ספוגית למניעת הריון

חדשות כיפה דפנה מאיר 01/09/10 11:49 כב באלול התשע

ספוגית למניעת הריון

שלום דפנה,

בקישור הבא מאצתי מידע על הספוגית הפרוטקטאייד

http://www.refua.info/siteFiles/1/590/9649.asp בכתבה הבאה כתוב אחוז מסויים של מניעה אך אני לא יודע מה אמינות הכתבה

ספוגית הפרוטקטאייד (Protectaid) הינה אמצעי מניעה חדש בישראל. הספוגית עשויה מקצף פוליאוריתן, ומגיעה בגודל אחד שמתאים את עצמו לכל אישה. הספוגית פועלת בשני אופנים. ראשית, הספוגית מציעה מידה מסוימת של חציצה פיזית, ע"י חסימה וספיחה של הזירעונים. שנית, מאחר והספוגית מכילה מספר קוטלי זרע היא מספקת גם חציצה כימית. יש גם ספקולציה שלנוכחות קוטלי הזרע בכניסה לרחם יתכן גם תפקיד מסוים בהפחתת הסיכון להדבקה במחוללי מחלה המועברים במגע מיני.

בעבר שווקה בישראל ספוגית ה"פרמאטקס" שמכילה את קוטל הזרע בנזאלקויניום. בשנים האחרונות הופסק שיווקה בישראל. אומנם, העלמות הספוגית מהשוק הישראלי לא עוררה שיברון לב חמור כפי שסבלה איילין כוכבת הסדרה הקומית הידועה "סיינפלד", שכזכור בעקבות הפסקת יצור הספוגיות בארה"ב נאלצה למדוד כל פגישה אינטימית עם גבר על פי ההחלטה האם הוא "sponge worthy", כלומר מצדיק שימוש של ספוגית יקרת המציאות (עובדה טריוויאלית למדי, אך כנראה הסיבה להשקה המחודשת של הספוגית בארה"ב). עם זאת, לאור הנפיצות הנמוכה מאד של השימוש בדיאפרגמה בישראל, חסרנו עד כה אמצעי מניעה חוצץ, שיכול לשמש ביעילות ובבטיחות את הנשים.

ייחודה של ספוגית הפרוטקטאייד, שבניגוד ל"פרמטקס" שמכילה רק את קוטל הזרע בנזאלקויניום, והספוגית הנפוצה בארה"ב Today שמכילה רק את קוטל הזרע נונוקסינול-9, הרי שהספוגית החדשה מכילה שלושה קוטלי זרע. קוטלי הזרע בפרוטקטאייד כוללים נתרן כולאט (25 מ"ג), ריכוז נמוך יחסית של נונוקסינול-9 (6.25 מ"ג) ובנזאלקוניום כלוריד (6.25 מ"ג). שלושת קוטלי הזרע, יחד עם חומר הפיזור פולידימתילסילוקסאן, יוצרים ג'ל הקרוי 5-F.

מיד לאחר החדרת הספוגית לנרתיק קירות הנרתיק עוברים סיכוך (לובריקציה) על ידי הג'ל, דבר שמפחית את הגירוי בנרתיק בעת קיום יחסים. חומר הפיזור גם עוזר ליצירת שיכבה מגינה של הג'ל על פני כל רירית הנרתיק. הספוגית ממשיכה להפריש את הג'ל 5- F במהלך קיום יחסי מין וכך מקנה הגנה נמשכת. הריכוזים הנמוכים יחסית של קוטלי הזרע בפרוטקטאייד מפחיתים את הסיכון לגירוי מקומי של הריריות, תופעה המוכרת משימוש בקוטלי הזרע הללו, וגורם סיכון אפשרי להדבקה ב- HIV.

