מחזור לא סדיר עם התקן

חדשות כיפה דפנה מאיר 12/10/12 11:26 כו בתשרי התשעג

מחזור לא סדיר עם התקן

דפנה שלום,

יש לי התקן מסוג נובה T כבר 5 חודשים בהתחלה היו לי המון כתמים ודימומים כבדים ובזמן האחרון ימי הטהרה שלי מתקצרים ואני מודאגת.. השבוע הייתי בתוך שבעת ימי הנקיים ראיתי כתם דם על עד הבדיקה ושוב ניסיתי להיטהר יום אחרי ושוב כתם ממש ביום הראשון יש לציין שהכתמים פעם ורודים ופעם אדומים פעם בהרגשה של כאבי בטן ופעם לא... אציין בפנייך שהמחזור בחודש לפניו הופיע לי 7 ימים לאחר הטבילה לי נראה שימי המחזור שלי מתקצרים מחודש לחודש, איני מצליחה להיטהר וזה מתסכל אותי ובטח גם את בעלי. מה את ממליצה לי לעשות?

תודה רבה.



תשובה

בס"ד

לשואלת היקרה, שלום ושמחה,

נשים עם מחזור לא סדיר לפני התקן, יהיו בעלות מחזור לא סדיר עם התקן. ההתקן לא משנה את אופי המחזורים ובוודאי שלא מרפא בעיות.

יש נשים שבין הווסתות רואות דם עם ההתקן. חלקן מרגישות כאב בבטן תחתונה- למעשה, ברחם. וחלקן לא חשות כאב אך רואות דם טרי- אדום או ורוד בכמויות משתנות מאישה לאישה.

הדם הזה הוא דם שריטה מההתקן. ההתקן שורט את הרחם, וזו מגיבה בהתאם.מבחינה הלכתית- מאחר שהדם הזה בא מתוך הרחם וקשה להוכיח בוודאות שהוא דם מכה, רוב מוחלט של הרבנים אוסרים אותו.יש כמה רבנים שמתירים את הדם הזה.

יש מקרים רבים שבהם החוט של ההתקן שורט את צוואר הרחם מבחוץ, ואת זה אפשר לזהות בקלות בבדיקה נרתיקית. ולכן, אם תרצי, את יכולה ללכת לרופא או לבודקת טהרה בזמן אמת, כדי לזהות האם הדם הוא פצע בצוואר הרחם, או מתוך הרחם.

זה גם יעזור לך להחליט האם להישאר עם ההתקן או להוציא אותו.

בחלק מהנשים המחזורים מתקצרים בנוסף לזאת, כפי שקרה אצלך.

למשל, אישה שהיו לה מחזורים כל 30-32 יום, מתחילה לקבל אותם בהפרשים של 25-27 יום, ואף פחות מכך. לזאת אין לי הסבר רפואי מניח את הדעת, כלומר, אני לא יודעת למה זה קורה. וגם למה זה קורה רק אצל חלק מהנשים.

גם לא תמיד ניתן לצפות זאת מראש.

מקובל לנסות להתרגל לנוכחות של התקן ברחם חצי שנה. אם אחרי 7-8 חודשים מההחדרה המצב ממשיך כך, כדאי להוציא אותו. אין טעם לחכות שנה, כי הסבל הוא גדול, וחצי שנה זה זמן מספיק בשביל לסבול, לפי דעתי האישית.

לגבי סוג ההתקן- נובה טי. מדובר בסוג ישן, שהמבנה שלו אינו אנטומי. כשמו כן הוא. בנוי בצורת האות T.

ולכן הוא שורט יותר.

אם תחליטי להוציא אותו, את יכולה לנסות אחד מהסוגים היותר חדשים: מולטילוד, פלקסיטי או גיינפיקס.

ואם גם אלו לא ייטיבו עמך, שקלי מעבר לאמצעי מניעה חוצץ כגון דיאפרגמה, או ללמוד את שיטת המודעות לפוריות לצורך מניעת הריון.

למען הגילוי הנאות- אני מתפרנסת מהתאמת דיאפרגמות.

את יכולה לבקש מהרופא שמייד אחרי ההוצאה של ההתקן יכניס לרחמך את החדש.

אני אומרת זאת על סמך ניסיון של הרבה שנים בעבודה עם נשים. במעבר בין התקן להתקן, אם תקחי לך תקופת מנוחה של חודש חודשיים, יש סיכוי רב ביותר שתהרי.

זאת משום שהרבה נשים, בפרט דתיות, מקיימות יחסי מין גם בתקופות שאין להן אמצעי מניעה מתאים ונוח, וגם כאשר הריון אינו מתאים להן ולמשפחתן באותה תקופה. למה הן עושות זאת? גם לזאת אין לי תשובה.

מניעת הריון זו מסירות נפש לא פחות מלהרות וללדת. וזאת מפני שטרם הומצא אמצעי המניעה המושלם שטוב לכולם, נוח, זמין וזול, וללא תופעות לוואי.

חלק מהאנשים מגיעים לאמצעי המניעה הטוב עבורם ברכבת אקספרס, וחלק מהאנשים צריכים לעבור בכל התחנות, דבר שכרוך בלא מעט סבל במקרים רבים, עד שהם מגיעים לאמצעי הטוב עבורם.

בהצלחה בהחלטות ובבחירות שתעשי.

בברכה, מדפנה מאיר