בדיקת זרע

חדשות כיפה מכון פועה 13/09/09 17:46 כד באלול התשסט

בדיקת זרע

שלום וברכה!

אנו זוג צעיר 24 ו-23 נשואים שנה ושמונה חודשים.

לפני החתונה אישתי הייתה בדיכאון ולכן עברה טיפול תרופתי שנמשך לתוך הנישואים, בעקבות טיפול זה בהמלצת רופאה ובהתיעצות עם רב מנענו הריון במשך עשרת החודשים הראשונים של הנישואים.

לאחר מניעה זאת לאישתי היה מחזור כל 28-32 יום, בערך חמישה חודשים. בזמן זה ניסינו מדי פעם למצוא את זמן הביוץ ע"פ ערכות ביתיות אולם לא הצלחנו להכנס להריון. לפני כחצי שנה(בפסח,שנה וחודשיים לנשואים)המחזור איחר ביומיים. חודש אחר כך הוא פשוט לא הגיע חודשיים(לפני החתונה המחזור של אשתי לא היה סדיר). רפאת נשים המליצה לנו לקחת כדורים לזירוז המחזור ולחכות עם כדורים לביוץ. לאחר מכן התחלנו טיפול באיקוקלומין ומעקב זקיקים, הכדור השפיע בצורה רעה על מצבה הנפשי של אשתי וגם סבב זה בסופו של דבר לא צלח. התחלנו סבב שני של איקוקלומין ואנחנו בשלב של מעקב זקיקים.

אשתי מאוד מפחדת ולא מרגישה בנח עם כל המצב הזה והיא העלתה את הנושא של בדיקת זרע.

משמועות, ומקריאת תשובות בנושא באתר, הבנתי שאתם מאוד מתנגדים לנושא. שאלתי היא מה הסיבות? למה אנו מחכים עד למצב שאין ברירה ואין מנוס אלא לעשות בדיקה זאת, כאשר בסופו של דבר זה בא על חשבון האישה שהיא צריכה לסבול כל הזמן הזה בטיפולים? ולמה אתם ממליצים בתחילה על בדיקות שהם פחות אמינות(ע"פ המ שהבנתי),ולא הולכים ישר על הבדיקה הכי אמינה? אומנם גם רופאים לא שולחים על ההתחלה לבדיקת זרע אלא בודקים את האישה קודם, אולם לדעתי השאלה בעינה עומדת.

אדגיש: אני לא שואל שאלה זאת כפסק הילכתי אלא רק לבירור צדדי העניין, בסופו של דבר הרב שלי יפסוק לי.

תודה רבה רבה ויישר כח עצום!!!



תשובה

שלום וברכה,

מכון פועה עוסק יום וליל בשאלות של חיבור בין עולם ההלכה לעולם הרפואה, חיבור אשר נעשה מתוך מטרה לסייע לזוגות להגיע ולחבוק זרע של קיימא בבריאות ובשמחה.

האמירה כי אנו מתנגדים לבדיקת זרע אינה נכונה, שכן יש פעמים ואנו מחייבים ומדריכים כיצד לעשותה ויש פעמים שאנו מכוונים שלא לעשותה, והכל מתוך בירור הלכתי מקצועי ומציאות המשתנה בין זוג לזוג.

בתיאור המציאות שלעיל עולות לא מעט שאלות על הטיפול שכבר נעשה, ובודאי שתמוה מאוד לעשות כל כך הרבה טיפולם בלא שבורר מצב הזרע אבל גם השלב שבו נעשו הטיפולים מעורר שאלות (הרי למעשה אתם מנסים להרות פחות שנה). ובפרט לאור התמונה הרחבה והכוללת כאשר התחושה של טיפול מסיבי אצל האשה לפני בירור בסיסי בהחלט מוצדקת ומובנת.

באשר לאופן הבירור, כיוון ששאלת הוצאת זרע הינה שאלה מורכבת מאוד והבירור שנעשה בדרך שנכונה הלכתית נותנת מידע ברמה גבוה (הדבר גם מגובה מחקרית) אין כל הצדקה לבצע בדיקה שיוצרת שאלות הלכתיות, ואעפ"כ גדול כוחה של תורה שכאשר צריך ומותר מורים לעשות כן, ולכן כל אלו מצריכים פסיקה ושיקול דעת ממורה הוראה הבקיא בשאלות אלו.

איני יודע אם אתם בקשר עם אחד מרבני המכון אבל אני בהחלט מציע ליצור קשר זה על מנת לבחון את מכלול הדברים ולכוון בצורה נכונה הלכתית ומקצועית.

כתיבה וחתימה טובה ובשורות טובות במהרה בעה

אודי רט

רב משיב מכון פועה