לספוגית הפרוטקטאייד מספר יתרונות. ראשית, הספוגית מגיעה מוכנה לשימוש חד-פעמי באריזה נפרדת. שנית, בספוגית חריצים מותאמים לאחיזה נוחה עם שתי אצבעות לשם החדרה והוצאה מהנרתיק. שלישית, ניתן להחדיר את הספוגית לנרתיק עד ל- 6 שעות (אך לא פחות מ- 15 דקות!) לפני קיום יחסים, דבר שמאפשר לשמור על הספונטאניות בקיום יחסי מין. רביעית, הספוגית נמצאת בשליטה מלאה של האישה ללא צורך בהסכמה או שיתוף הפעולה מצד בן הזוג. כאשר הספוגית במקומה בן הזוג לא יבחין בה בעת יחסי מין. לבסוף, ניתן לקיים יחסי מין חוזרים תוך שימוש באותה ספוגית במשך עד 12 שעות. יש להשאיר את הספוגית בנרתיק 6-8 שעות לאחר המגע המיני הנרתיקי האחרון על מנת להבטיח יעילות מרבית של קוטלי הזרע. אין להשאיר את הספוגית בנרתיק יותר מ- 12 שעות ואין להשתמש בספוגית בזמן הווסת על מנת להפחית את הסכנה ל- Toxic shock syndrome.

יעילות הספוגית מותנית כמובן בשימוש נכון בכל מגע מיני. היעילות של הספוגית למניעת הריון צפויה להיות דומה לאמצעי מניעה חוצצים אחרים, כמו הדיאפרגמה, עם שיעורי כשלון של 23% תוך שימוש טיפוסי בשנה הראשונה. יעילות השימוש בספוגית עולה באופן ניכר כאשר הוא נעשה בשילוב עם שימוש בקונדום.

הספוגית מהווה אמצעי מניעה חשוב עבור נשים שאינן רוצות או אינן יכולות להשתמש באמצעי מניעה הורמונאלי. אין צורך במרשם רופא על מנת לרכוש את הפרוטקטאייד ומחיר אריזה של שלוש ספוגיות כ- 45 שקלים. עם זאת, לאור היעילות המוגבלת מדובר באמצעי מניעה שבעיקר מתאים לזוגות שלא רוצים בהכרח להימנע לחלוטין מהריון אלא מעוניינים להאריך את האינטרוול עד להריון הבא. הספוגית מתאימה על כן במיוחד לנשים מניקות ובשילוב בשימוש באמצעי מניעה נוסף כמו קונדום.



תשובה

בס"ד

לאלי היקר, שוב שלום ושמחה,

נכנסתי לקישור ששלחת, וקראתי את הדברים. הכותב ד"ר דניאל זיידמן והכתבה משנת 2007. יש לי את הספר שלו העוסק באמצעי מניעה. אני חייבת לציין שאני סולדת מהאיורים, וקשה לי לקבל את הזלזול שהוא רוחש בגלוי לאמצעי המניעה שאינם הורמונליים, ואינם התקן. ועם זאת, ברור וידוע לי שמדובר בדעה קונבנציונלית מאוד המקובלת במקומותינו,וד"ר זיידמן אינו יוצא מכלל זה. אלא שהוא גם כתב ספר בנושא. כך שאפשר להתדיין על גבי הספר, דבר שנותן יתרון גם למסכימים וגם למבקרים.

איני זוכרת שמות של מותגים בשום תחום, ועל כן איני קהל יעד נוח לפרסומות. אם כן, מדובר בספוגית שחזרה באמת בשנים האחרונות לשימוש, גם בארץ. מחיר הספוגיות מכל הסוגים הוא כחמישים שקלים ל3 יחידות שבאות בנפרד. יש לי כמה סוגים להדגמה, וכך הם מגיעים. לגבי החוט להוצאה, בחלקן יש ובחלקן אין. בוודאי אלו עם החוט נוחות יותר. לגבי החומר קוטל זרע- איני כימאית, ובכל זאת מה שידוע לי בנושא הוא הדברים הבאים: כל מה שמכיל חומר קוטל זרע מכיל גם את החומר המכונה נונוקסינול 9. ולא משנה מה עוד, או איך יקראו לו. החומר הזה הוא קוטל או מאט את תאי הזרע. תלוי את מי שואלים. חיפשתי רבות, ואני עדיין מחפשת, ביחד עם הקולגות שלי מחקרים אמינים שיענו לי על השאלה הבאה: האם כשיש הריון למרות שימוש בקוטלי זרע, האם יש בו יותר סיכונים למומים בעובר. עוד לא מצאתי תשובה.

