דיבורים בתפילה!

חדשות כיפה הרב זאב מנסבך 09/01/07 19:03 יט בטבת התשסז

דיבורים בתפילה!

הרב שלום!

אני מדריך ילדים בכיתה ו', הם מבינים מה חשוב בתפילה, אבל לא מבינים לפני מי הם עומדים?למה אסור לדבר?



תשובה

למשה שלום רב!

אפשר לדון בבעית יחסם של חניכיך לתפילה, משתי נקודות מבט: 1) משמעתית: מכיוון ש/לדבריך חשיבות התפילה ברורה להם, הרי שהפטפוטים והרעש נובעים מקושי להתגבר על היצה"ר, ובעצם מדובר בקושי לנהוג שקט וכבוד במקום הדורש זאת. כיצד תדע אם אכן זו הבעיה? בחן את התנהגותם במצבים דורשיח-משמעת בנושאים אחרים בסניף.

2) בעיה של בשלות בהבנת ערכה הפנימי של התפילה(גם אם יודעים לדקלם למה היא חשובה.)לכן אציע גישה נוספת לטפול בבעיה

חניכיך מרגישים לא נוח עם התפילה בוא ננסה להבין מדוע?

תפילה בשבילם זהו אותו מעמד בו הילדים יושבים בגן והגננת מבקשת להוציא ציצית ולברך ולנשק או עמידה בתור ביום קר מאד ליד הברז בו הגננת או המורה נוטלת ידים לפי סדר במים קרים וכולם מברכים ביחד לאחר הארוחה מברכים ביחד ברכת המזון ואז או שסיימתי לאכול ואני רוצה לצאת לשחק אך איני יכול כי לא כולם גמרו לאכול או שאני מתבקש להכניס את הסנדביץ כי כולם סיימו ומה לעשות אני אוכל לאט

תסכים איתי שזה נראה לחניכיך הגדולים כדבר תינוקי אך לכלל תפילה משמעותית הם לא הגיעו כי הרי הם קטנים מדי.

מכאן שעליך להפוך להם את התפילה לחוויה עבורם או לדבר בעל ערך : להלן מספר דוגמאות:

בשבת בתחילת הפעולה יערך חידון על הקטע מפרשת השבוע החדשה שקראנו במנחה החידון יכלול פרסים לעונים סוכריה וופל וכו' דבר שיגרום להם כדאיות בהקשבה בקריאת התורה יש לחשוב על מצב בו רובם יקבלו פרסים ולא מצטיין אחד או שניים בכדי למשוך את כולם.

אם חניכיך אוהבים לשיר מצא הרבה קטעים בתפילה הניתנים לשירה מעבר לאתה אחד וצדקתך ניתן לצרף גם קדשנו במצוותיך, ותחזינה, שים שלום ועוד.

ניתן לבקש בישיבת מדריכים שחניכיך יהיו אחראים על השירה או בכל הקטעים או שכל קטע יהיה מטלת שבט אחר יכול להיות כתחרות סניפית בין השבטים.

אם מדובר בחניכים ספרדים באה בחשבון גם אמירה בקול של אשרי וכו'

נקודה נוספת זה בעלי תפקידים: החניך שירגיש חשוב, שמקומו בבית הכנססת או בתפילה בסניף גורם לו להיות בוגר ואחראי, יאהב את התפילה וירגיש שייכות אליה. אפשר לדוגמא: לכבד בפתיחת הארון, איסוף סידורים, גלילה, העלאה לתורה ועוד אנא הפעל דמיון.

באשר לשאלתך הראשונה לעניות דעתי שבט ניצנים צעירים מדי לפעולה בנושא חשיבות התפילה וכו' חשוב לדעתי לשלב אותם בתפילה זכור כושר הריכוז שלהם קצר. ואת נושא ביאורי תפילה מבנה התפילה וכו' או שהייתי משאיר לבית הספר או לפעולה בגיל מבוגר יותר.

בנוסף יש לחנך לכבוד בית כנסת לא רצים לא משחקים וכו' בבית הכנסת גם שלא בזמן התפילה. וכו'

ברוב חכמתך עליך לגרום שלא רק היורמים נכנסים לתפילה אלא זהו הכי אין להיות בתפילה

בהצלחה וזכור לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה רשאי ליבטל ממנה.

הצלחה ותקובל ברצון לפני אדון כל