התקן מירנה

חדשות כיפה דפנה מאיר 24/11/09 21:47 ז בכסלו התשע

התקן מירנה

דפנה שלום רב,

התקנתי מירנה לפני חודשיים ושבוע בערך כשבועיים וחצי אני נקייה אך פעם ביום או יומיים ואפילו שלושה יש לי טפטוף בזמן שאני עושה את צרכי ישירות לאסלה רוב היום אני נקייה לחלוטין ולפעמים מגיעה הכתמה חומה ולפעמים ורודה מה שמקשה עלי להיות נקייה.

אני נוטלת אסטרוגן 1 מ"ג פעם ביום וכדור למניעת שטפי דם פעמם ביום כבר שבוע.

עקב המצב הלא נעים אני די עצבנית וחסרת סבלנות נורא משפיע עלי.

במה אפשר לעזור לי, נורא מתסכל אני לא יודעת מתי הסוף ומתי אוכל לטבול.

אשמח לשמוע ממך ולקבל את עזרתך, בנוסף רוצה לדעת לגבי זרעי הפשתן האם כאשר לא אוכלים ההכתמות חוזרות. למיטב ידיעתי הכתמות והפרשות ורודות עקב התקן מירנה הם מהרחם ולא מצוואר הרחם אשמח לתשובתך



תשובה

בס"ד

לאיריס היקרה, שלום ושמחה,

כשאישה מבקשת להשתמש בהתקן, יש להבהיר לה מראש שתקופת ההתרגלות של הגוף עשוייה/עלולה לארוך חצי שנה. בחצי שנה הזו בהחלט יתכנו דימומים וכתמים בין ווסתות.

אצל דתיות יש חשיבות רבה יותר להדרכה הזו, כי לא כל דתייה מוכנה להיות נידה חצי שנה רצוף.

גם בהתקן מירנה, הדבר עלול לקרות על אף שהורמון הפרוגסטרון הסינטטי שבו אמור להפחית דימומים. ואכן, אחת לחמש נשים שמשתמשות במירנה, מפסיקה לקבל ווסת לחלוטין בתוך שנה מתחילת השימוש. וחוזרת לקבל אותה לאחר הוצאת ההתקן, בדרך כלל בסמוך להוצאה.

לגבי הדימומים שלך- מכיוון שאת מתארת את הדימומים דווקא בזמן עשיית צרכים באסלה, יש סיכי מסויים שיש לך פצע בצוואר הרחם, שהוא תוצאה ישירה של החדרת ההתקן. הדבר קורה מפני שהצואה עוברת ממש מתחת לצוואר הרחם, ומתחככת בו, כאשר הדבר היחיד המפריד ביניהם זהו קיר/עור הנרתיק. כתוצאה מהחיכוך והמאמץ, בהחלט יתכן דימום. הדבר הזה עלול לקרות גם לנשים ללא התקן.

אם תלכי להיבדק ותגלי שאכן יש לך פצע בצוואר הרחם, תוכלי בעזרת רב, אולי, לתלות את הדימום בפצע. והיה אם אין לך פצע בצוואר הרחם, יכול להיות שהרחם עצמו מדמם. אם הוא מדמם רק בזמן ישיבה בשרותים, קשה לי להאמין שהאסטרוגן ו/או הכדור הנוסף שאת לוקחת יעזרו. לגבי העצבנות, אני משערת שעצם המתח סביב ניסיון ההיטהרות הכושל, וסביב אי הוודאות של מתי זה כבר יגמר, בתוספת הורמון פרוגסטרון סינטטי מההתקן, ואסטרוגן דרך הפה, כבר יכולים להפוך אותך לפקעת עצבים שהיא לא את האמיתי. זו את במיסוך הורמונלי, בתוספת הקושי הזוגי.

במצבך הייתי אומרת שקודם כדאי לבדוק האם יש פצע בצוואר הרחם. אני מציעה לך ללכת לבודקת טהרה כי יש להן יותר זמן וסבלנות, והן יודעות מה לחפש. אין צורך ללמד אותן הלכה.

והיה אם אין לך פצע בצוואר הרחם תצטרכי להחליט האם לתת להתקן הזה צ'אנס של 4 חודשים נוספים. בדרך כלל אחרי חצי שנה העניינים מסתדרים.

בכל מקרה, לדעתי אין משמעות לכדורים הנוספים שאת לוקחת, ולא נראה לי שהם יסייעו במקרה שלך.

לגבי זרעי פשתן, הם עוזרים לפצעים בצוואר הרחם, וכן-

אם מפסיקים אותם, הדימום חוזר.

והיה אם תחליטי להוציא את ההתקן ולעבור לגלולות, אין הבדל גדול בין מה שאת עושה עכשיו- פרוגסטרון סינטטי שזורם לך בכל הגוף (בדוק במחקרים, הוא נמצא בבדיקת דם, וניתן לזיהוי בתוך שעות מהחדרת המירנה), ביחד עם האסטרוגן דרך הפה, לבין לקיחת גלולות.

הדבר היחיד שאת מפסידה כאן זה הכסף שהוצאת על ההתקן, ולמעשה אולי לא תקבלי את תמורתו. בכל מקרה תקבלי לימוד של מה מתאים לך, ומה משפיע עלייך, ובאיזה אופן. לפעמים שווה לשלם על הידע החשוב הזה 1200 ש"ח, או כמה ששילמת על המירנה.

אני מקווה שתמצאי מזור למצוקתך, ובמהרה. אם יש משהו שאת עוד רוצה לשאול, אשתדל לענות בעזרת ה' ובשמחה.

בהצלחה! מדפנה מאיר