במאמר מוסגר אני מוסיפה שלדעתי צריך לתת בתיכונים שיעורי חובה בקריאה ביקורתית של מחקרים.

ועם זאת, ההיגיון שלי אומר לי שיש כאן סיכון, ושזה דבר שקשה לחקור אותו. כי, כידוע, יש מומים גם ללא קשר לקוטלי זרע, וקשה יהיה לקשר מום דווקא לשימוש בקוטל או מאט זרע.

זה דבר שצריך לקחת בחשבון כשמשתמשים בקוטלי זרע מכל סוג.

לגבי רגישות לחומר- יש תמיד לבדוק על היד או הרגל של 2 בני הזוג את המגע עם החומר. אם יש אלרגיה, עדיף שהיא תהיה על מקום פחות רגיש מפין ונרתיק. כי מדובר בחוויה מאוד לא נעימה, בלשון המעטה.

לגבי גודל הספוגית שמתאים את עצמו לכל אישה- קשה לי לקבל את היומרה של היצרן בעניין הזה. ספוגית זה ספוגית. היא מגיעה בגודל אחיד, קשיחה או רכה. זה לא כמו הסיליקון של אטמי האוזניים שאפשר לעצב אותו בתוך האוזן לפי גודלה וצורתה. וגם אז הוא לא תמיד מצליח לאטום, וחודרים מים. בנוסף, הספוגית יכולה לזוז בזמן קיום יחסים, ואין שום דבר שמעגן אותה למקומה, בשונה מדיאפרגמה או מאמצעים המתלבשים בוואקום על צוואר הרחם. על כן יעילותה הטיפוסית של הספוגית נמדדת בכ-70%. בשונה מיעילות טיפוסית של דיאפרגמה הנמדדת בכ85%. דבר נוסף שאני תמיד אומרת לגבי אחוזים של יעילות (בנוסף על ההסבר על ההבדל בין שימוש מושלם לטיפוסי) הוא שהמונח 70% או 90% אין לו משמעות גדולה כשיש הריון. הרי אם האישה בהריון, אז היא מאה אחוז בהריון. ולכן התיאור של האחוזים הוא רק בשביל לעזור למשתמש להחליט עד כמה חשוב לו למנוע הריון כרגע. מה שהוא מכנה להאריך את האינטרוול. מונח מדעי... ועוד דבר- היצרנים תמיד, אבל תמיד מתארים את המוצר שלהם כיותר יעיל ממה שהוא באמת. הם תמיד מתארים את היעילות שלו בשימוש מושלם, ולא בשימוש טיפוסי, ואף פעם לא יתארו מהי מידת הסלחנות של המוצר.

בקיצור, איני חסידה של ספוגיות ונרות. ראיתי כבר כמה וכמה ילדי נרות וספוגיות. כולם מתוקים מדבש וטוב שהם באו לעולם. הם העדות הכי טובה בשבילי למונח יעילות,ולחוכמתו היפה והמדוייקת של העולם הזה.אני תמיד אומרת לנשים שהסיכוי שלהן להרות כתוצאה משימוש באמצעי מניעה כזה או אחר, אינו דומה לסיכון שלהן להידרס בתאונת דרכים. כולנו מעדיפים להיות במצב של 100% לא להידרס, הלא כן? ועם זאת אם אישה יודעת שעל ידי שימוש בספוגית הסיכוי שלה להרות הוא 30%, והיא עושה זאת מתוך הידע הזה ושיקול דעת אחרי קבלת הנתונים, אני שמחה בשבילה מאוד. כי גם אם היא תהרה, היא תקבל את ההריון בשמחה והבנה (בעזרת ה'!), על בסיס מה שהיה כבר ידוע לה, ולא תאמר על הילד- "התפלק לי".לא פשוט לגדל ילד עם תחושת "התפלק לי" ולא פשוט לילד לגדול באווירה שכזו. גם אם לא מדברים עליה בגלוי. הילדים יודעים גם בלי שיגידו להם.

