הפסק טהרה

חדשות כיפה מכון פועה 16/12/09 07:56 כט בכסלו התשע

הפסק טהרה

שלום,קראתי כבר בהמון ספרים ואתרים פה ואני לא מצליחה להבין עניין מאוד עקרוני. השאלה היא כזו: כמה זמן אחרי שהפסקתי לראות דם אני יכולה לעשות הפסק טהרה. (בשעות) אם ביום החמישי היה לי דימום בבוקר ולאחר מכן הוא פסק,אני יכולה לעשות את ההפסק לפני שקיעה באותו יום?



תשובה

שלום וברכה,

התשובה היא פשוטה אך שהיא מתחלקת לשלוש שיטות ברורות:

א. אשכנזים ומרבית הפוסקים הספרדים - אם ראית דם (שאסר כמובן) ביום חמישי הרי שתוכלי לבצע הפסק טהרה ביום הראייה מהעת שנאסרת, היינו ביום שני תוכלי לבצע הפסק טהרה לפני שקיעה. (אנו סופרים את חמישי כיום הראשון וממילא שני הוא היום החמישי לראייה) אין זה משנה אם ראית בליל חמישי או בחמישי רגע לפני שקיעה, חמישי נספר כיחידת יום אחד.

ב. הרב עובדיה - ביום הרביעי מהאישות האחרונה כלומר, אם היום האחרון בו הייתם ביחד היה יום שלישי לפני כן הרי שאת יכולה לבצע הפסק טהרה כבר ביום שישי, מפני שספירת הימים היא מעת האישות האחרונה ולא מעת שנאסרתם.

יש לציין כי פוסקים ספרדים רבים לא קיבלו פסיקה זו (המבוססת על השו"ע) אלא פסקו כסעיף א' ובהם הבן איש חי, כף החיים, הרב בן ציון אבא שאול והרב אליהו.

ג. במצבי דחק ע"פ הרב עובדיה - ביום חמישי לבצע שטיפה יסודית ושהייה באמבטיה על מנת לנקות את המקום (לא מספיק לבצע ניקוי בעד) וניתן לבצע הפסק טהרה ביום חמישי לפני שקיעה.

בשורות טובות

אודי רט

רב משיב מכון פועה