שאלה לרב אודי רט

חדשות כיפה מכון פועה 14/05/06 11:00 טז באייר התשסו

שאלה לרב אודי רט

בס"ד

השלום והברכה! אני מודה מאד על כך שענית על שאלתי הקודמת ממש במהירות, ואני ממש מצטערת אם אני מטרידה, ואם הדבר לא נוח - תוכלו להשיב לי רק במייל ולא באתר.

לצערי, לא כ"כ נוח לי להתקשר למכון מכל מיני סיבות, ולכן אני שואלת באינטרנט, ואני אודה אם תענה לי כשתוכל, כי אינני רוצה להטריד.

בתשובתך הראשונה שכתבת אלי בנושא לקיחת הגלולות ברצף אמרת שאם בעבר נראה דם, בפעמים הבאות צריך לחשוש.

בתשובתך השניה כתבת שאם מתחילים גלולות וברור שלא יהיה דם, לא צריך לחשוש.

ואני נמצאת במצב קצת מסובך - בעבר ראיתי הפרשות דמיות אחרי כמה חודשים של נטילת גלולות ברצף, אבל ראיתי אותן בגלל שכל הזמן בדקתי את עצמי (לא ידעתי אז שלא צריך לבדוק סתם, חשבתי שלהפך צריך לבדוק כל הזמן). מעבר לזה, אפילו כתמים לא היו לי, למרות שלרוב אני לובשת תחתונים לבנים. ז"א, לכל הסיבוך הכנסתי את עצמי עם בדיקות מיותרות.

עכשיו אני עושה הפסקה עם הגלולה כדי לקבל וסת ואז אתחיל לקחת ברצף שוב, והשאלה היא האם מותר במצב כזה לא לבדוק ולא לחשוש, כי כמו שכתבתי לא היה יוצא לי החוצה דימום בצורת וסת (לא הייתי צריכה לשים אפילו פד דק), אלא הכל ראיתי בפנים כתוצאה מהבדיקות המיותרות, לצערי, מחוסר הידיעה שעשיתי.

או שזה שראיתי הפרשות כאלו בפנים מחייב אותי עכשיו לחשוש? ואם כן, האם יש איזושהי דרך "להחזיר" את המצב לקדמותו. אם אחליף גלולות, למשל, או כל שיטה אחרת?

אני מקווה שקראת את כל ההסבר שלי, אפילו שהוא מסובך, חשוב לי להבהיר את הכל כמו שהוא. וכמו כן, חשוב לי מאד הענין, כי הצורך לחשוש יפגע לי במהות לקיחת הגלולות מאד.

ועוד רציתי לציין, כי גם כשראיתי את ההפרשות הללו זה היה כחודשיים-שלושה של לקיחת הגלולה רצוף ועד אז לא ראיתי כלום, ב"ה, אז בחודשים הללו בכלל אין חשש.

לסיכום, האם מותר לי להתחיל רצף חדש של כמה חודשים בלי לבדוק עצמי למרות כל מה שסיפרתי, ולפנות לבירור רק אם אראה כתמים או דימומים שהם חשודים בשלב כלשהו? כי אני נוטה להאמין שאם לא אבצע בדיקות סתמיות, לא אכנס לספקות.

סליחה רבה על אורך השאלה.



תשובה

שלום וברכה,

ראשית את אינך מטרידה בשאלותיך, אנו כאן בשביל לתת מענה ולעזור לזוגות בתחום זה של טהרת המשפחה.

איני יודע מהו המעכב מליצור קשר טלפוני עם המכון, אבל גם אם את מכירה משיהו בהחלט לגיטימי לבקש לדבר עם רב אחר שאינך מכירה ואין צורך בשאלות מסוג זה להזדהות.

באשר לשאלתך, בהחלט אם את מתחילה רצף חדש של גלולת וכל עוד לא נקבע בצורה ברורה כי לאחר פרק זמן מסויים ועכבי את רואה דם, אינך צריכה לחוש כל עוד את לוקחת את הגלולות.

כאשר מפסיקים את הלקיחה לאחר 18 שעות הגלולה האחרונה יש לנהוג כדין פרישה סמוך לווסת היינו לפרוש מתשמיש אך מותרים במגע, הסבירות היא שהווסת תגיע בפרק הזמן של בין יממה וחצי עד שבעה ימים מהפסקת נטילת הגלולות.

ציינת בדבריך כי את נוהגת פעמים רבות ללבוש בגד תחתון לבן. דבר זה אינו מומלץ כלל (וניתן לומר כי המלצה זו נכתבה בדם...).

ראיית כתם על בגד לבן, יכולה פעמים רבות ליצור שאלות מיותרות, המלצתנו בדר"כ היא ללבוש בגד תחתון צבעוני בהיר (למעט מקרים בהם ניתנת הוראה אחרת מסיבות שונות) וכך ניתן מחד לדעת מה מצב (ולשאול בעת הצורך) ומאידך לא להיאסר במידה והדבר אינו מחוייב.

בהצלחה רבה ובשורות טובות

אודי רט

רב משיב מכון פוע"ה