השימוש בקונדום עם ספוגית, לבד מכך שקונדום אסור לפי ההלכה, נראה לי מסורבל. עד כדי כך שאני שואלת את עצמי אם כל המאמץ שווה בכלל. כבר עדיף לא לקיים יחסים...כך זה נראה לי באופן לגמרי אישי.

ועם זאת, אין ספק שזה מגביר את היעילות.

למרות כל מה שכתבתי על הסתייגויותיי מספוגיות, אני שמחה שיש אותן. כמה שיותר דברים מגביר את יכולת הבחירה בהתאם לצרכים של הזוג. וכל אמצעי שהוא לא הורמונלי, עדיף בהרבה.

לגבי זמינות הדיאפרגמה- אכן, הרופא צודק, קשה למצוא רופאים שיודעים לעשות זאת, ואלו שיודעים חלקם מגנים אותה תוך כדי ההתאמה, והאישה יוצאת מבולבלת מאוד. יש לה דיאפרגמה, אבל הרופא אומר שזה פרימיטיווי. או שאין לה דיאפרגמה כי הרופא אמר שאף אחד לא משתמש בזה היום, זה מלוכלך, מגעיל,לא יעיל ומיושן. שמעתי כבר את כל התיאורים הללו.

ועל כן פרסמתי כאן באתר שמות רופאים שכן עוסקים בכך, ומדי פעם אנחנו מעדכנים ומוסיפים שמות לרשימה.

ד"ר זיידמן לא נמצא ברשימה הזו. אולי זה עניין של השקפת עולם, ואולי אני טועה, והוא כן עוסק גם בהתאמת דיאפרגמות.

גם אני עברתי השתלמות בהתאמת דיאפרגמות אצל דוקטור אורי לוי ממושב פוריה, ובעזרת ה' בקרוב אעסוק גם בזה.

היו עוד כמה דברים שהוא כתב- שהספוגית מפחיתה את הסיכון למחלות מין, לדעתי להיפך. אם החומר פוצע את רירית הנרתיק, אזי הוא מגביר את הסיכון. וזה שהם מתארים במיוחד את העובדה שהם הוסיפו חומר נוסף, מיוחד, על מנת להתגבר על הסיכון הזה, אומר שהם מודעים לכך בהחלט, ועם זאת מתארים את החיסרון כיתרון. כמו לכתוב את המילה "טבעי" על מוצר, כדי למכור ממנו יותר. אין מילה יותר מסחרית מהמילה "טבעי".

לגבי הלכה וספוגיות- תלוי את מי שואלים. אני אישית כבר עייפתי מכל הדיונים בנושא. אני אומרת לנשים, אם תחליטי שזה רלוונטי עבורך, עם או בלי התייעצות עם איזה רב שאת רוצה, תבואי ונדבר על המוצר עצמו.

אין קונצנזוס הלכתי על ספוגיות. הקונצנזוס הוא רק על גלולות והתקנים (שמותר ) וקונדום (שאסור), ואפילו עליהם כבר שמעתי מרבנים הסתייגויות כאלו ואחרות. רב אחד אמר לי שהוא היה רוצה לאסור את השימוש בגלולות מטעם "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", אך הוא יודע שזה לא יתקבל בציבור, ועל כן אינו אומר זאת בריש גלי...

על זה שמעתי אימרה יפה- צריך למות פעם אחת בחיים, ומי שמפחד מת כל יום, וזה לא חיים.

שיהיה לך רק טוב, ושנה מצויינת!

בברכה, מדפנה מאיר