג(דתי-חיולני), להסתדר לבד?) וגם כל אחד ממליץ משהו אחר!

האם יש בכלל פתרון לבעיות שלי או שזה כמו לכל אחד יש דברים שהוא חזק יותר או פחות, יכולות מסויימות וקשיים אז אלו הקשיים שלי ולעולם אחיה איתם? שהאם אפשר רק ללמוד לחיות איתם, להפחית אותם או להבריא מהן לגמרי?

אם הגורם הרצוי זה פסיכולוגים דתיים, אפשר לקבל שמות וטלפונים?



תשובה

שלום רב,

שאלתך, או יותר נכון שטף השאלות והדילמות הם נושא לסמינריונים שלמים וקשה להתיחס בקצרה.

לקטע האידאולוגי רעיוני- הפסיכולוגיה היא תחום רחב, שיש בו מרכיבים הקרובים לרפואה עקב ההשפעה הביולוגית-כימית, ויש בה מרכיבים הקרובים לחינוך והתנהגות. לכן ניתן לראות בה חלק מ"חוכמת הגויים", אך לא להתעם מכך שישנם נושאים הנוגעים בצד של אמונות ודעות. בתחום זה הסבירות היא שפסיכולוגים דתיים ינגעו באופן רגיש יותר ונכוטן יותר היא גבוהה, למרות שישנם גם פסיכולוגים חילונים הרגישים לצד ההלכתי והדתי של המטופלים.

בנוגע לקטע האישי שלך, חלק מטיפול בחרדות, ocd ,וחרדה חברתית הוא תרופתי, ושם הנקודה הדתית פחות משמעותית. רצוי שהטיפול יהיה משולב עם שיחות וכאן רצוי מטפל או מטפלת דתית.

תוכלי להתקשר אלינו ל-03-5328114 או 050-4723089 ליערה ונשתדל לעזור.

אגב ישנם המנסים לגבש תיאורית טיפול של פסיכולוגיה יהודית.