ללא נושא

חדשות כיפה מכון פועה 05/06/05 14:41 כז באייר התשסה

ללא נושא

שלום!

אני רווק,ויש לי "וריקוצלה".בעיה זו עלולה לגרום לבעיות פוריות.הבדיקה היחידה הידועה לי שיכולה לתת תשובה חד משמעית האם יש צורך לנתח, היא בדיקת זרע,שאותה לא ביצעתי.הלכתי למומחה ודרכו עשיתי U.S ובדיקת דם ארוכה של LH ו-FSH. תוצאת בדיקת הדם היתה טובה,ולפיה המומחה אמר שרוב הסיכויים שאין לי בעיה ולפיכך עדיף לא לנתח,כיון שהניתוח עצמו מסכן את הפוריות.אך הוא אמר שתשובה חד משמעית הוא אינו יכול לתת לי כיון שלא ביצעתי בדיקת זרע.כמו כן, הוא אמר שכדאי להיות במעקב מדי פעם כי המצב עלול להשתנות.את הבדיקות ביצעתי לפני יותר משנה, ובתקופה זו ביצעתי מאמצים פיזיים רבים וקשים (בצבא), אך הבעיה לא הפריעה לי בכך ולא חשתי את האזור. בשבועות האחרונים התחלתי מידי פעם להרגיש מעט את האזור (מעין לחצים קטנים)ואינני יודע מה זה אומר. חוסר הודאות מטריד אותי מאוד, ואינני יודע אם יש טעם לעשות שוב את הבדיקה שכבר בצעתי כיון שהיא גם כן לא נותנת תשובה ודאית.האם ישנו פתרון קצת יותר ודאי לענין, וכיצד בכלל אני צריך להתייחס לענין? חשוב לי לציין שחוסר הודאות בענין גורמת לי קושי מבחינה מצפונית להיות בקשר עם מישהי.

תודה רבה מראש!



תשובה

שלום רב,

שאלתך אמיתית מאד ואני בהחלט מבין את הלבטים הקשים. ההגיון הרפואי אומר לבדוק ולטפל אם אכן יש בעיה, אבל מנגד עומדים 2 דברים:

א. איסור שז"ל.

ב. ענין השידוכיןם

א. בדיקת זרע הותרה ע"י הפוסקים רק אם היא לצורך פריה ורביה כיון שהינך רווק, ואינך עסוק עדיין בפריה ורביה, הרי שהמדובר הוא על מצווה עתידית, ולצורך כך אין ההיתר תופס, במיוחד כאשר גם אם נבדוק היום ונקבל תוצאה כל שהיא ואפילו נטפל היום, ייתכן שבעוד שנה יהיה צורך בבדיקה נוספת, כפי שבעצמך ציינת שתמיד יש להיות במעקב אחר התפתחות.

לכן - באופן פשוט אין להתיר בדיקת זרע אם אין מדובר בבעיה רפואית עכשווית כגון סבל מכאבים וכד', וגם אז באופן פשוט יש לטפל גם בלי בדיקת זרע, כי את הבעיה הרפואית צריך לפתור ללא קשר לפוריות ואכן יש רופאים השומעים לנו ועושים זאת גם ללא בדיקה.

ב. באופן פשוט -גם אם יש וריקוצל לא צריכה להיות פגיעה בפוריות, ומימלא נושא זה לא צריך לעלות כלל בינך לבין המשודכת. גם אם יתברר לה הדבר אחרי החתונה (אין בכך פגם כי זה דבר שנחשב כ"לא משמעותי כלל" (כמו יבלת או פטריה בצפורן או כל דבר חסר חשיבות אחר)

אולם אם בבדיקת זרע יתברר שיש בעיה (ואין זה אומר שאכן כך, כי כרווק השומר על צניעות יש סבירות גבוהה שלא תצליח לתת דגימה טובה) הרי שאז לכאורה יש כבר "ריעותא" ותהיה צריך לספר על כך למשודכת או למשפחתה ועלולה להיות תגובה לא טובה!

על כן - העצה שלנו היא - כרגע להימנע מבדיקת זרע ואם יש צורך רפואי בגלל כאבים וכו' לטפל ללא בדיקה ואם לא להמשיך במעקב של בדיקות דם, שזה מעקב טוב, ובע"ה בקרוב תתחתן ותולידו ילדים, ולא יהיה צורך בשום דבר. ואם ירצה הקב"ה אחרת תיפנו אלינו ביחד ונשתדל לעזור.

בהצלחה רבה