בדיקת דם לתכנון המשפחה

חדשות כיפה דפנה מאיר 23/01/09 08:33 כז בטבת התשסט

בדיקת דם לתכנון המשפחה

שלום רב,

האם נכון שבדיקת דם פשוטה יכולה לומר האם האישה "בזבזנית" ביציות? ז"א שבכל ביוץ משתחררות מספר גדול יחסית של ביציות? אם כן, התוצאה היא, למעשה, תום גיל הפריון בגיל צעיר יחסית.

האם הדבר מוכר? מה שם הבדיקה המדוייק?

אם הדבר נכון וכל כך פשוט, הייתי מציעה שכל אישה תעבור את הבדיקה בגיל צעיר, כדי לתכנן את קצב הבאת הילדים לעולם, לפי מה שמתאים לפוריות שלה, באופן אישי.

אשמח לשמוע את הידוע לך.

בתודה מראש,

נחמה



תשובה

בס"ד

לנחמה, שלום ושמחה,

מעולם לא שמעתי על בדיקת דם שיכולה לאמוד את מספר הביציות הבשלות והתקינות שאישה משחררת מדי חודש. אברר בקרב מקצוענים יותר ממני, ואם אמצא תשובה חיובית לעניין, אכניס אותה לתוך התשובה בעוד מספר ימים, בעזרת ה'.

כן אני יודעת שאפשר באולטרסאונד לעשות מעקב זקיקים בשחלות ולראות כמה זקיקים גדולים יש בשחלות בכל רגע נתון. בדרך כלל במצב התקין, בגיל הפוריות, אצל אישה ללא בעיית פוריות, יש כמה זקיקים מלאים בנוזלים בגדלים שונים, ואחד גדול יותר מהאחרים. בדרך כלל הוא זה שמוציא ביצית אחת אל החצוצרה. יצא לי לראות באינטרנט, בזכות מורתי היקרה, מיכל שונברון, ביוץ שצולם ברגע התרחשותו, אצל אישה שעברה כריתת רחם בדיוק באותו זמן, ולכן גם היו מצלמות שתיעדו את האירוע המרגש. חפשי בגוגל BBC OVULATION.

בדרך כלל אין אפשרות לראות את רגע הביוץ. אפשר לשער אותו. מבחינת בדיקות הדם- אפשר לעשות פרופיל הורמונלי מלא של 4 הורמוני הביוץ במועדים שונים במהלך חודש, בכדי לאמוד את מצב הפוריות.

אישה ש"מבזבזת" ביציות, זו אישה עם תסמונת של שחלות פוליציסטיות, שכתבתי עליה בהרחבה, כאן באתר. זוהי בעיית פוריות שאפשר לזהות אותה בגיל צעיר גם בבדיקות דם וגם באולטרסאונד, מפני שהיא מרובת סימנים, חלקם חיצוניים.ובכל זאת יש נשים שיש להן את התסמונת, והן מגלות אותה בגיל מאוחר, אחרי כמה לידות תקינות, או בכלל לא מגלות אותה עד זקנה ושיבה.

כל יתר הנשים, למיטב ידיעתי, לא "מבזבזות" ביציות.

אבל- חשוב לזכור, שגיל המעבר יכול להתחיל לתת את אותותיו החל מגיל 35. למעשה, אחוז לא קטן של נשים מגיעות ממש לגיל המעבר בגיל 40, והוא לא מגיע פתאום. לרוב, אין באפשרותנו לדעת מראש האם גיל המעבר שלנו יהיה בגיל 40 או 50. זאת מפני שהגנטיקה היא רק חלק מהתמונה. אי לכך, אני ממליצה לכל אישה לרכז את מירב תכניות הילודה שלה, עד גיל 35, ומה שיבוא אחר כך- ברכה משמיים. בדורנו נשים רבות דוחות את הילודה לשלב שאחרי גיל 30, ולעיתים אחרי גיל 35, ויותר, אך הטבע לא תמיד משתף פעולה עם הרצון הזה.

ישנם הרבה פרמטרים של פוריות שמשתנים עם הגיל, כאשר הביציות הן רק חלק מהתמונה. למשל, התנועתיות של החצוצרות יורדת, וכך קשה לביצית המופרית, או בכלל לביצית, להגיע לרחם. גם רירית הרחם משתנה, ועוד.

יתכן שמכיוון שתוחלת החיים עולה כל הזמן, בניגוד למה שהיה במחצית הראשונה של המאה הקודמת, שבה נשים מתו כאשר יש להן עדיין מחזור ווסת בדרך כלל, שגם טווח הפוריות יתרחב ליותר שנים. בינתיים אני לא ממליצה לבנות על זה.

שבת שלום, מדפנה מאיר.