לרב רט

חדשות כיפה מכון פועה 16/03/07 15:47 כו באדר התשסז

לרב רט

בס"ד

שלום.

בהמשך לשאלה שלי על לבישת תחתון אדום אמרת שלא כדאי, אבל לא כ"כ הבנתי את הסיבה, בשורה התחתונה. אם הבנתי נכון, כתבת שהדימום ייראה כהה מדי על התחתון או שלא הבנתי נכון?

אם כן, הרי על כל תחתון צבעוני הפרשה כלשהי תראה יותר כהה ממה שהיא באמת, הלא כן? למשל, על תחתון לבן ניתן באמת לראות את צבע ההפרשה, אך על תחתון צבעוני כגון ורוד או צהוב או כחול וכו' הצבע תמיד יהיה דווקא יותר כהה.

אז אם זו בעיה מצד אחד, איך בכלל אפשר להתיר ואף להמליץ על תחתון צבעוני, ומנגד - אם כתם על צבעוני לא מטמא, מדוע יש מלכתחילה צורך "לדעת מה המצב". ז"א, נגיד ואישה לובשת תחתון אדום ויהיה לה כתם והיא לא תראה את צבעו המדוייק, מה זה משנה אם ממילא עצם זה שזה צבעוני פוטר אותה?

הכל יצא לי נורא מבולבל, אבל הכוונה היא - אם ממילא מומלץ ללבוש צבעוני כדי לפתור את בעיית הכתמים, מדוע יש צורך לעקוב ולראות "מה המצב"? באיזה מצב יגידו לאישה שיש בעיה על אף הבגד הצבעוני? האם יש מצב כזה ומה הוא?



תשובה

שלום וברכה,

אנסה לעשות מעט סדר.

בימי טהרה, היינו ימים שהאשה טהורה בהם לבעלה, ההמלצה היא ללכת עם בגד צבעוני ולא לבן על מנת שלא להיכנס לשאלות כתמים. יחד עם זאת, ההמלצה היא ללכת עם בגד צבעוני בהיר, כזה שמחד אם יהא עליו כתמים האשה תוכל לדעת מה המציאות ולהיזהר מתשמיש ובמידת הצורך לברר את המצב (אין לעשות בדיקות כאשר יש כתמים), ומאידך לא להיאסר.

בימי השבעה נקיים, יש ללכת עם בגד תחתון לבן על מנת לדעת מה המצב במשך כל ימי השבעה נקיים. יש מצבים בהם מורים לאשה ללכת עם בגד צבעוני או עם מגן תחתון, אך אין לעשות כן ללא הוראת מורה הוראה.

הצורך לעקוב ולראות "מה המצב" נועד מחד כך שאם אשה סובלת מכתמים, הזוג לא יגיע לידי חיבור ויבוא לידי תקלה גדולה יותר, וכן לדעת מה המציאות הפיזית בה נמצאים, לעיתים הדבר יכול גם להשליך על המצב ההלכתי.

בשורות טובות

אודי רט

רב משיב מכון פועה